Alunda den 6/7 1967, bild (Bana)

av Ulfe, Sunday, November 03, 2019, 07:40 (1628 dagar sedan)

Alunda, beläget mellan Faringe och Gimo, fotoriktning okänd. Stationshuset ligger öster om järnväg så det troligaste är väl att fotot är taget mot norr.

[image]

Alunda den 6/7 1967, bild

av js, Sunday, November 03, 2019, 09:31 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

Är det vänstertrafik bussar till skrot ? 3 sept 67 blev det högertrafik. De blanka skenorna avslöjar att det går godståg , de gick väl norrut till Gimo ? Person trafiken lades ju ner några år tidigare.

Alunda den 6/7 1967, bild

av Stefan Isaksson, Sunday, November 03, 2019, 15:24 (1628 dagar sedan) @ js

Är det vänstertrafik bussar till skrot ? 3 sept 67 blev det högertrafik. De blanka skenorna avslöjar att det går godståg , de gick väl norrut till Gimo ? Person trafiken lades ju ner några år tidigare.

Var det inte 1967 som SJ körde stora mängder slaggsten/gruvsten från Dannemora till grusningsarbeten på Österskärslinjen. Den trafiken kunde väl slipa rälsen blank. Godstrafiken Alunda-Gimo borde väl upphört, att döma av att sidospåren och därmed rundgångsmöjligheten tycks vara uppriven (inte bara persontrafiken, utan "all" trafik las ned 1961, vilket förvisso inte hindrade SJ från att köra malm från Ramshäll via Alunda efter nedläggningen).

Vänstertrafikbussar som väntar på skrot före dagen H tror jag inte så mycket på: det borde varit bussbrist sista månaderna, eftersom de bussar som inte skulle rangeras ut var inne på verkstad för högertrafikombyggnad. Vi vet ju till exempel från Stockholms Spårvägar att H15 kom i trafik 1967, trots att de egentligen varit utrangerade i ett par år, detta eftersom vagntyperna H23-H27 och H30 byggdes om till högertrafik. (Möjligen också H29, men dessa var ett par turistbussar.)

SI

Alunda den 6/7 1967, bild

av Överkörmästaren, Sunday, November 03, 2019, 15:38 (1628 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Vänstertrafikbussar som väntar på skrot före dagen H tror jag inte så mycket på: det borde varit bussbrist sista månaderna, eftersom de bussar som inte skulle rangeras ut var inne på verkstad för högertrafikombyggnad. Vi vet ju till exempel från Stockholms Spårvägar att H15 kom i trafik 1967, trots att de egentligen varit utrangerade i ett par år, detta eftersom vagntyperna H23-H27 och H30 byggdes om till högertrafik. (Möjligen också H29, men dessa var ett par turistbussar.)

SI

Snedvrider du inte rätt rejält nu när det gäller H15? I själva verket var det väl så att trots att man gjorde i ordning ett helt gäng H15 så var det bara vid ett fåtal tillfällen som dessa tvåmansbetjänade gamla monster faktiskt kom till användning.

Sen vet jag inte hur SS kommer in i bilden heller; bussarna på bilden är väl rimligen SJ-vagnar som SJ har ställt upp på sin egen mark, den närmaste verkar ha ett B-nummer så dessa har väl ingenting med innerstadstrafiken eller den blivande SL-trafiken överhuvudtaget att göra.

Alunda den 6/7 1967, bild

av Stefan Isaksson, Sunday, November 03, 2019, 18:10 (1628 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Snedvrider du inte rätt rejält nu när det gäller H15? I själva verket var det väl så att trots att man gjorde i ordning ett helt gäng H15 så var det bara vid ett fåtal tillfällen som dessa tvåmansbetjänade gamla monster faktiskt kom till användning.

Må vara, men bara det faktum att de gjordes i ordning illustrerar väl att SS förväntade sig vagnsbrist. Om det sedan visade sig att den inte var särskilt svår, så var det väl ingen som klagade över det. :-)


Sen vet jag inte hur SS kommer in i bilden heller

Bara som ett exempel. Men jag tar för givet att problemet var allmänt, alla bussföretag behövde ju ha full vagnpark både före och efter dagen H, och i den mån som även SJ lät bygga om sina modernare bussar till högertrafik, så torde även SJ haft ett behov av att hålla gamla utrangeringsmogna bussar i trafik (eller åtminstone trafikdugliga) in i det sista. Alltså tror jag inte att de skrotade några gamla bussar sista året av vänstertrafik (om de inte hade något allvarligt haveri vill säga, men då ställdes de knappast upp invid en nedlagd järnvägsstation). Detaljerna för SJ:s bussar vet jag dock inget närmare om.

SI

Alunda den 6/7 1967, bild

av Bobo L, Monday, November 04, 2019, 11:38 (1627 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Ingen av bussarna (karosserierna) på bilden ser svenska ut. Vad är det för djur vi ser?

SJ, och kanske andra bussåkerier, köpte en hel drös slopade/slopningsmogna danska högertrafikbussar för att fylla upp för brister när skapligt moderna svenska vänstertrafikvagnar var inne för ombyggnad till högertrafik. Merparten (eller alla?) gick sen till skrot innan året 1967 var till ända. Trots detta målades allihop (eller bara vissa?) om till SJ:s bussmålning. Troligen var det åtskilliga av dessa danska bussar som överhuvudtaget aldrig kom ut i trafik Sverige.

Kan bussarna på bilden vara sådana?

Alunda den 6/7 1967, bild

av Harald, Monday, November 04, 2019, 11:58 (1627 dagar sedan) @ Bobo L

Ingen av bussarna (karosserierna) på bilden ser svenska ut. Vad är det för djur vi ser?

SJ, och kanske andra bussåkerier, köpte en hel drös slopade/slopningsmogna danska högertrafikbussar för att fylla upp för brister när skapligt moderna svenska vänstertrafikvagnar var inne för ombyggnad till högertrafik. Merparten (eller alla?) gick sen till skrot innan året 1967 var till ända. Trots detta målades allihop (eller bara vissa?) om till SJ:s bussmålning. Troligen var det åtskilliga av dessa danska bussar som överhuvudtaget aldrig kom ut i trafik Sverige.

Kan bussarna på bilden vara sådana?

Men snälla nån, det är ju vänstertrafiksbussar på bilden, och f.ö. är ju karosserna lätt identifierbara. Den främsta är en Hägglundskaross. Det är en SJ turist/långfärdsbuss vilket man ser på förardörren och fönstren i takrundningen. Den hade väl blivit degraderad till vanlig linjetrafik eller skolskjuts när bilden togs. Av de två andra ser man i alla fall så mycket att man ser att det är SKV Boxerkaross.

Alunda den 6/7 1967, bild

av Bobo L, Monday, November 04, 2019, 12:09 (1627 dagar sedan) @ Harald

Ingen av bussarna (karosserierna) på bilden ser svenska ut. Vad är det för djur vi ser?

SJ, och kanske andra bussåkerier, köpte en hel drös slopade/slopningsmogna danska högertrafikbussar för att fylla upp för brister när skapligt moderna svenska vänstertrafikvagnar var inne för ombyggnad till högertrafik. Merparten (eller alla?) gick sen till skrot innan året 1967 var till ända. Trots detta målades allihop (eller bara vissa?) om till SJ:s bussmålning. Troligen var det åtskilliga av dessa danska bussar som överhuvudtaget aldrig kom ut i trafik Sverige.

Kan bussarna på bilden vara sådana?


Men snälla nån, det är ju vänstertrafiksbussar på bilden, och f.ö. är ju karosserna lätt identifierbara. Den främsta är en Hägglundskaross. Det är en SJ turist/långfärdsbuss vilket man ser på förardörren och fönstren i takrundningen. Den hade väl blivit degraderad till vanlig linjetrafik eller skolskjuts när bilden togs. Av de två andra ser man i alla fall så mycket att man ser att det är SKV Boxerkaross.

Javisst, jag är snäll! ;-)

Jag är ju född på sent 1900-tal och inte 1800 dito, så SKV "Boxerkarosser" har jag aldrig träffat på, men den främre tyckte jag också hade en Hägglundarfront. Däremot såg sidofönstren för låga ut för att påminna om något jag sett förut. Och det var ju en groda att inte reflektera över dörrplaceringarna, jag var så inne i att begrunda vad som anförts i de föregående inläggen! :-P

Men har du något att säga om mina utsagor i sak?

Alunda den 6/7 1967, bild

av Thomas K Ohlsson, Monday, November 04, 2019, 14:37 (1627 dagar sedan) @ Bobo L

Ingen av bussarna (karosserierna) på bilden ser svenska ut. Vad är det för djur vi ser?

SJ, och kanske andra bussåkerier, köpte en hel drös slopade/slopningsmogna danska högertrafikbussar för att fylla upp för brister när skapligt moderna svenska vänstertrafikvagnar var inne för ombyggnad till högertrafik. Merparten (eller alla?) gick sen till skrot innan året 1967 var till ända. Trots detta målades allihop (eller bara vissa?) om till SJ:s bussmålning. Troligen var det åtskilliga av dessa danska bussar som överhuvudtaget aldrig kom ut i trafik Sverige.

Kan bussarna på bilden vara sådana?


Men snälla nån, det är ju vänstertrafiksbussar på bilden, och f.ö. är ju karosserna lätt identifierbara. Den främsta är en Hägglundskaross. Det är en SJ turist/långfärdsbuss vilket man ser på förardörren och fönstren i takrundningen. Den hade väl blivit degraderad till vanlig linjetrafik eller skolskjuts när bilden togs. Av de två andra ser man i alla fall så mycket att man ser att det är SKV Boxerkaross.


Javisst, jag är snäll! ;-)

Jag är ju född på sent 1900-tal och inte 1800 dito, så SKV "Boxerkarosser" har jag aldrig träffat på, men den främre tyckte jag också hade en Hägglundarfront. Däremot såg sidofönstren för låga ut för att påminna om något jag sett förut. Och det var ju en groda att inte reflektera över dörrplaceringarna, jag var så inne i att begrunda vad som anförts i de föregående inläggen! :-P

Men har du något att säga om mina utsagor i sak?

Även om jag tror att civilingenjören från Jakan är något yngre än vad jag är, så undrar jag om inte "sent 1900-tal" en förskönande omskrivning?

/Thomas (55:a)

Alunda den 6/7 1967, bild

av Bobo L, Monday, November 04, 2019, 14:42 (1627 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Även om jag tror att civilingenjören från Jakan är något yngre än vad jag är, så undrar jag om inte "sent 1900-tal" en förskönande omskrivning?

/Thomas (55:a)

:-D :-P

1959 års män, sö´! ;-)

(Fast i andra närbesläktade forum, eller möjligen rent av detta, har jag förmodats deltagit vid byggandet av Jarla Bankes bro! :-D )

Alunda den 6/7 1967, bild

av Thomas Helin, Monday, November 04, 2019, 16:39 (1627 dagar sedan) @ Bobo L

Men det är ju i alla fall den andra halvan av 1900-talet. Kanske bättre att utrycka det som ”senaste delen av förra årtusendet”.

Alunda den 6/7 1967, bild

av johanmmolin, Monday, November 04, 2019, 21:39 (1626 dagar sedan) @ Thomas Helin

En fundering från en annan 55:a.

Såsom redan har skrivits måste första bussen ha byggts som en långfärds- / turistbuss.
Såsom uppvuxen i Motala, och därstädes räknande busspolletter redan från den späda åldern av 13 år, på somrar och helger minns jag mycket väl att Motala Stads Trafik AB hade ett antal bussar med vilka man körde linjetrafik till Linköping och skolturer på vinterhalvåret, och turistresor i Resos regi på somrarna (bussbolaget var f ö samlokaliserade med Reso Resebyrå!). Skolbussturerna var för övrigt linjesatta så att även allmänheten kunde resa med.

Kan det ha varit så att detta koncept användes på andra ställen? Är det f ö SJ-bussar? Visserligen ska man ju vara försiktig med att tolka färgbilder som är 50 år gamla, men är de inte osedvanligt röda?

Att det är avställda vänstertrafikbussar, som använts längre än som var tänkt, för att täcka upp för bussar som byggdes om för högertrafik är väl en rimlig gissning. Det förekom ju över hela landet (f ö även spårvagnar; Norrköping hade ju sina gamla tvåaxliga "mustanger" i drift "to the bitter end" för att ge möjlighet till ombyggnad av sina första boggivagnar från slutet av 50-talet).

Att det är en sommarbild från 1967 ter sig ju också rimligt då, eftersom rimligen såväl skolbusstrafiken är inställd, som sommarturlistan utglesad.

Har förgäves försökt lista ut registreringsnumret på den första bussen.

Alunda den 6/7 1967, bild

av Harald, Monday, November 04, 2019, 15:44 (1627 dagar sedan) @ Bobo L


Men har du något att säga om mina utsagor i sak?

Var det inte det jag gjorde? Jag sade i sak att det är svenska bussar och vilka karosser de har. F.ö. kom jag på att långfärdsbussarna ju hade dörren mitt på bakstammen. Det var väl därför föraren hade egen dörr. Det var för att de skulle kunna användas för resor i länder med högertrafik, men det är ju inte så praktiskt i vanlig linjetrafik, så frågan är om de inte står och väntar på skrotning i alla fall.

Bevarad SJ långfärdsbuss: http://www.sundsutsikt.se/kungabussen_galleri.html

Alunda den 6/7 1967, bild

av Ola Almquist, Monday, November 04, 2019, 14:06 (1627 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Snedvrider du inte rätt rejält nu när det gäller H15? I själva verket var det väl så att trots att man gjorde i ordning ett helt gäng H15 så var det bara vid ett fåtal tillfällen som dessa tvåmansbetjänade gamla monster faktiskt kom till användning.


Må vara, men bara det faktum att de gjordes i ordning illustrerar väl att SS förväntade sig vagnsbrist. Om det sedan visade sig att den inte var särskilt svår, så var det väl ingen som klagade över det. :-)


Sen vet jag inte hur SS kommer in i bilden heller


Bara som ett exempel. Men jag tar för givet att problemet var allmänt, alla bussföretag behövde ju ha full vagnpark både före och efter dagen H, och i den mån som även SJ lät bygga om sina modernare bussar till högertrafik, så torde även SJ haft ett behov av att hålla gamla utrangeringsmogna bussar i trafik (eller åtminstone trafikdugliga) in i det sista. Alltså tror jag inte att de skrotade några gamla bussar sista året av vänstertrafik (om de inte hade något allvarligt haveri vill säga, men då ställdes de knappast upp invid en nedlagd järnvägsstation). Detaljerna för SJ:s bussar vet jag dock inget närmare om.

SI

Alunda tycks ha varit en knutpunkt för buss- och lastbilstrafik. Jag tror inte heller att man gjorde sig av med bussarna före dagen H men när trafiken reducerats under sommaren kan bussarna ha ställts upp på en avlägsen del av området i väntan på exempelvis skolstarten.

M.v.h.
Ola

Alunda den 6/7 1967, bild

av Granis, Monday, November 04, 2019, 14:15 (1627 dagar sedan) @ Ola Almquist

Alunda tycks ha varit en knutpunkt för buss- och lastbilstrafik.

Det var det. Det fanns t o m ett tvåvånings garage (där tillträdet till övervåningen skedde via baksidan, som låg högre -huset var i princip byggt mot en backe). Och det finns kvar än idag, om än om och tillbyggt (ligger sydost om stationshuset)

/ L G

Alunda den 6/7 1967, bild

av Christer Göransson, Sunday, November 03, 2019, 23:31 (1627 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Fordonsrörelser förekom på fd FGJ ända fram till smalspårstågen slutade gå på fd DHJ.
Tp-loken var stationerade i Rimbo och gick dit varje dag.

/Christer

Alunda den 6/7 1967, bild

av HarryT43228, Monday, November 04, 2019, 08:35 (1627 dagar sedan) @ Christer Göransson

Intressant att höra om trafiken med Tp på FGJ.Har mest sett bilder på tåg med trippelkopplade Z4p-lokomotorer. Ingen som har bilder på Tp på FGJ?

Alunda den 6/7 1967, bild

av Ola Almquist, Monday, November 04, 2019, 13:56 (1627 dagar sedan) @ HarryT43228

Intressant att höra om trafiken med Tp på FGJ.Har mest sett bilder på tåg med trippelkopplade Z4p-lokomotorer. Ingen som har bilder på Tp på FGJ?

Trippelkopplade? Hade man så många Z4p samtidigt? Går det att hitta några bilder på nätet?

M.v.h.
Ola

Alunda den 6/7 1967, bild

av HarryT43228, Monday, November 04, 2019, 14:08 (1627 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag har sett två bilder vid olika tillfällen som visat trippelkopplade Z4:or. Den ena kommer jag tyvärr inte ihåg var jag såg den (är många år sedan) men den andra bilden med risk för felsägning såg jag i Sveriges Järnvägar 1967 som visar tåg vid Österedinge draget av tre Z4p med samma vagnar som på den bild Ulfe lade ut med Tp loket i Faringe.

Kan dock inte uttala mig närmare om varför man vid tillfälle körde trippelkopplade lokomotorer. Kanske någon maskinskada på Tp? Eller bara brist på Tp?

Mvh Harry

Alunda den 6/7 1967, bild

av Ola Almquist, Monday, November 04, 2019, 14:38 (1627 dagar sedan) @ HarryT43228

Jag har sett två bilder vid olika tillfällen som visat trippelkopplade Z4:or. Den ena kommer jag tyvärr inte ihåg var jag såg den (är många år sedan) men den andra bilden med risk för felsägning såg jag i Sveriges Järnvägar 1967 som visar tåg vid Österedinge draget av tre Z4p med samma vagnar som på den bild Ulfe lade ut med Tp loket i Faringe.

Kan dock inte uttala mig närmare om varför man vid tillfälle körde trippelkopplade lokomotorer. Kanske någon maskinskada på Tp? Eller bara brist på Tp?

Mvh Harry

Aha! 1967 går det nog att få ihop det. Jag hade missat att man sannolikt hade de multipelkörbara 399 och 407 vid denna tid och dessa fick sällskap av 315 just 1967. Samtliga ombyggda från Z4tu. Dessutom fanns någonstans Z4p 328 liksom 260 och 263 men den sistnämnda misstänker jag redan hörde hemma på Stockholm Ö.

M.v.h.
Ola

Alunda den 6/7 1967, bild

av Granis, Monday, November 04, 2019, 08:47 (1627 dagar sedan) @ Christer Göransson

Man körde kross från Dannemoragruvan vilken användes som makadam vid upprustning av sträckorna söder om Rimbo (Österskärslinjen bl a?) under 60-talets sista år. Dessutom gick trafik från Ramhäll (tidigare bruten malm?) med lastbil till Alunda där den lastades om på tåg f v b Hargshamn rätt länge också. Fast då användes inte Tp-lok, och det var väl inte ända fram till 1970 kanske?

/ L G

Alunda den 6/7 1967, bild

av Harald, Monday, November 04, 2019, 09:03 (1627 dagar sedan) @ Granis

Man körde kross från Dannemoragruvan vilken användes som makadam vid upprustning av sträckorna söder om Rimbo (Österskärslinjen bl a?) under 60-talets sista år. Dessutom gick trafik från Ramhäll (tidigare bruten malm?) med lastbil till Alunda där den lastades om på tåg f v b Hargshamn rätt länge också. Fast då användes inte Tp-lok, och det var väl inte ända fram till 1970 kanske?

/ L G

Stora Kopparberg köpte Ramhälls gruva och återupptog brytningen på 40-talet och den pågick till 1975.
https://bygdegardarna.se/ramhall/ramhalls-gruvor/

Alunda den 6/7 1967, bild

av Granis, Monday, November 04, 2019, 09:29 (1627 dagar sedan) @ Harald

Stora Kopparberg köpte Ramhälls gruva och återupptog brytningen på 40-talet och den pågick till 1975.

Hade för mig nåt sånt ja. Men frågan är väl om detta trafikupplägg gällde ända till 1970 (efter det hade det ju inte gått då FGJ revs 1971-72)? Hur som helst lär "Urtrucken" SJ Z4p 539/ 1539 (fd SRJ (Z4) 1) ha använts som växellok i Alunda. "Tidvis" i varje fall.

/ L G

Alunda den 6/7 1967, bild + 1 bild Faringe

av Ulfe, Monday, November 04, 2019, 09:54 (1627 dagar sedan) @ Granis

Man körde kross från Dannemoragruvan vilken användes som makadam vid upprustning av sträckorna söder om Rimbo (Österskärslinjen bl a?) under 60-talets sista år. Dessutom gick trafik från Ramhäll (tidigare bruten malm?) med lastbil till Alunda där den lastades om på tåg f v b Hargshamn rätt länge också. Fast då användes inte Tp-lok, och det var väl inte ända fram till 1970 kanske?

/ L G

[image]

Mycket grönt

av Olle E, Tuesday, November 05, 2019, 12:10 (1626 dagar sedan) @ Ulfe

Kul bild, tack för den.
Tycker spåret ser förvånansvärt risigt ut, är bilden verkligen tagen redan 1964? Upprustningarna på södra nätet pågick väl ca 1966-67..?

Mycket grönt

av Ulfe, Tuesday, November 05, 2019, 19:48 (1626 dagar sedan) @ Olle E

Min bror har dubbelkollat bild och anteckningar samt jämfört med intilliggande bilder, bilden är tagen den 1/7 1964. Här är en bild som är tagen samma dag. se bild 2.
https://banvakt.se/faringe-gimo/vettsta/
Hälsar Ulf och Björn.

Mycket grönt

av Olle E, Tuesday, November 05, 2019, 22:21 (1625 dagar sedan) @ Ulfe

Fantastisk bildskatt ni sitter på!
Förvånande att spåret på Uppsalalinjen såg så risigt ut redan då med tanke på att många senare bilder från nedläggningsmogna smalspår uppvisar ett perfekt spårläge utan tillstymmelse till ogräs.

Alunda den 6/7 1967, bild

av HarryT43228, Sunday, November 03, 2019, 11:00 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

Riktigt härlig bild från en bana som det inte visas mycket bilder ifrån. Vill nästan våga påstå att denna natursköna linje, iallafall för mig är en av SRJ/DHJ favoriterna!

Undrar dock lite över bussarna.Var dom uppställda där i väntan på andra äventyr eller kan det t.o.m vara så att bilden är tagen vid tillfället i september 1969 då man (av säkerhetsskäl?) bussade deltagarna till fotoplatser för att föreviga rälsbusståget på bild.

Mvh

Alunda den 6/7 1967, bild

av Ulfe, Sunday, November 03, 2019, 11:10 (1628 dagar sedan) @ HarryT43228

Den här bilden är tagen ovanstående datum under en cykeltur som min bror gjorde från Skebobruk till Hargshamn via Faringe och Gimo.
Det är mer troligt att bussarna ska till skroten, dörrarna ser ut att sitta på vänster sida.
Hälsar Ulf o Björn.

Alunda den 6/7 1967, bild

av HarryT43228, Sunday, November 03, 2019, 11:25 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

Ok tack för klargörande. Det var ingen dålig cykelrunda din bror gjorde. Stort tack för att ni delar med er av era fina bilder!
Mvh

Alunda den 6/7 1967, bild

av Ulfe, Sunday, November 03, 2019, 12:11 (1628 dagar sedan) @ HarryT43228

Tack! Här är en bild från en arrangerad resa 1969, troligen visad tidigare. Bilden tagen mot söder.

[image]

Alunda den 6/7 1967, bild

av Poddy, Sunday, November 03, 2019, 13:03 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

Förslag.Lägg ut bilden med bussarna på grannforumet Bussnack,bilder äldre än trettio år.Där finns säkert flera som känner till dessa bussar.
/P

Alunda den 6/7 1967, bild

av Granis, Sunday, November 03, 2019, 13:19 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

En av SRJmf´s första resor. E u kunde några "utvalda" åka med i rälsbussarna även på FGJ. De fick dock ducka när fotokörningar gjordes (med resenärerna som fick åka landsvägsbuss på nämnda sträcka). Man räknade tydligen inte med "fria" fotografer längs linjen. Uppenbarligen lyckades man, ty jag har inte sett några bilder där resenärer syns inne i rälsbussarna. En skröna kanske? Tågsättet bestod i varje fall av YBo5p 886 och UBo3yp 2134. Motorvagnen finns idag hos AGJ efter en lång sejour i Småland, och släpet brann upp 1992 vid godsmagasinsbranden i Faringe. Den hade då i fyra år varit "salongsläpvagn" hos ULJ.

/ L G

Alunda den 6/7 1967, bild

av -RB-, Sunday, November 03, 2019, 12:33 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

Kan det vara så att bussarna väntar på skolstarten HT67 för att sedan tas ur trafik ca ett par månaders senare ?
mvh Rolf Berg

Alunda den 6/7 1967, bild

av Sune Nylén, Sunday, November 03, 2019, 15:44 (1628 dagar sedan) @ -RB-

Jag är inte känd med platsen, men jag tycker inte att bilderna stämmer riktigt överens med plattformskanten där bussarna står och sidospåret till vänster, med bilden med motorvagnen

Alunda den 6/7 1967, bild

av Jöran Johansson, Sunday, November 03, 2019, 19:18 (1628 dagar sedan) @ Ulfe

Jag har lagt in en några år äldre bild på banvakt.se (Klicka här).

Alunda den 6/7 1967, bild

av Sune Nylén, Sunday, November 03, 2019, 20:13 (1628 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag har lagt in en några år äldre bild på banvakt.se (Klicka här).

Ja där ser jag plattformen ja, men den verkar vara borttagen på bilden med rälsbussen.

Alunda den 6/7 1967, bild+ bild Alunda-69

av Ulfe, Monday, November 04, 2019, 10:38 (1627 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har lagt in en några år äldre bild på banvakt.se (Klicka här).


Ja där ser jag plattformen ja, men den verkar vara borttagen på bilden med rälsbussen.

[image]

Alunda den 6/7 1967, bild

av montfrooij, Monday, November 04, 2019, 08:26 (1627 dagar sedan) @ Ulfe

Thanks so much for posting these beautiful pictures!