NVHJ och vägtrafiken (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, October 29, 2019, 16:29 (1639 dagar sedan)

1) Även NVHJ busstrafik beskrivs i Blom-Olofsson: Busstrafiken vid Östergötlands smalspåriga järnvägar (2012).

2) Huvudlinje vid förstatligandet var Västervik-Linköping. Delen Västervik-Gamleby öppnad privat 1927, köpt av NVHJ 1936. Förlängning till Lp (via dagens väg 35) dryftades redan 1937 men måste uppskjutas till efter kriget (1947/48). Tre bussar köptes till denna trafik. Avsnittet Åtvidaberg-Linköping var SJ-(f d ÖCJ-)revir, här tilläts bara avstigning (s k halvkoncession).

3) Nära Gamleby anknöt linjen till Loftahammar/Källvik. Öppnad 1931, inköpt av NVHJ 1941.

4) I Falerum och Gamleby anslöt Norra Tjusts Trafik ABs (NTjT) linjer från Valdemarsvik: Dotterbolag till VB och trafiken här drevs i samråd med NVHJ. Linjen till Gamleby (öppnad 1928)
ersatte en aldrig byggd järnväg.

5) Mot Hultsfred drev NVHJ från 1936 busstrafik Västervik-Ankarsrum (med kort förlängning). Oklart om linjen köpts eller öppnats i egen regi. Här körde också konkurrenter, vars rörelser bolagiserades 1937/38: De blev Trafik AB Oskarshamn-Västervik resp. Trafik AB Västervik-Vimmerby. Tids nog köpta av Västerviks kommun och hopslagna. Kommunens bussdrift i egen regi upphörde ~1992.

6) Vimmerby-Spångenäs berördes i vart fall delvis av Vimmerbybolagets trafik. Rydéns Omnibustrafik i Ydrefors öppnade 1933 en linje till Vimmerby, som ersatte VYJ persontrafik.

7) NVHJ hade lastbilar i Västervik och Gamleby, för bl a utkörning av styckegods.

NVHJ och vägtrafiken

av Ola Almquist, Thursday, October 31, 2019, 02:14 (1637 dagar sedan) @ Kjell Aghult

1) Även NVHJ busstrafik beskrivs i Blom-Olofsson: Busstrafiken vid Östergötlands smalspåriga järnvägar (2012).

2) Huvudlinje vid förstatligandet var Västervik-Linköping. Delen Västervik-Gamleby öppnad privat 1927, köpt av NVHJ 1936. Förlängning till Lp (via dagens väg 35) dryftades redan 1937 men måste uppskjutas till efter kriget (1947/48). Tre bussar köptes till denna trafik. Avsnittet Åtvidaberg-Linköping var SJ-(f d ÖCJ-)revir, här tilläts bara avstigning (s k halvkoncession).

Uppgiften om 1927 var ny för mig. Måste kolla upp vem som drev denna.

Ansökan om person- och godsbefordran på sträckorna Västervik - Gamleby - Björnsholm - Överum - Åtvidaberg - Linköping och Björnsholm - Edsbruk - Ukna kyrkby - Åtvidaberg ingavs redan den 27 juli 1934. Efter många turer öppnades trafiken den 2 augusti 1948.


3) Nära Gamleby anknöt linjen till Loftahammar/Källvik. Öppnad 1931, inköpt av NVHJ 1941.

Trafiken påbörjades i december 1931. Linjen övertogs från Omnibusägare Hugo Nilsson (som sedan anställdes av NVHJ) den 15 juni 1941.


4) I Falerum och Gamleby anslöt Norra Tjusts Trafik ABs (NTjT) linjer från Valdemarsvik: Dotterbolag till VB och trafiken här drevs i samråd med NVHJ. Linjen till Gamleby (öppnad 1928)
ersatte en aldrig byggd järnväg.

Just det. Det var Norra Tjusts Järnvägsaktiebolag som skulle bygga järnvägen.


