VGJ och Stockholm (Järnväg allmänt)
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
[link]http://kulturarvsdata.se/raa/kmb/html/16001000228404[/link]
av Stefan Olsson, Tuesday, November 05, 2019, 18:40 (1631 dagar sedan)
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
[link]http://kulturarvsdata.se/raa/kmb/html/16001000228404[/link]
av Jan Frelin, Tuesday, November 05, 2019, 21:50 (1631 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Ser oerhört märkligt ut!
av Morshyttan, Tuesday, November 05, 2019, 23:29 (1631 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
[link]http://kulturarvsdata.se/raa/kmb/html/16001000228404[/link]
Tyvärr så blev inte bara en pråm inträngd åtta år senare men det kanske är en välkänd historia....
[link=https://www.faktaomfartyg.se/stockholm_1948.htm]M/S Stockholm[/link]
av Harald, Wednesday, November 06, 2019, 06:24 (1631 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Pråmen låg nog inte där utan orsak. Den har väl lirkats in i utrymmet mellan kajen och Stockholm för att gods ska lastas om till eller från fartyget. Vad är det för vagnar? Är den närmaste en resgodsvagn med tjänstekupé?
av Ante Svensson II, Tuesday, November 12, 2019, 10:31 (1625 dagar sedan) @ Harald
Pråmen låg nog inte där utan orsak. Den har väl lirkats in i utrymmet mellan kajen och Stockholm för att gods ska lastas om till eller från fartyget. Vad är det för vagnar? Är den närmaste en resgodsvagn med tjänstekupé?
Är det inte en av VGJ:s första F-vagnar man ser främst?
Ante
av Ola Almquist, Tuesday, November 12, 2019, 13:58 (1625 dagar sedan) @ Ante Svensson II
Pråmen låg nog inte där utan orsak. Den har väl lirkats in i utrymmet mellan kajen och Stockholm för att gods ska lastas om till eller från fartyget. Vad är det för vagnar? Är den närmaste en resgodsvagn med tjänstekupé?
Är det inte en av VGJ:s första F-vagnar man ser främst?Ante
En sådan som man ser på [link=https://digitaltmuseum.se/021018087709/vgj-vastergotland-goteborgs-jarnvag-vgj-forsta-station-for-persontrafiken]denna bild[/link]? Ja, det är troligt.
M.v.h.
Ola
av Anders.k., Wednesday, November 06, 2019, 15:55 (1630 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
[link]http://kulturarvsdata.se/raa/kmb/html/16001000228404[/link]
Hon är ju alldeles nybyggd, till och med ankaret glänser .
Undrar var hon ligger någonstans på bilden ?
M.V.H Anders.k.
av Richard Loe, Wednesday, November 06, 2019, 16:25 (1630 dagar sedan) @ Anders.k.
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
Hon är ju alldeles nybyggd, till och med ankaret glänser .
Undrar var hon ligger någonstans på bilden ?M.V.H Anders.k.
Hon ser ut att ligga vid Amerikakajen (det som nu ibland kallas Stigbergskajen). Lyftkranarna som syns är väl dom som gick på räls framför Amerikaskjulet där en räls låg nere vid kajkanten och den andra låg högre upp på sidan av skjulet.
av Anders.k., Thursday, November 07, 2019, 14:33 (1630 dagar sedan) @ Richard Loe
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
[link]http://kulturarvsdata.se/raa/kmb/html/16001000228404[/link]
Hon är ju alldeles nybyggd, till och med ankaret glänser .
Undrar var hon ligger någonstans på bilden ?M.V.H Anders.k.
Hon ser ut att ligga vid Amerikakajen (det som nu ibland kallas Stigbergskajen). Lyftkranarna som syns är väl dom som gick på räls framför Amerikaskjulet där en räls låg nere vid kajkanten och den andra låg högre upp på sidan av skjulet.
JO det måste ju vara Amerikakajen, så ny var hon ju inte enligt ett annat inlägg.
M.V.H Anders.k.
av K Lemming, Wednesday, November 06, 2019, 17:38 (1630 dagar sedan) @ Anders.k.
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
Hon är ju alldeles nybyggd, till och med ankaret glänser .
Undrar var hon ligger någonstans på bilden ?M.V.H Anders.k.
Fotot är taget maj 48, enligt länken i Morshyttans inlägg seglade hon sin jungfruresa från Göteborg till New York den 21 feb 1948.
av Stefan Skoglund, Thursday, November 07, 2019, 16:47 (1629 dagar sedan) @ Anders.k.
Förmodar att det rör sig om en VGJ-pråm som blivit lite inträngd. De har väl knappast något med varandra att göra. Bild från RAÄ.
[link]http://kulturarvsdata.se/raa/kmb/html/16001000228404[/link]
Hon är ju alldeles nybyggd, till och med ankaret glänser .
Undrar var hon ligger någonstans på bilden ?M.V.H Anders.k.
Eftersom hon då var SAL:s finaste fartyg så bör det ha funnits krav på besättningen att se till att även ankaret är snyggt.
av Stefan Isaksson, Thursday, November 07, 2019, 17:26 (1629 dagar sedan) @ Stefan Skoglund
Och hur ofta kastade hon ankar?
Som ett stort passagerarfartyg ankrade hon nog nästan aldrig, det var bogserbåt till kaj som gällde.
Ett nästan obegagnat ankare borde varit hyfsat lätt att hålla skinande.
SI
av Ola Ahlström, Thursday, November 07, 2019, 17:41 (1629 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Och hur ofta kastade hon ankar?
Som ett stort passagerarfartyg ankrade hon nog nästan aldrig, det var bogserbåt till kaj som gällde.Ett nästan obegagnat ankare borde varit hyfsat lätt att hålla skinande.
SI
Nja, ankare fyller flera funktioner än att "ankra på redden" eller förenkla "förtöjning vid kaj". Utgår från att fartyget alltid i samband med anlöp var berett på "störtankring" och att detta var något som säkert frekvent övades för att kunna praktisera vid en nödsituation.
Ola Ahlström
Malmö
av Stefan Isaksson, Thursday, November 07, 2019, 20:24 (1629 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Nja, ankare fyller flera funktioner än att "ankra på redden" eller förenkla "förtöjning vid kaj". Utgår från att fartyget alltid i samband med anlöp var berett på "störtankring"
Det håller jag med om, jag har för övrigt varit tvungen att störtankra själv vid ett tillfälle. Men jag tvivlar på att Stockholm störtankrade många gånger, eller ens alls.
och att detta var något som säkert frekvent övades för att kunna praktisera vid en nödsituation.
Nja, störtankring är knappast något som kan övas - det hör till sakens natur att en störtankring är en skarp manöver. Däremot är jag övertygad om att ankarspel och annat noggrant hölls i gott skick. Det är möjligt att ankaret i samband med övningar fälldes, men inte så långt så det nådde botten. I så fall hissades det antagligen upp tämligen omgående.
SI
av Ola Ahlström, Thursday, November 07, 2019, 21:11 (1629 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Nja, störtankring är knappast något som kan övas - det hör till sakens natur att en störtankring är en skarp manöver. Däremot är jag övertygad om att ankarspel och annat noggrant hölls i gott skick. Det är möjligt att ankaret i samband med övningar fälldes, men inte så långt så det nådde botten. I så fall hissades det antagligen upp tämligen omgående.
SI
Med övas syftade jag på utbildning av besättningen något som med tanke på fartygets storlek, last och passagerare är en väl så viktig uppgift. Att sedan använda ankaret kräver givetvis ett relativt litet djup, till exempel var det troligen för djupt för att ankra efter kollisionen med Andrea Doria, men jag är övertygad om att störtankarposter (post på backen) var satta vid anlöpen till såväl Göteborg som New York och att dessa genomgått praktisk utbildning.
Ola Ahlström
Malmö
av Stefan Isaksson, Thursday, November 07, 2019, 21:48 (1629 dagar sedan) @ Ola Ahlström
Att det fanns folk på plats för att genomföra störtankring vid anlöpen har du nog rätt i, men det enda som skiljer störtankring från normal ankring är att den senare är planerad. För manskapet på däck lär det inte vara någon större skillnad i handgreppen.
Beträffande kollisionen med Andrea Doria, så ligger hon vill jag minnas på 85 meters djup, vilket är väl djupt för en ankring (kräver 250 meter ankarkätting eller så). Dessutom skulle jag tro att Stockholms kapten i alla händelser föredrog att hålla fartyget stilla med maskinmanövrer medan evakueringen av Andrea Doria pågick, eftersom ett ankrat fartyg rör sig fritt inom en cirkel kring ankringsplatsen (och därmed riskerar en förnyad kollison om vinden vrider eller något). När alla som kunde räddats från Andrea Doria var det inte tal om ankring utan att gå tillbaka till New York.
Men nu är vi långt ifrån trådens ämne.
SI
av Anders Nordebring, Thursday, November 07, 2019, 23:05 (1629 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Beträffande kollisionen med Andrea Doria, så ligger hon vill jag minnas på 85 meters djup, vilket är väl djupt för en ankring (kräver 250 meter ankarkätting eller så). Dessutom skulle jag tro att Stockholms kapten i alla händelser föredrog att hålla fartyget stilla med maskinmanövrer medan evakueringen av Andrea Doria pågick, eftersom ett ankrat fartyg rör sig fritt inom en cirkel kring ankringsplatsen (och därmed riskerar en förnyad kollison om vinden vrider eller något). När alla som kunde räddats från Andrea Doria var det inte tal om ankring utan att gå tillbaka till New York.
Algot Mattssons [i]Den långa natten. Andrea Dorias undergång[/i] (s. 102):
"Stockholm hade ju ända sedan kollisionen legat fjättrad vid havsbotten på grund av att ankarkättingarna löpt ut ur sina boxar. Efter ungefär en timmes mödosamt arbetande under ledning av överstyrman Herbert Källback, andre styrman S:r Lars Eneström och förste båtsman Ivar Eliasson lyckades man svetsa av kättingarna. Dessa dånade i havet tillsammans med delar av förstäven på Stockholms styrbordssida när fartyget manövrerades fram och tillbaka."