sth på Östervärn - Dalby (Bana)
Vet någon vilken sth som banan Östervärn - Dalby hade när den fortfarande trafikerades?
av Anders_W, Tuesday, October 29, 2019, 09:15 (1634 dagar sedan)
Vet någon vilken sth som banan Östervärn - Dalby hade när den fortfarande trafikerades?
av Jonny Saljefeldt, Tuesday, October 29, 2019, 10:43 (1634 dagar sedan) @ Anders_W
Vet någon vilken sth som banan Östervärn - Dalby hade när den fortfarande trafikerades?
På ekeving.se finns linjeboken från 1959 (pdf).
av Ulf Pålsson, Tuesday, October 29, 2019, 20:42 (1633 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt
Vet någon vilken sth som banan Östervärn - Dalby hade när den fortfarande trafikerades?
På ekeving.se finns linjeboken från 1959 (pdf).
Fast det som då kallades banans sth framgick vid den tiden inte av linjebeskrivningen; de hastighetsuppgifter som angavs där var permanenta hastighetsnedsättningar för kurvor etc. För att hitta banans sth måste man titta i avdelningen 'Hastighetsuppgifter' i tidtabellsboken del A. Där framgår att det fordon som hade högst sth på sträckan Malmö C--Simrishamn var YCo6, som fick framföras i 90 km/tim, vilket alltså var banans sth.
av Tkl (liten Stn)., Tuesday, October 29, 2019, 21:25 (1633 dagar sedan) @ Ulf Pålsson
Vet någon vilken sth som banan Östervärn - Dalby hade när den fortfarande trafikerades?
På ekeving.se finns linjeboken från 1959 (pdf).
Fast det som då kallades banans sth framgick vid den tiden inte av linjebeskrivningen; de hastighetsuppgifter som angavs där var permanenta hastighetsnedsättningar för kurvor etc. För att hitta banans sth måste man titta i avdelningen 'Hastighetsuppgifter' i tidtabellsboken del A. Där framgår att det fordon som hade högst sth på sträckan Malmö C--Simrishamn var YCo6, som fick framföras i 90 km/tim, vilket alltså var banans sth.
Tack för klarläggande enligt ovan angående sth på olika bandelar, vilket således ej framgår av linjebeskrivningen. Att så ej är fallet kan man ju förstå då nedsättningar och dess längd framgår, men ej den höjande hastigheten efter nedsättningen.
Största tillåtna hastighet på banan Nässjö - Oskarshamn var under många år 95 km/h. När infördes denna hastighet som var gällande under många år?
av Kjell Aghult, Wednesday, October 30, 2019, 06:57 (1633 dagar sedan) @ Tkl (liten Stn).
Största tillåtna hastighet på banan Nässjö - Oskarshamn var under många år 95 km/h. När infördes denna hastighet som var gällande under många år?
Sannolikt vid Y 6-premiären 1954: Då den motsvarar snabbaste loktågs sth + 20 km/h (Stämmer också med 1965 års linjebok). Enligt 1951 års tdtbok framfördes alla rälsbusståg med sth 80. Frågan är om snabbvagnskörningen sommartid (fordon från f d HNJ) då kvarstod.
av Gunnar Olson, Wednesday, October 30, 2019, 11:37 (1633 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Största tillåtna hastighet på banan Nässjö - Oskarshamn var under många år 95 km/h. När infördes denna hastighet som var gällande under många år?
Sannolikt vid Y 6-premiären 1954: Då den motsvarar snabbaste loktågs sth + 20 km/h (Stämmer också med 1965 års linjebok). Enligt 1951 års tdtbok framfördes alla rälsbusståg med sth 80. Frågan är om snabbvagnskörningen sommartid (fordon från f d HNJ) då kvarstod.
Samma gällde Nässjö-Nybro, men där sänktes efter några år (när?) till 85.
av Kjell Aghult, Wednesday, October 30, 2019, 14:26 (1633 dagar sedan) @ Gunnar Olson
Största tillåtna hastighet på banan Nässjö - Oskarshamn var under många år 95 km/h. När infördes denna hastighet som var gällande under många år?
Sannolikt vid Y 6-premiären 1954: Då den motsvarar snabbaste loktågs sth + 20 km/h (Stämmer också med 1965 års linjebok). Enligt 1951 års tdtbok framfördes alla rälsbusståg med sth 80. Frågan är om snabbvagnskörningen sommartid (fordon från f d HNJ) då kvarstod.
Samma gällde Nässjö-Nybro, men där sänktes efter några år (när?) till 85.
Ca 1960.
av Stefan Isaksson, Wednesday, October 30, 2019, 20:01 (1632 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Östervärn-Dalby var väl på gamla MSJ, och under bolagstiden var väl den banan känd för snabba ånglok?
Så jag spekulerar om inte banan hade högt sth redan innan Y6-orna.
SI
av Kjell Aghult, Thursday, October 31, 2019, 07:47 (1632 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Östervärn-Dalby var väl på gamla MSJ, och under bolagstiden var väl den banan känd för snabba ånglok?
Så jag spekulerar om inte banan hade högt sth redan innan Y6-orna.
Banans sth Malmö-Simrishamn höjdes 1925 från 50 till 75. Detta är även sth för S 8 (och en rad andra litt) i 1955 års linjebok. Y 6 har där sth 90.
av Pelle Björkman, Saturday, November 02, 2019, 12:51 (1630 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Östervärn-Dalby var väl på gamla MSJ, och under bolagstiden var väl den banan känd för snabba ånglok?
Så jag spekulerar om inte banan hade högt sth redan innan Y6-orna.
Banans sth Malmö-Simrishamn höjdes 1925 från 50 till 75. Detta är även sth för S 8 (och en rad andra litt) i 1955 års linjebok. Y 6 har där sth 90.
Tillägg till tidigare inlägg angående sth Malmö-Simrishamn.
1 juni 1969 gällde följande:
T21 + T43 75 km/tim fö fanns 4 ånglokstyper noterade E 65 km/tim, E2 70 km/tim, J 75 km/tim samt S1 75 km/tim. "Rälsbussar" YBo fortfarande 90 km/tim.
av Anders_W, Saturday, November 02, 2019, 19:28 (1629 dagar sedan) @ Anders_W
Tack för svaren!
Om vi tittar längre fram i tiden: hur var det när man började klassa ned banan? (Och strax innan den lades ned?)
av Pelle Björkman, Tuesday, November 05, 2019, 07:46 (1627 dagar sedan) @ Anders_W
Linjebok daterad 19810531 visar endast Lundavägen-Staffanstorp. Linjens sth redovisades som 60 km/h.(Även för lok T21/43/44/Tb).
För resten av Simrisbanan fanns särskilda anvisningar som tilldelades "berörd personal". Det gällde då Staffanstorp-Önneslöv, Dalby-Harlösa och Sjöbo-Tomelilla. Trafikeringen skedde som som sidospårsdrift vilket torde inneburit sth 40km/tim.
1981 fanns det planerat Vagnuttagningar (Vut) 71147 Lundavägen-Staffanstorp, 70172-70187 Staffanstorp-Foodia-Brågarp, 70188-70185 Brågarp-Sege-Staffanstorp, 70189-70190 Staffanstorp-Önneslöv-Staffanstorp, 70192-70193 Staffanstorp-Foodia-Staffanstorp, 70146 Staffanstorp-Lundavägen. Allt mellan 0850 (ca) och 1540 (ca).
av Jonny Saljefeldt, Tuesday, November 05, 2019, 14:57 (1627 dagar sedan) @ Pelle Björkman
För resten av Simrisbanan fanns särskilda anvisningar som tilldelades "berörd personal". Det gällde då Staffanstorp-Önneslöv, Dalby-Harlösa och Sjöbo-Tomelilla. Trafikeringen skedde som som sidospårsdrift vilket torde inneburit sth 40km/tim.
Utfarten från Dalby mot Önneslöv 1985: