Österrikiska lok typ 12 till Technisches Museum Wien (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, November 04, 2019, 15:19 (1597 dagar sedan)

Österrikes "litt F" är typ 12 nr 10. Byggt 1936 och körd fortare än något svenskt ånglok ska ställas ut på Technisches Museum Wien.

Svensk anknytning genom att transporten dit ombesörjdes av en Volvo.

[size=large][b][link=https://www.technischesmuseum.at/die-lokomotive-kehrt-zurueck]Länk med tysk text[/link]

[link=https://www.technischesmuseum.at/sonderschau/die-12-10-eine-dampflokomotive-der-superlative]Länk med tysk text[/link][/b][/size]

Österrikiska lok typ 12 till Technisches Museum Wien

av Christer Brimalm, Monday, November 04, 2019, 19:58 (1597 dagar sedan) @ BD

Vad trevligt! Detta lok stod ute i många år och for illa.
Loktypen tillverkades f.ö. också på licens i Rumänien och ett av de rumänskbyggda finns som körklart veteranlok i Österrike.
Något i den här stilen kunde blivit nästa steg efter F-loket i Sverige ifall vi inte hade elektrifierat stambanorna så tidigt! Ett riktigt kraftigt lok för tunga snälltåg i upp till 120 tidtabellsenligt. (Men det kunde gå ännu fortare.)

Österrikiska lok typ 12 till Technisches Museum Wien

av tobbe, Monday, November 04, 2019, 20:53 (1597 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Loket kallades väl också som "Det starkaste loket i Europa"(fritt övsersatt) enligt en VHS-film som jag innehar. Det speciella är väl också dess hjulställning (baklänges Pacific- 1-C-2).
Hur många loktyper fanns det förutom denna med denna hjulställning i Europa? U.S.A-lok har jag noll koll på...:-) :-) :-) :-)
tobbe

Dovregubben

av Christer Brimalm, Monday, November 04, 2019, 21:32 (1596 dagar sedan) @ tobbe

Ja, det fanns ju Dovregubben i Norge, Skandinaviens häftigaste ånglokstyp.
Axelföljden var annars ovanlig i Europa. Däremot inte i USA där axelföljden kallades "Berkshire".
Axelföljden är inte omvänd pacific, det är ju fyra kopplade axlar.
Att man valt att ha boggien baktill beror på att det var en fördel när man ville ha en mycket stor eldstad, 4,7 m2 på 12:an och 5,0 m2 på Dovregubben mot 3,6 på F-loket.

Dovregubben

av tobbe, Monday, November 04, 2019, 21:57 (1596 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Hoppsan, jag missade den 4:e kopplade axeln... såg detta när jag kollade på filmen...
tobbe

Dovregubben

av tobbe, Friday, November 08, 2019, 21:28 (1592 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Jag förväxlade 12:ans axelföljd med BBÖ:s/ÖBB:s 310 som är en bakvänd Pacificmaskin.
tobbe;-) ;-) ;-)

Dovregubben

av Lennart Petersen, Saturday, November 09, 2019, 03:15 (1592 dagar sedan) @ tobbe

Jag förväxlade 12:ans axelföljd med BBÖ:s/ÖBB:s 310 som är en bakvänd Pacificmaskin.
tobbe;-) ;-) ;-)

Loktypen 2-6-4 tycks ha kallats ”Adriatic” vilket kan ha sitt ursprung i att loktypen förekom i Österrike-Ungern som hade kust mot Adriatiska havet. Stora maskiner lämpliga för långa tunga snälltåg.

Österrikiska lok typ 12 till Technisches Museum Wien

av Stefan Skoglund, Tuesday, November 05, 2019, 18:32 (1596 dagar sedan) @ tobbe

Loket kallades väl också som "Det starkaste loket i Europa"(fritt övsersatt) enligt en VHS-film som jag innehar. Det speciella är väl också dess hjulställning (baklänges Pacific- 1-C-2).
Hur många loktyper fanns det förutom denna med denna hjulställning i Europa? U.S.A-lok har jag noll koll på...:-) :-) :-) :-)
tobbe


Det där uttrycket ska man akta sig för (det starkaste loket i Europa liksom även den här grunkan var först av den här typen.)

Säger så med tanke på exv SNCF:s 241P klass.
Sedan var det den där 242.A1 prototypen (som i hästkrafter har bedömts ha fler än en Rm.)

Österrikiska lok typ 12, urspr 214

av Carl-Erik Olsson, Saturday, November 09, 2019, 15:39 (1592 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Vad trevligt! Detta lok stod ute i många år och for illa.
Loktypen tillverkades f.ö. också på licens i Rumänien och ett av de rumänskbyggda finns som körklart veteranlok i Österrike.
Något i den här stilen kunde blivit nästa steg efter F-loket i Sverige ifall vi inte hade elektrifierat stambanorna så tidigt! Ett riktigt kraftigt lok för tunga snälltåg i upp till 120 tidtabellsenligt. (Men det kunde gå ännu fortare.)

Mer om denna imponerande typ kan man läsa här. Visserligen på tyska men åtminstone datatabellen borde man ändå kunna förstå ganska lätt.
Enligt denna sida tillkom typen istället för elektrifiering efter ett tydligen omdiskuterat beslut 1927. Avsågs gå framförallt på linjen Wien-Salzburg med samma prestanda som ellok. Kallades ursprungligen typ 214, men när Österrike vid "Anschluss" 1938 anslöts till Tyskland fick det istället DR-beteckningen 12, som sedan bibehölls. Var i snälltågstjänst fram till 1956.
Den ovanliga axelföljden, betingat av stor rostyta och hög adhesionsvikt med bara en löpaxel framtill tyder ändå på möjlig förekomst av Krauss-Helmholtz-boggi, dvs löpaxeln hopkopplad med första koppelaxeln, vilket även har förekommit på ett fåtal svenska lok. Stämmer det även i detta fall?
/undrar CEO

Österrikiska lok typ 12, Krauss-Helmholtz-boggi

av BD, Saturday, November 09, 2019, 16:22 (1592 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Den ovanliga axelföljden, betingat av stor rostyta och hög adhesionsvikt med bara en löpaxel framtill tyder ändå på möjlig förekomst av Krauss-Helmholtz-boggi, dvs löpaxeln hopkopplad med första koppelaxeln, vilket även har förekommit på ett fåtal svenska lok. Stämmer det även i detta fall?
/undrar CEO

Loken hade Krauss-Helmholtz-boggi. Svenska lok som haft kraussboggi är Mabcd, L och S8. Märkligt nog hade S8 kraussboggi endast framtill.