Fordonshaveri på museijärnväg (Järnväg allmänt)

av skogstoken, Tuesday, November 05, 2019, 22:05 (1605 dagar sedan)

Jag har funderat lite på hur museijärnvägar hanterar allvarligare fordonshaverier, såsom axelbrott och liknade.
Jag vet att JGJ 9 råkade ut för ett axelbrott, vilket jag antar inte i stall, utan ute på linjen, hur löste man detta och hur hanterar andra föreningar liknade incidenter?
Tack på förhand för svar!

Hälsar en skogstokig loktok, som just fått ett axelbrott på sin cykel!

Fordonshaveri på museijärnväg

av BD, Wednesday, November 06, 2019, 07:59 (1605 dagar sedan) @ skogstoken

Jag har funderat lite på hur museijärnvägar hanterar allvarligare fordonshaverier, såsom axelbrott och liknade.
Jag vet att JGJ 9 råkade ut för ett axelbrott, vilket jag antar inte i stall, utan ute på linjen, hur löste man detta och hur hanterar andra föreningar liknade incidenter?
Tack på förhand för svar!

Hälsar en skogstokig loktok, som just fått ett axelbrott på sin cykel!

Tja, man får väl ta och skruva lite på fjädersystemet så att axeln blir avlastad. Om så behövs kan axeln/hjulen hängas upp så högt det går. Sedan varsam förflyttning.
Om loket är tvåaxligt kan en ände hängas upp på en vagn eller lok inför flyttning.

Fordonshaveri på museijärnväg

av skogstoken, Wednesday, November 06, 2019, 17:32 (1605 dagar sedan) @ BD

Och hur gör man i händelse av en allvarlig urspårning då fordonen hamnar långt från spåret?

Fordonshaveri på museijärnväg

av Per Wirback, Wednesday, November 06, 2019, 18:21 (1605 dagar sedan) @ skogstoken

Och hur gör man i händelse av en allvarlig urspårning då fordonen hamnar långt från spåret?

Beronde på fordonsvikt och skador samt läget i terrängen torde det bli stålwire och dra hem fordonet mot spåret eller hyra in en mobilkran och lyfta.
Praktiska frågor får avgöra i vart enskilt fall.


/Per

Fordonshaveri på museijärnväg

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, November 06, 2019, 21:43 (1604 dagar sedan) @ skogstoken

Jag har funderat lite på hur museijärnvägar hanterar allvarligare fordonshaverier, såsom axelbrott och liknade.
Jag vet att JGJ 9 råkade ut för ett axelbrott, vilket jag antar inte i stall, utan ute på linjen, hur löste man detta och hur hanterar andra föreningar liknade incidenter?
Tack på förhand för svar!

Hälsar en skogstokig loktok, som just fått ett axelbrott på sin cykel!

Bortsett från det rent tekniska förfarandet hur fordon tas om hand så har alla museibanor föreskrifter som reglerar förfarandet i händelse av olycka. Hur dessa föreskrifter ser ut kan kanske variera något mellan de olika banorna men i huvudsak måste givetvis ses till att vid behov larma räddningstjänst, se till att skadade tas om hand, evakuera resande osv.