Renovering av fordon (Järnväg allmänt)

av skogstoken, Wednesday, October 30, 2019, 21:02 (1611 dagar sedan)

Jag har en tid funderat på hur många museiföreningar renoverar lok och vagnar, många gånger blir resultaten desamma, blanka, skinande fordon som ser fina ut. Jag anser att man bör låta lok och vagnar se lite ruffiga ut, jag tror nämligen inte att lok och vagnar var helt blanka och rena under sina senare år av reguljär drift, på de bilder jag har sett har fordon på nedläggningshotade banor varit ruffiga. JGJ 9 är ett bra exempel, loket har nu varit ruffigt under en tid men nu ska [link=http://museijarnvagenimariefred.se/arbetshelg-19-20-oktober/]ÖSLJ[/link] renovera loket till nyskick och därmed förstöra utseendet av ett slitet brukslok, vilket är vad det var under sina sista år i tjänst.


Jag anser att man kan ha fordonen i toppskick maskinellt men ha ett ruffigt utseende.
Jag undrar nu vad andra tycker om det här, det finn inga rätt eller fel i frågan men det kan vara intressant att höra vad andra tycker!

Hälsar en skogstokig loktok i småland

Renovering av fordon

av Jim Hansson, Wednesday, October 30, 2019, 22:40 (1611 dagar sedan) @ skogstoken

Jag har en tid funderat på hur många museiföreningar renoverar lok och vagnar, många gånger blir resultaten desamma, blanka, skinande fordon som ser fina ut. Jag anser att man bör låta lok och vagnar se lite ruffiga ut, jag tror nämligen inte att lok och vagnar var helt blanka och rena under sina senare år av reguljär drift, på de bilder jag har sett har fordon på nedläggningshotade banor varit ruffiga. JGJ 9 är ett bra exempel, loket har nu varit ruffigt under en tid men nu ska [link=http://museijarnvagenimariefred.se/arbetshelg-19-20-oktober/]ÖSLJ[/link] renovera loket till nyskick och därmed förstöra utseendet av ett slitet brukslok, vilket är vad det var under sina sista år i tjänst.


Jag anser att man kan ha fordonen i toppskick maskinellt men ha ett ruffigt utseende.
Jag undrar nu vad andra tycker om det här, det finn inga rätt eller fel i frågan men det kan vara intressant att höra vad andra tycker!

Hälsar en skogstokig loktok i småland

Alla fordon var som nya när de kom ut från fabriken och även museijärnvägarnas fordon blir ruffiga med åren. Så allt är som det ska.
Jim

Renovering av fordon

av Mattias Jansson, Thursday, October 31, 2019, 00:03 (1611 dagar sedan) @ skogstoken

Jag har en tid funderat på hur många museiföreningar renoverar lok och vagnar, många gånger blir resultaten desamma, blanka, skinande fordon som ser fina ut. Jag anser att man bör låta lok och vagnar se lite ruffiga ut, jag tror nämligen inte att lok och vagnar var helt blanka och rena under sina senare år av reguljär drift, på de bilder jag har sett har fordon på nedläggningshotade banor varit ruffiga. JGJ 9 är ett bra exempel, loket har nu varit ruffigt under en tid men nu ska ÖSLJ renovera loket till nyskick och därmed förstöra utseendet av ett slitet brukslok, vilket är vad det var under sina sista år i tjänst.


Jag anser att man kan ha fordonen i toppskick maskinellt men ha ett ruffigt utseende.
Jag undrar nu vad andra tycker om det här, det finn inga rätt eller fel i frågan men det kan vara intressant att höra vad andra tycker!

Hälsar en skogstokig loktok i småland

Det finns en del sådana exempel, t ex ha Järnvägsmuseet två T41 där det ena är skinande blankt och det andra mer i historiskt bruksskick. Och Malmbanans Vänners Dm3 har man såvitt jag vet uttryckligen sagt ska vara nedsvärtad av slig på sådant vis som de i praktiken såg ut (men det sistnämnda kan jag ha missuppfattat). Det finns säkert enstaka ytterligare exempel, men du har en poäng att det nog inte är så vanligt.

Renovering av fordon

av Anders Sandgren, Thursday, October 31, 2019, 07:18 (1611 dagar sedan) @ skogstoken

Nivån på puts har ändrats genom åren. Den tid som ÖSlJ vill visa, dvs 600-banornas blomstringstid för ca 100år sedan, var det putsat.
50år senare var det annorlunda.

Sedan kan man ju inte ha det alltför skitigt heller för då kan besökarna knappt gå nära materielen utan att skita ner sig.

Det handlar om vad man vill visa.

Renovering av fordon

av Hans W, Thursday, October 31, 2019, 13:55 (1610 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Nivån på puts har ändrats genom åren. Den tid som ÖSlJ vill visa, dvs 600-banornas blomstringstid för ca 100år sedan, var det putsat.
50år senare var det annorlunda.

Sedan kan man ju inte ha det alltför skitigt heller för då kan besökarna knappt gå nära materielen utan att skita ner sig.

Det handlar om vad man vill visa.

Precis! ÖSlJ målsättning är att visa våra förebilders glansperiod. Då var lok och personvagnar putsade.

I fallet JGJ 9 är situationen mer komplicerad. Sidotankarna är i akut behov av rostsanering invändigt, rosthålslagning och ett nytt effektivt rostskydd. De måste då rätt hårdhänt göras plåtrena (troligen högtrycksvattenbläster av extern firma) . Dåryker även ofrånkomligt större delen av färgen utvändigt, då tar vi rimligtvis bort all färg utvändigt. För att kunna demontera tankarna måste hytten demonteras. Då skadas de sorgliga resterna av färg även på den, alltså ommålning.
Utvändigt har loket f n inte en historisk färg. I grunden finns en extremt krackelerad äldre (troligen) oljefärg, På den har man troligen under lokets statiska uppställning målat över tjockt och okunningt (penseldrag och rinningar) med en syntetisk färg samt kompletterat med röda linjer på (darrig) fri hand, där det röda inte täcker helt. På hyttens insida har färgen till stora delar flagat av.
Så sammanfattningsvis visar loket f n mest upp ett förfalllet målningsmässigt misslyckande.
Vi är därför många som nu med stor glädje och tacksamhet noterar att maskinavdelningen just nu startat detta efterlängtade arbete. Tankarna beräknas lyftas av under helgen om en dryg vecka.

Renovering av fordon

av Anders Sandgren, Friday, November 01, 2019, 11:26 (1609 dagar sedan) @ Hans W

Vi ser fram mot resultatet.

Renovering av fordon

av V1, Saturday, December 07, 2019, 11:03 (1573 dagar sedan) @ skogstoken

Vanligt folk som kommer och besöker museieföreningarna vill säkert se blanka fina grejer.
Att se den riktiga verkligheten som den var och som den är, tror jag det bara är entusiaster och yrkesfolk som förstår sig på? Fina grejer och föreningarna verkar välmående, bruksskick det motsatta.

Mvh Erik