NVHJ och vägtrafiken (Järnväg allmänt)
1) Även NVHJ busstrafik beskrivs i Blom-Olofsson: Busstrafiken vid Östergötlands smalspåriga järnvägar (2012).
2) Huvudlinje vid förstatligandet var Västervik-Linköping. Delen Västervik-Gamleby öppnad privat 1927, köpt av NVHJ 1936. Förlängning till Lp (via dagens väg 35) dryftades redan 1937 men måste uppskjutas till efter kriget (1947/48). Tre bussar köptes till denna trafik. Avsnittet Åtvidaberg-Linköping var SJ-(f d ÖCJ-)revir, här tilläts bara avstigning (s k halvkoncession).
3) Nära Gamleby anknöt linjen till Loftahammar/Källvik. Öppnad 1931, inköpt av NVHJ 1941.
4) I Falerum och Gamleby anslöt Norra Tjusts Trafik ABs (NTjT) linjer från Valdemarsvik: Dotterbolag till VB och trafiken här drevs i samråd med NVHJ. Linjen till Gamleby (öppnad 1928)
ersatte en aldrig byggd järnväg.
5) Mot Hultsfred drev NVHJ från 1936 busstrafik Västervik-Ankarsrum (med kort förlängning). Oklart om linjen köpts eller öppnats i egen regi. Här körde också konkurrenter, vars rörelser bolagiserades 1937/38: De blev Trafik AB Oskarshamn-Västervik resp. Trafik AB Västervik-Vimmerby. Tids nog köpta av Västerviks kommun och hopslagna. Kommunens bussdrift i egen regi upphörde ~1992.
6) Vimmerby-Spångenäs berördes i vart fall delvis av Vimmerbybolagets trafik. Rydéns Omnibustrafik i Ydrefors öppnade 1933 en linje till Vimmerby, som ersatte VYJ persontrafik.
7) NVHJ hade lastbilar i Västervik och Gamleby, för bl a utkörning av styckegods.