Busslastbil (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, November 08, 2019, 17:14 (1602 dagar sedan)

Jag har ett vykort från Mollösund I fonden står något som ser utsom en tredjedel buss och resten lastbil. Vad kan det vara för fordon, Verkar SJ gult och med några nummerseriesiffror påmålade. Tid? Omtrent 1950

Busslastbil

av Bengt Löfgren, Friday, November 08, 2019, 17:28 (1602 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har ett vykort från Mollösund I fonden står något som ser utsom en tredjedel buss och resten lastbil. Vad kan det vara för fordon, Verkar SJ gult och med några nummerseriesiffror påmålade. Tid? Omtrent 1950

"skvader"

Busslastbil

av Sune Nylén, Friday, November 08, 2019, 20:03 (1602 dagar sedan) @ Gåård

Om du tänker dig den första bilden och kortar av karossen med hälften, så stämmer
bilden bra

Busslastbil

av Sune Nylén, Friday, November 08, 2019, 21:20 (1602 dagar sedan) @ Leif B

Ungefär så ja. Men den ser ljusare ut i kulören. Ingår nog i SJs linjer i Bohuslän.

Busslastbil

av Christian Ljunggren, Friday, November 08, 2019, 22:20 (1602 dagar sedan) @ Sune Nylén

Fanns sådana vid SJs linjer bl a i Härjedalen, Jämtland o Hälsingland.
Vissa fick helskåp i olika utföranden vid ombyggnader för att slippa kapellet.

/Christian

Busslastbil

av Bengt Löfgren, Friday, November 08, 2019, 18:37 (1602 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, Fast denna är verklig;-)

Vad har du för anledning att antyda att de avbildade fordonen är påhittade även om vissa är modeller?

Busslastbil

av Nils-Eric Sääf, Friday, November 08, 2019, 18:56 (1602 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har du aldrig varit i Norrland. T o m i den lilla skethålan Åtvidaberg stod varje dag på 50-talet vid mejeriet 2 st sådana. En från Ekvik och en från Dockekulla.

Busslastbil. Bevarad Skvader

av tobbe, Friday, November 08, 2019, 19:38 (1602 dagar sedan) @ Leif B

I mitten av 1950-talet så vistades jag hos min farmor i Djäkneböle sydväst om Umeå vissa sommarmånader när mor o far ville ut och resa. Varje dag så passerade en skvader mot Kasamark och Hössjö (kallades där för "Hössjöbussen). Vad jag kan minnas så var den röd med silvertak med ett ganska stort flak. Tror mig minnas att den kunde ta 8 passagerare men med ett antal mjölkkrukor på flaket. Farmor var noga med att ha koll på min vistelse på tomten för att jag inte skulle springa ut på vägen utanför men vid ett tillfälle så så lyckades jag ändå smita ut på vägen när bussen kom. Föraren tutade och farmor flög ut och fann mig stående mitt på vägen med handen i luften visandes ett stopptecken. Vad som sen hände är lätt gissat. Skall tilläggas att föraren väl kände farfar o farmor då de ibland hade mjölkkrukor att lämna och hämta emellanåt och eventuella paket. Men att "Hössjöbussen" var av s.k. skvadertyp minns jag säkert.
Postdiligenserna rullade också förbi ett par ggr om dagen både av skvadertyp och bussar med mer eller mindre godsavdelning bak. Minns ej deras destinationer men kanske nån gick denna väg mot
blå vägen mot Åsele och vidare.
tobbe:-P :-P :-P :-P

Busslastbil. Bevarad Skvader

av Gunnar Olson, Friday, November 08, 2019, 20:12 (1602 dagar sedan) @ tobbe

Jag minns en skvader. som brukade stå uppställd vid järnvägsstationen i Vetlanda tidiga eftermiddagar kring 1960. Den skulle gå till Lemnhult och var lite speciell i och med att bussdelen var indelad i tre delar med skiljeväggar och skjutdörrar emellan; förarhytt, icke rökare och rökare.

Busslastbil. Bevarad Skvader

av Sune Nylén, Sunday, November 10, 2019, 12:36 (1600 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det ligger en bild på Tradera under Vykort Mollösund med fordonet avbildat,för den
som ev. är intresserad.

Busslastbil. Bevarad Skvader [länk till bilden]

av Harald, Sunday, November 10, 2019, 16:25 (1600 dagar sedan) @ Leif B

Där var inte stor bussdel. Annars var det ofta två fönster bakom dörren.

Busslastbil

av Anders.k., Monday, November 11, 2019, 18:13 (1599 dagar sedan) @ Sune Nylén

Bussar är kul, speciellt godsbussar som verkar ha funnits i mängder av varianter.
Nu är detta inget bussforum, dock så tycker jag godsbussar är ett undantag då dom försörjde platser dit inte järnvägen nådde med styckegods .

Rotade igenom det digitala museet och fann en del.
Bussen i Mollösund måste ju varit en sådan här ?


En större variant.

En ännu större variant

Större variant ändå

En äldre variant

M.V.H Anders.k.

Busslastbil

av Harald, Monday, November 11, 2019, 19:54 (1599 dagar sedan) @ Anders.k.

En större variant.

En ännu större variant

De två är lika stora, det är troligen samma buss och helt säkert samma modell. SJ 1890 finns i busshistoriska databasen. Det var en Scania-Vabis B62 med ASJ-kaross. På båda bilderna har bussen interimsskyltar. På den andra ser man länsbokstaven E. Inventarienumret är otydligt på den andra, men kan mycket väl vara 1890.

Busslastbil

av Anders.k., Tuesday, November 12, 2019, 11:58 (1598 dagar sedan) @ Harald

En större variant.

En ännu större variant

De två är lika stora, det är troligen samma buss och helt säkert samma modell. SJ 1890 finns i busshistoriska databasen. Det var en Scania-Vabis B62 med ASJ-kaross. På båda bilderna har bussen interimsskyltar. På den andra ser man länsbokstaven E. Inventarienumret är otydligt på den andra, men kan mycket väl vara 1890.

Dörren, jag missade dörren.
Så jo det är nog samma typ av buss ser jag nu.

M.V.H Anders.k.

Busslastbil

av yngve nilsson, Wednesday, November 13, 2019, 10:27 (1597 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan det vara SJ 1659. Den såg jag i Stora Höga på 60-talet. Den gick då på SJ linje 35B en av de två linjer SJ hade på Orust. Den andra var linje 35 och den trafikerade hela ön medan 35B bara trafikerade de orter som hade postkontor och kördes med just denna buss SJ 1659. Att jag såg den i Stora Höga beror på att tåget, Pt 3122 fått lokskada där och för att vi skulle slippa stå 10 minuter i Stenungsund när vi väl kom, dit så hämtades posten till Orust och Tjörn i Storas Höga denna dag.