Sammansättning tågen 51 och 52 (Järnväg allmänt)

av Sven Malmberg, Tuesday, November 05, 2019, 20:14 (1626 dagar sedan)

I slutet av 1950-talet gick snälltågen 51 och 52 mellan Ludvika och Stockholm. Kan någon upplysa mig om loktyp och tågsammansättning?

Sammansättning tågen 51 och 52

av Mattias Jansson, Tuesday, November 05, 2019, 21:00 (1626 dagar sedan) @ Sven Malmberg

I slutet av 1950-talet gick snälltågen 51 och 52 mellan Ludvika och Stockholm. Kan någon upplysa mig om loktyp och tågsammansättning?

Jag hittar inte tåget alls våren 1958, men väl våren 1961, så det måste ha börjat gå någon gång däremellan.

Jag är vidare inte helt säker på att detta tåg är detsamma som ett aningen senare namngivet tåg "Aros" (inget namn anges i 1961 års tdt). Detta nämns på sidan 194 i boken Svenska Rälsbussar (Hällqvist 2017)och där står det att det från sommaren 1962 gick med Xoa5 och från hösten samma år med Yoa2. Om det gått med Xoa5 även före sommaren 1962 framgår inte, men eftersom dessa tåg lär ha varit upptagna med expresstågskörning ända tills Yoa2 började komma i större antal (1961 ungefär) så gissar jag (men är alltså inte säker) på att det bör ha varit loktåg från vilken tidpunkt det än må ha startat (1958-60) till tidigast ca 1961 innan motorvagnståg tog över.

I så fall känner jag spontant att de enda lok som lär ha kunnat tänkas bör vara D-lok (Tillberga - Ludvika fick eldrift 1956). F fanns i 24 exemplar och inget dylikt lär ha kunnat undvaras för en bana som den till Ludvika redan sent 50-tal (för att inte tala om de ännu endast 2 Ra-loken). Möjligen Da, men utan att vara säker får jag känslan att de i huvudsak stationerades norröver redan tidigt. De enda ytterligare linjelok som fanns vid den tiden var förutom malmbaneloken huvudlitterorna B, H och M och de loken hade rimligtvis helt andra trafikuppgifter.
Så jag gissar på D-lok.

Sammansättning tågen 51 och 52

av Rolf Segelström, Tuesday, November 05, 2019, 23:01 (1626 dagar sedan) @ Sven Malmberg

I mitten på 50-talet drogs tåget med D lok (Ds kanske) till Tillberga där det byttes mot ånglok. B lok, om jag minns rätt. Så var det innan elektrifieringen sen gick D loket hela vägen. Jag har inget minne av Da lok men osvuret är bäst.

Sammansättning tågen 51 och 52

av Mattias Jansson, Wednesday, November 06, 2019, 15:20 (1626 dagar sedan) @ Rolf Segelström

I mitten på 50-talet drogs tåget med D lok (Ds kanske) till Tillberga där det byttes mot ånglok. B lok, om jag minns rätt. Så var det innan elektrifieringen sen gick D loket hela vägen. Jag har inget minne av Da lok men osvuret är bäst.

Men när skulle det ha varit? Jag har 1950, 1951, 1955 och 1958 och inte i någon av dessa tidtabeller finns något St 51-52, eller för den delen några snälltåg alls (däremot finns det som nämnts i 1961 års tdt).

De tåg som var genomgående i mina 50-talskommunickor är alla persontåg i 1000-serien. Fram till förstatligandet 1945 klassades tågen som St av SWB, men SJ verkar ganska snabbt ha klassat om dem till persontåg, och snälltåg tycks alltså inte ha kommit tillbaka förrän tidigast någon gång ca 1959-60.

Sammansättning tågen 51 och 52

av Rolf Segelström, Thursday, November 07, 2019, 17:29 (1625 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Du har rätt i ditt påpekande. Jagskrev ju ner vad jag sett och upplevt. Jag hade ingen aning om tågnummer.

Sammansättning tågen 51 och 52

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, November 06, 2019, 14:58 (1626 dagar sedan) @ Sven Malmberg

I Sv Kommunikationer Nr 9 1960, hittar jag tåg 51-52 första gången.
Under Meddelande från Kungl Järnvägsstyrelsen sid 7.
Förbindelserna inom landet.
Bl.a. Ludvika-Stockholm:
Ludvika får en ny snabb fram- och återreseförbindelse med Stockholm.
Snälltåg 51 går från Ludvika vard. 8.47 och kommer efter korta uppehåll i Smedjebacken, Fagersta Bruk Fagersta C, Tillberga och Enköping till Stockholm 12.00. I motsatt riktning går snälltåg 52 dagligen utom dag före soh fr. Stockholm 19.30 och kommer efter uppehåll vid samma platser som tåget i andra riktningen till Ludvika 22.32. Dessa tåg medför inte polletterat resgods.

Så verkar det rulla på fram till sommartidtabellen 27 maj 1962.
I nyheterna inför sommar-tdt 1962 finns följande att läsa:
Stockholm-Västerås-Ludvika
Snälltågen 49-1250-51 och 52-1251-50 ersätter snälltågen 51 och 52 Ludvika-Stockholm-Ludvika och framföres även till och från Västerås, som därigenom får nya direktvagnsförbindelser både med Stockholm och Ludvika.
Loktågen har utbytts mot motorvagnssätt och getts namnet Aros. Sittplatsbiljett erfordras.
Tåg 49-1250-51 går från Ludvika 8.35 och kommer till Västerås 10.15 varifrån det fortsätter 10.19 och kommer till Stockholm 11.50.
Tåg 52-1251-50 går från Stockholm 17.35 och kommer till Västerås 19.06 varifrån det fortsätter 19.10 och kommer till Ludvika 20.55.
I en brochyr med namnet ”Så ser tåget ut” gällande vintertidtabellen 1.9.1962—25.5.1963, framgår det att ovan nämnda tåg 49-1250-51 och 52-1251-50 framförs av Yoa2.
Egentligen är detta inget svar på Sven Malmbergs fråga, mer än att det var loktåg före Yoa2.
Det blev så klart mycket enklare med Yoa2 att byta ände i både Tillberga och Västerås.

Sammansättning tågen 51 och 52

av Mattias Jansson, Wednesday, November 06, 2019, 15:24 (1626 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

I Sv Kommunikationer Nr 9 1960, hittar jag tåg 51-52 första gången.
Under Meddelande från Kungl Järnvägsstyrelsen sid 7.
Förbindelserna inom landet.
Bl.a. Ludvika-Stockholm:
Ludvika får en ny snabb fram- och återreseförbindelse med Stockholm.
Snälltåg 51 går från Ludvika vard. 8.47 och kommer efter korta uppehåll i Smedjebacken, Fagersta Bruk Fagersta C, Tillberga och Enköping till Stockholm 12.00. I motsatt riktning går snälltåg 52 dagligen utom dag före soh fr. Stockholm 19.30 och kommer efter uppehåll vid samma platser som tåget i andra riktningen till Ludvika 22.32. Dessa tåg medför inte polletterat resgods.

Så verkar det rulla på fram till sommartidtabellen 27 maj 1962.
I nyheterna inför sommar-tdt 1962 finns följande att läsa:
Stockholm-Västerås-Ludvika
Snälltågen 49-1250-51 och 52-1251-50 ersätter snälltågen 51 och 52 Ludvika-Stockholm-Ludvika och framföres även till och från Västerås, som därigenom får nya direktvagnsförbindelser både med Stockholm och Ludvika.
Loktågen har utbytts mot motorvagnssätt och getts namnet Aros. Sittplatsbiljett erfordras.
Tåg 49-1250-51 går från Ludvika 8.35 och kommer till Västerås 10.15 varifrån det fortsätter 10.19 och kommer till Stockholm 11.50.
Tåg 52-1251-50 går från Stockholm 17.35 och kommer till Västerås 19.06 varifrån det fortsätter 19.10 och kommer till Ludvika 20.55.
I en brochyr med namnet ”Så ser tåget ut” gällande vintertidtabellen 1.9.1962—25.5.1963, framgår det att ovan nämnda tåg 49-1250-51 och 52-1251-50 framförs av Yoa2.
Egentligen är detta inget svar på Sven Malmbergs fråga, mer än att det var loktåg före Yoa2.
Det blev så klart mycket enklare med Yoa2 att byta ände i både Tillberga och Västerås.

Enligt boken jag citerar i ett annat delsvar så var det Xoa5 i några månader från maj till augusti 1962, men det var sannolikt bara en konsekvens av att Yoa2-eleveranserna pågick för fullt under denna period; det var nog redan från starten tänkt att bli Yoa2 så snart man hade tillräckligt många tillgängliga.
Och loktågen de två första åren kan knappast ha haft någon annan dragkraft än D-lok, eller möjligen Da (fst även det känns osannolikt).

Sammansättning tågen 51 och 52

av Sven Malmberg, Friday, November 08, 2019, 15:07 (1624 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack för engagemanget. Tågen fick nya nummer 725 - 726 och gick som persontåg mellan Ludvika - Tillberga - Ludvika och som snälltåg Tillberga - Stockholm - Tillberga fram till den stora tidtabellsomläggningen den 12 maj 1968.

Att tågen 51 och 52 gick med Ds eller Dk fram tills att motorvagnar övertog förefaller rimligt. Det intressanta är emellertid vagnssammansättningen. Äldre kollegor har talat om ett tvåvagnståg (ABo+Bo?) medan andra har talat om ett "riktigt" snälltåg.

Den som råkar snubbla över en sammansättningsplan får gärna skriva några rader om tågsammansättningen i dessa rader.