Tp-lok i Rimbo 1964, diabild. (Fordon: lok)

av Ulfe, Tuesday, October 29, 2019, 07:28 (1612 dagar sedan)

[image]

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Sven A, Tuesday, October 29, 2019, 07:56 (1612 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Den normalspåriga tjänstevagnen på överföringsvagnen väcker min nyfikenhet.
Ogräsbekämpning? Men det känns inte som rätt vagn och då saknas vattenvagnen.
Och det fanns väl redan sådan utrustning på fd SRJ då?

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Micke Carlsson, Tuesday, October 29, 2019, 12:28 (1612 dagar sedan) @ Sven A

Tjänstevagnen ser ut som en Qlc baserad på en C3a-vagn, alltså en logementsvagn inredd med 2 sovkupéer och en liten matsal, 2 rum och kök med toa och kokskamin mot gaveln. Vagnen är nymålad och året är 1964, just samma år som Bollnäs byggde några sådana logementsvagnar på C3a-grund. Denna vagn är plåtklädd och har alltså sina trafikvagnsfönster i behåll i motsats till de som fick träklädnad och kopplade "sommarstugefönster", t ex NJM:s C3a 1323/Mfd Q 1276 (förrådsinventarienumret innan litterareformen).

Vagnen på bilden skulle kunna vara den bevarade C3a 1314 som via MaWJ 1/NJM, SvJvm, ENJ, SvJvm igen och idag SkJ(?) ännu finns kvar i sinnevärlden och som enligt blyertsanteckningar på väggarna bakom masoniten byggdes om just 1964. Vad den då gör i Rimbo samma år är svårare att säga. 1314 stod i Nässjö vid vallen närmast station, övergiven av signalavdelningen i början av 80-talet och kom därifrån in i bevarandet. Det kan också vara 1331 (NJM), eller 1333(?) som finns i Kristianstad idag. Även MBv har väl en likadan logementsvagn om den överlevde branden nyligen.

C3a-vagnarna som ombyggdes till logement hade i flera fall varit ambulansvagnar sedan 1940-talet och fanns därför tillgängliga för ombyggnad eftersom ambulanstågen sedan kom att baseras på 60-talsvagnar. Det som blev matsal hade innan varit operationsrum med brits. Andra C3a-vagnar hade byggts om till CF4 och hittades framförallt på inlandsbanan och ett fåtal lär ha använts en kort tid för att härbärgera vagnbelysningsackumulatorer i tåg i Stockholms lokaltrafik.

En kuriositet med inredningen i just 1314 var att man gjort slut på gammal färg till bussar och rälsbussar i den, väggmasoniten var gräddgul och alla lister gröna i välbekant kulör. Om man gjort likadant med de andra vet jag inte. Bussfärgerna fanns under ett lager Rc-boggi-ljusgrått som vagnen fått interiört mest troligt på 70-talet.

Dessa vagnar tillhörde i regel maskinförrådet (Mfd) eller byggförrådet, det som förr hette BYCF och vad jag förstår kunde de rekvireras till allehanda projekt. Senare upplöstes dessa förråd och vagnarna kom att tillhöra signalavd, banavd osv.

Att plattformsändarna är utbytta till rörmodell betyder att de är borttagbara och att man kunde lägga en trappa mot fällbryggan för att komma lättare in i vagnen. Det är "köksändan" hitåt i bild, kupéerna hade inte alltid fönster. Istället för kupé förekom också att det var en sal med fyra sängplatser i våningssängar.

Att vagnen är i Rimbo kan i alla fall betyda att man rekvirerat ett logement från Mfd i samband med något arbete på banan som bedrivs som ett projekt av något slag.

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Sven A, Wednesday, October 30, 2019, 10:47 (1611 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack, en iakttagelse och resonemang som känns relevant!

/Sven

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Björn Wåhlin, Tuesday, October 29, 2019, 08:56 (1612 dagar sedan) @ Ulfe

Ännu en fantastisk bild - tack! Hur gick det för 3511, blev hon en T23?

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Anders Sandgren, Tuesday, October 29, 2019, 12:50 (1612 dagar sedan) @ Björn Wåhlin

Skrotad i Vislanda 1977 tillsammans med 3516.

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Granis, Tuesday, October 29, 2019, 12:53 (1612 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nån av 3511 eller 3516 (väl?) stod en tid (några år t o m?) vid 70-talets slut upp/ avkörd i en grushög vid lokstationen i Hagalund, synlig från de passerande tågen norrut. "Uppsalapendeln" bl a då.

/ L G

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Stefan Isaksson, Tuesday, October 29, 2019, 17:05 (1612 dagar sedan) @ Granis

Knappast 3516, för den såg jag i augusti 77 (ok, jag kan minnas fel på årtalet; tidigare än så var det i alla fall inte) i Mjölby på en överföringsvagn. Såvitt jag kunde se var motorn urtagen.
Jag har alltid antagit att loket då var på väg till Vislanda, men jag gick aldrig nära nog för att läsa fraktsedeln.

De sista Tp-loken i Rimbo var väl 3515, 3516 och 3521 (varav något av dessa ersatt 3511).

SI

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av John T, Tuesday, October 29, 2019, 19:36 (1612 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

De sista Tp-loken i Rimbo var väl 3515, 3516 och 3521 (varav något av dessa ersatt 3511).

3521 kan vi utesluta ur resonemanget direkt - den byggdes redan 1966 om till T23 123.

3511 ska ha transporterats från Rimbo till Hagalund i maj 1977 för viss demontering.

3516 ska också ha transporterats till Hagalund i maj 1977, det finns även uppgifter om demontering i Örebro.

3515 bör ha varit sist kvar i Rimbo och omplacerades till Växjö under sommaren 1977.

3511 och 3516 skrotades slutligen i Vislanda i augusti 1977.

Vagnskorg i Rimbo 1964?

av K Lemming, Tuesday, October 29, 2019, 19:58 (1612 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Är det en f.d vagnskorg man ser till vänster om tjänstevagnen?

Vagnskorg i Rimbo 1964? Vågkur

av Leif B, Tuesday, October 29, 2019, 20:24 (1612 dagar sedan) @ K Lemming

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-4133589d6da34d36855a57090f2f86105db6d97d70df6.jpg/version-642bdd05598976a0432113f44ba68d91/[/img]


Är det en f.d vagnskorg man ser till vänster om tjänstevagnen?

Jag tycker det ser ut som en typisk vågkur - och en ska oxå ha funnits ungefär där:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0926.jpg

Vagnskorg i Rimbo 1964? Vågkur

av Rolf Segelström, Wednesday, October 30, 2019, 00:21 (1611 dagar sedan) @ Leif B

Rätt Leif. Det är vagnvågen i Rimbo. Virkeslasterna från Rånäs vägdes där tex. Mvh, Roffe

Vagnskorg i Rimbo 1964? Vågkur

av K Lemming, Wednesday, October 30, 2019, 22:34 (1611 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Rätt Leif. Det är vagnvågen i Rimbo. Virkeslasterna från Rånäs vägdes där tex. Mvh, Roffe

Jo, men min tanke var om kuren var en fd vagnskorg med sitt rundade tak. Men kuren är alltså byggd så här som vagnvågskur.

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av johanw, Wednesday, October 30, 2019, 18:07 (1611 dagar sedan) @ Ulfe

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-4133589d6da34d36855a57090f2f86105db6d97d70df6.jpg/version-642bdd05598976a0432113f44ba68d91/[/img]

Hej, fantastisk bild med mycket detaljer.

Några frågor:

De grå vagnarna med låga lämmar i bakgrunden, vad är litteran? Är det fd. SRJ-vagnar?

Bakom stolpen finns en mörk lådformad struktur med något om ser ut som en toppstrålkastarare, är det kanske det dressinen "korvståndet"?

VH/johan

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Kjell Friberg, Wednesday, October 30, 2019, 21:58 (1611 dagar sedan) @ johanw

De grå vagnarna i bakgrunden är grusvagnar fd litt Prp som kom från Vikbolandsbanan.

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av K Lemming, Wednesday, October 30, 2019, 22:36 (1611 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Vilken är vagnen bakom/brevid dom fd Prp vagnarna?

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av Thomas Tell, Wednesday, October 30, 2019, 23:55 (1611 dagar sedan) @ K Lemming

F.d. SRJ DF 4 eller 5.
/tell

Tp-lok i Rimbo 1964, diabild.

av K Lemming, Thursday, October 31, 2019, 22:01 (1610 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack.