TMS ut, Ebicos in (Signaler/säkerhet)

av Fredrik Lundström, Saturday, November 02, 2019, 13:32 (1636 dagar sedan)

Kanske inte så historiskt, men det kanske är intressant i alla fall, kanske i framtiden

Utbyte av manöversystem från TMS till Ebicos på TC Gävle har avslutats och alla sträckor som trafikleds från TC Gävle körs nu med Ebicos.

Av sträckor som manövreras med TMS återstår nu (Skövde) - (Tälle) och (Hallsberg) - (Katrineholm), men dessa kommer också ersättas med Ebicos-manövrering framöver.

Arbete pågår för att byta manöversystem från Argus till Ebicos på TC Bdn, något som tydligen ska ske under nästa år.

TMS ut, Ebicos in

av Anders_W, Saturday, November 02, 2019, 19:25 (1636 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Märkligt att man går vidare med Ebicos trots att man redan beslutat gå över till Iconis/Cactus.

TMS ut, Ebicos in

av Fredrik Lundström, Sunday, November 03, 2019, 09:30 (1635 dagar sedan) @ Anders_W

Märkligt att man går vidare med Ebicos trots att man redan beslutat gå över till Iconis/Cactus.

Tidsplanen för Iconis har man ju skjutit på flera gånger. Ebicos vet man fungerar och då Argus inte klarar ERTMS så måste man byta till Ebicos i Boden. Argus verkar dessutom leva av en del "ålderskrämpor", det är inte ovanligt med större fel i manöversystemet som gör att det blir kortare, men irriterande trafikavbrott.

TMS ut, Ebicos in

av Anders_W, Sunday, November 03, 2019, 10:31 (1635 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Kan man anta att utbytet av Bombardier TMS är ett försök att renodla sin utrustningspark? Det är av den anledningen som SL just nu gör sig av med sina Integra-ställverk på Roslagsbanan.

TMS ut, Ebicos in

av Fredrik Lundström, Sunday, November 03, 2019, 10:41 (1635 dagar sedan) @ Anders_W

Kan man anta att utbytet av Bombardier TMS är ett försök att renodla sin utrustningspark? Det är av den anledningen som SL just nu gör sig av med sina Integra-ställverk på Roslagsbanan.

Jag är inte så insatt i valet av beslut annat än att man valt att avveckla TMS-systemet, här kan nog någon fjtkl som är mer berörd svara bättre.

TMS ut, Ebicos in

av Peter Alsén, Saturday, November 02, 2019, 20:32 (1636 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Till sist kan man snart se alla sträckor i Trafikbilder...

TMS ut, Ebicos in

av Peter B, Sunday, November 03, 2019, 07:15 (1635 dagar sedan) @ Peter Alsén

Till sist kan man snart se alla sträckor i Trafikbilder...

Vad har Malmbanan för system idag, eftersom det inte finns med på Trafikbilder?

TMS ut, Ebicos in

av Fredrik Lundström, Sunday, November 03, 2019, 09:29 (1635 dagar sedan) @ Peter B

Till sist kan man snart se alla sträckor i Trafikbilder...


Vad har Malmbanan för system idag, eftersom det inte finns med på Trafikbilder?

TC Boden har ett manöversystem som heter Argus och kan inte mata ut i et format som krävs för Trafikbilder. För Trafikverksanställda finns dock möjligheten att använda sig av ett simpelt webbgränssnitt för att se skvallerbilder över Bodens område.

TMS ut, Ebicos in

av Stefan Skoglund, Sunday, November 03, 2019, 13:45 (1635 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Till sist kan man snart se alla sträckor i Trafikbilder...


Vad har Malmbanan för system idag, eftersom det inte finns med på Trafikbilder?


TC Boden har ett manöversystem som heter Argus och kan inte mata ut i et format som krävs för Trafikbilder. För Trafikverksanställda finns dock möjligheten att använda sig av ett simpelt webbgränssnitt för att se skvallerbilder över Bodens område.

Kan inte ??

Det borde snarare vara att Banverket/Trafikverket inte har valt att långt efter leverans beställa den tilläggsfunktionen av leverantören (kunde IBM
konstruera något som låter ett COBOL:system använda leverantörsoberoende
X11 terminaler istället för 3174 anslutna 3270 så borde man kunna exportera
trafikdata i form av XML från Argus , xml är min gissning av hur man i EBIcos exporterar.)