Järnvägsmuseet i Kristianstad/ mfÖSJ (m fl) (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Tuesday, October 29, 2019, 08:09 (1613 dagar sedan)

På grannforumet ”Postvagnen” finns nu uppgifter –styrkta (?) av en länkad artikel- om att Regionen i Skåne vill se över sina (tre) muséer i/ intill Kristianstad. Däribland järnvägsmuséet. ”Inga beslut är fattade” framgår det, plus att i varje fall inte jag har nån aning om eventuell prioriteringsordning mellan verksamheterna. Men vi måste nog –som alltid- tänka på att alla, framförallt inte politiker, i alla lägen värderar järnvägsmuseal verksamhet högst. Framför allt inte jämfört med vård, skola och omsorg…

Men nämnda museum är ju ett av de äldsta dylika i landet –utanför ”centralmuséet” som numera som bekant ligger i Gävle- och även den ”anknutna” föreningen mfÖSJ har hållit på länge. Man har också god fokus på sin regionala profil, precis som järnvägsmuséet i Linköping + JMF har, och därmed en fin och på många sätt unik samling (inte minst vad gäller 1067-fordon). Samlingarna i Linköping tillhör numera Jvm i Gävle och torde väl därmed ”hanteras med genomtänkt förstånd” oavsett vad som skulle kunna hända där, men vad gäller i Kristianstad?

Nu ska vi absolut inte ta ut nåt i förskott (åt nåt håll, liksom) men problem uppstår inte sällan när man är beroende av ”offentliga huvudmän” för sin verksamhet. Och då inte minst politiska. Det gäller förvisso alla järnvägsmuseala föreningar och banor, men vissa mer än andra. Ett aktuellt exempel på detta har ju varit Katrineholm och SÅS (även om det där väl kan betraktas som ”sidoverksamhet”. Eller?).

Vad gäller Skåne, där jag varken är eller har varit aktiv i eller ens medlem i någon förening/ på någon bana och därmed inte i nåt fall kan ”tala i egen sak”, så har jag berört detta här förut. Såväl FVJ i Klippan som nämnda mfÖSJ har förvisso på senare tid signalerat ”positiv framåtanda” men innan dess har väl problemen med tillhörande otillräckliga aktiviteter varit desto större: Otrafikerad bana, upphörda trafiktillstånd och renoveringar som gått i stå.

Inget av detta –framförallt inte det sistnämnda- är nåt som inte känns igen i övriga landet, men det är kanske läge att i Skåne sätta sig ner tillsammans och fundera nu (bättre sent än.. o s v)? Föreningar, banor, kommuner, regioner med Jvm kanske? De sistnämnda stöder väl fortfarande via Trafikverket muséet i Ängelholm, och just här kan man ana hur politikerna tänker. Visst; det är kommunen i Ängelholm som driver muséet där, men skattebetarna i den kommunen betalar ju också genom regionen till muséet i Kristianstad. Behövs det så många järnvägsmuséer i samma region när pengarna även ska räcka till annat?

Även föreningarna i Skåne har likartad inriktning. Samtliga –med mfÖSJ´s nämnda 1067 samling som (del)undantag- är ju inriktade på normalspår. Men där har de också sina fördelar. Måste/ kan all verksamhet bedrivas överallt? Renoveringar, trafik och underhåll icke minst. Förvisso har allt detta sina (förenings)historiska orsaker, och även ”den politiska diskrepansen” beror ju på tidigare läns/ regionsinledning. Men nu kanske man tillsammans förutsättningslöst (så gott det går) borde titta på dagsläge och framtid?

Vore intressant med kommentarer från mer insatta. Och få följa frågan när vi får mer besked.


/ L G