5) Mot Hultsfred drev NVHJ från 1936 busstrafik Västervik-Ankarsrum (med kort förlängning). Oklart om linjen köpts eller öppnats i egen regi. Här körde också konkurrenter, vars rörelser bolagiserades 1937/38: De blev Trafik AB Oskarshamn-Västervik resp. Trafik AB Västervik-Vimmerby. Tids nog köpta av Västerviks kommun och hopslagna. Kommunens bussdrift i egen regi upphörde ~1992.

Linjen (Gamleby -) Västervik - Anvedebo bro startades av NVHJ den 30 maj 1936 och utsträcktes från och med den 15 maj 1936 till Norrhults by.


6) Vimmerby-Spångenäs berördes i vart fall delvis av Vimmerbybolagets trafik. Rydéns Omnibustrafik i Ydrefors öppnade 1933 en linje till Vimmerby, som ersatte VYJ persontrafik.

7) NVHJ hade lastbilar i Västervik och Gamleby, för bl a utkörning av styckegods.

Gamleby var något nytt för mig. Det fanns en lastbil i Verkebäck. Denna verksamhet övertogs ca 1938 från Mandus Larsson som anställdes av NVHJ.

Linjen Västervik - Horns udde saknas ovan. Den öppnades den 12 juni 1941 och fick en avstickare till Åldersbäck en dag i veckan från och med den 1 juni 1944.

Tidtabeller för linjer som fanns 1951, efter förstatligandet, finns här.

M.v.h.
Ola

NVHJ och vägtrafiken

av Kjell Aghult, Thursday, October 31, 2019, 08:07 (1637 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för kompletteringarna! Intressant är persontrafikförsörjningen av Rumskulla, VYJ enda "egna" station - resten (inkl ändpunkten Ydrefors) var håll- och lastplatser. 1924 - året VYJ öppnades - startade NOJ en busslinje Mariannelund-R: Resmål Eksjö? Denna linje tycks ha varit R:s stomförbindelse vintern 1931/32, då VYJ trafikerades bara ons- och lördagar. Daglig trafik återkom sista persontrafikåret, 1932/33, med motorvagn.

NVHJ och vägtrafiken

av Mats Björkelund, Thursday, October 31, 2019, 12:10 (1637 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tidtabellerna från 1951 som det länkas till har på framsidan texten:

"Spara tidtabellen. Upplagan är begränsad på grund av pappersbristen."

Pappersbristen, i bestämd form, tyder på att detta var allom bekant. Varför hade man i Sverige brist på papper så sent som 1951? Vi lär knappast ha haft brist på träd. Behöver man olja för produktion av papper?

/Mats B

NVHJ och vägtrafiken

av Torbjorn_Forsman, Thursday, October 31, 2019, 12:27 (1637 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Tidtabellerna från 1951 som det länkas till har på framsidan texten:

"Spara tidtabellen. Upplagan är begränsad på grund av pappersbristen."

Pappersbristen, i bestämd form, tyder på att detta var allom bekant. Varför hade man i Sverige brist på papper så sent som 1951? Vi lär knappast ha haft brist på träd. Behöver man olja för produktion av papper?

/Mats B

Åren kring 1950 rådde stor brist på arbetskraft i Sverige, exportindustrin gick för fullt bl a som följd av det stora handelsavtal med Sovjet som hade slutits (mot avrådan från industrihåll) några år tidigare. En annan bidragande orsak till att man prioriterade export framför inhemsk konsumtion var att det fanns gott om marshallhjälps-pengar för att betala varor som gick till återuppbyggnad i västeuropa. På den tiden var ju skogsarbete mycket arbetskraftintensivt, och jag kan tänka mig att man helt enkelt inte kunde få fram skogsråvara i tillräcklig takt för att täcka massafabrikernas behov.

Pappersbristen

av Jonny Saljefeldt, Thursday, October 31, 2019, 14:22 (1637 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Tidtabellerna från 1951 som det länkas till har på framsidan texten:

"Spara tidtabellen. Upplagan är begränsad på grund av pappersbristen."

Pappersbristen, i bestämd form, tyder på att detta var allom bekant. Varför hade man i Sverige brist på papper så sent som 1951? Vi lär knappast ha haft brist på träd. Behöver man olja för produktion av papper?

/Mats B

Något om pappersbristen finns här.