Sydafrikanskt "Sandträsk" (Fordon: lok)

av Nicke2, Monday, January 26, 2009, 22:40 (5568 dagar sedan)

Antar att de flesta som läser detta såg det en timme långa programmet på TV4 igår där ett gäng glada skottar var i Sydafrika för att "hämta hem" ett ånglok till Glasgow.
En, i mitt tycke, mycket bra TV-produktion där alla tekniska problem illustrerades med pedagogiska animationer så att även nybörjare som jag hängde med.

När man ser ett sådant program så undrar man ju naturligtvis om någon liknande TV-produktion gjorts i Sverige. Även ett kort inslag från "Operation Sandträsk" i "Landet runt" med senare uppföljning av t.ex. premiärturen hade varit riktigt skoj att se på TV.
Kanske var lokal-TV rentav i Sandträsk och filmade, eller?!

/Nicke2

Sydafrikanskt "Sandträsk"

av Kristoffer Johansson, Monday, January 26, 2009, 23:57 (5568 dagar sedan) @ Nicke2

Nej, lokal tv var inte i Sandträsk och filmade. Men därimot fanns ett helt film team med från Eisenbahn romantik som de felsta nog har sett:-)

Järnväg är helt ointressant för svensk TV

av Urban Åkesson, Monday, January 26, 2009, 23:59 (5568 dagar sedan) @ Nicke2

Skulle SVT eller TV4 lägga ner tid och pengar på att filma ett ånglok, när det finns små, snälla tanter som sitter i hyddor och tovar garntomtar eller kulturfanatiker som sitter i basker och pimplar rödvin, skulle inte tro så.
Tåg150 förärades dock med ett fem minuter långt inslag i TV4:s nyhetsmorgon, men det var väl det närmsta och längsta angånde riktig järnväg det året om man bortser från SVT:s På spåret.
Svensk TV måste hata järnväg och järnvägshistoria, eller har de bara inte insett att den finns.

Tyskarna från Eisenbahn Romantik ska tydligen varit med i Sandträsk däremot och jag tror att Peter Berggren från Teknikarv var med och filmade, kanske kommer det en film därifrån sen.

Filmsnutt från expidition Sandträsk

av z750asn, Tuesday, January 27, 2009, 00:07 (5568 dagar sedan) @ Nicke2

Finns en liten kort del som man kan se via Eisenbahn Romatik's hemsida.

Eisenbahn Romantik

Mvh
Anders Svensson, Kalmar

Sydafrikanskt "Sandträsk"

av morrgan, Tuesday, January 27, 2009, 04:18 (5567 dagar sedan) @ Nicke2

Antar att de flesta som läser detta såg det en timme långa programmet på TV4 igår där ett gäng glada skottar var i Sydafrika för att "hämta hem" ett ånglok till Glasgow.
En, i mitt tycke, mycket bra TV-produktion där alla tekniska problem illustrerades med pedagogiska animationer så att även nybörjare som jag hängde med.

När man ser ett sådant program så undrar man ju naturligtvis om någon liknande TV-produktion gjorts i Sverige. Även ett kort inslag från "Operation Sandträsk" i "Landet runt" med senare uppföljning av t.ex. premiärturen hade varit riktigt skoj att se på TV.
Kanske var lokal-TV rentav i Sandträsk och filmade, eller?!

/Nicke2

På youtube hittar man det här om Sandträsk.
Youtube - Sandträsk
morrgan

Sydafrikanskt "Sandträsk"

av Peter Stålblad, Tuesday, January 27, 2009, 14:08 (5567 dagar sedan) @ Nicke2

Antar att de flesta som läser detta såg det en timme långa programmet på TV4 igår där ett gäng glada skottar var i Sydafrika för att "hämta hem" ett ånglok till Glasgow.
En, i mitt tycke, mycket bra TV-produktion där alla tekniska problem illustrerades med pedagogiska animationer så att även nybörjare som jag hängde med.

När man ser ett sådant program så undrar man ju naturligtvis om någon liknande TV-produktion gjorts i Sverige. Även ett kort inslag från "Operation Sandträsk" i "Landet runt" med senare uppföljning av t.ex. premiärturen hade varit riktigt skoj att se på TV.
Kanske var lokal-TV rentav i Sandträsk och filmade, eller?!

/Nicke2


skit åxo missade det helt totalt
vad hette programmet och när gick det om det mot förmodan
skulle gå i repris
mvh
Peter

Sydafrikanskt "Sandträsk"

av Nicke2, Tuesday, January 27, 2009, 14:44 (5567 dagar sedan) @ Peter Stålblad

Programmet gick, som sagt, på 4:an natten till måndag kl 00:35-01:40 och hette "Huge moves"

Mvh,
Nicke2