Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder (Fordon: vagnar)

av Ulfe @, Fagersta, lördag, november 09, 2019, 07:32 (11 dagar sedan)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Strömgränsreferensen @, lördag, november 09, 2019, 09:16 (11 dagar sedan) @ Ulfe

Väldigt fina bildskatter ni visar för oss alla.
Stort tack!
Varför drogs alla dessa uttjänta vagnar ända till Sveg för uppställning?
Skrotades dom i närheten, eller fanns det bara helt enkelt spårutrymme över?
Någon.....

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av tobbe @, lördag, november 09, 2019, 11:50 (11 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Vill minnas att det även stod trävagnar vid Stjärnhovs stations norra del på ett stickspår intill landsvägen strax söder om nuvarande viadukt. Det måste ha varit innan stationen kraftigt ombyggdes till nuvarande skick. Årtalet minns jag inte då mitt intresse mest gällde lok,motorvagnar,lokomotorer,ånglok m.m. Har dock för mig att min framlidne resekompis och jag såg dessa vagnar vid ett senare besök på Vislandaskroten hos Hr Ekholm.
tobbe

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Harald ⌂ @, Göteborg, lördag, november 09, 2019, 12:15 (11 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

SJ minskade användningen av trävagnar efter olyckan i Skultorp 1965 och efter påsk 1968 togs de helt ur trafik. Det ledde nog till att det blev kö till skroten, så att man fick ställa upp vagnar där de inte stod i vägen.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Sune Nylén @, lördag, november 09, 2019, 15:30 (11 dagar sedan) @ Harald

SJK sände ut ett blad i tiden, där det stod vilka vagnar som stod avställda var.
Någonstans sitter det i en pärm. Hittar jag det skall jag lägga ut det på Fb och lägga
in en blänkare här.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Thomas Tell @, Vallentuna, lördag, november 09, 2019, 11:16 (11 dagar sedan) @ Ulfe

Härliga bilder för en som missade detta.

[image]

Personvagnen närmast är en Bo14a f.d.Ao1a 1719. Därefter Bo8a, tre Bo14a och tre BFo15.
Till höger en av de "moderniserade" Gs-vagnarna som fick rullager och diagonalsträvor.


[image]

Andra vagn i bilden av hela raden en Bo8a.


[image]

BFo15


[image]

En Bo14a f.d. sovvagn ABCo1 och bortanför denna någon av Bo14a 3867-3869. Till vänster BFo15 1398.


[image]

Bo14a ursprungligen ABo1.


[image]

Denna vill jag ha till Bo8a
/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder+ bild 1967

av Ulfe @, Fagersta, lördag, november 09, 2019, 12:07 (11 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack för information om vagnslittera!
Bifogar en bild tagen i Sveg den 21/8 1967, är det samma vagnar?

[image]

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder+ bild 1967

av Thomas Tell @, Vallentuna, lördag, november 09, 2019, 19:28 (11 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för information om vagnslittera!
Bifogar en bild tagen i Sveg den 21/8 1967, är det samma vagnar?

[image]

Närmast en Bo14a f.d. Ao4, sen ABo7a fd SWB?, därefter troligen an Bo14a men sen. Jag tycker nog det är lite skillnad på vagnarna mot 1968.
/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Bobo L @, söndag, november 10, 2019, 15:29 (10 dagar sedan) @ Thomas Tell

Härliga bilder för en som missade detta.


[image]

En Bo14a f.d. sovvagn ABCo1 och bortanför denna någon av Bo14a 3867-3869. Till vänster BFo15 1398.


Vagnen framför den fd sovvagnen ser ut som en äldre stålvagn. Oavsett, varifrån härstammade den vagnen?

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Herbert Paalberg @, söndag, november 10, 2019, 15:51 (10 dagar sedan) @ Bobo L

Stålvagnen påminner mig om den gamla HNJ-vagnen som idag (tyvärr) står uppställd vid Fårhults gamla station utmed "smalan" Hf-Vk eller är jag ute och cyklar dressin? Palle i Vika.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Björn Arvidsson @, söndag, november 10, 2019, 17:10 (10 dagar sedan) @ Bobo L

Det är en av de fd HNJ vagnarna

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Herbert Paalberg @, söndag, november 10, 2019, 17:21 (10 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Se där, då var jag inte ute och cyklade dressin. Nu gäller det att försöka leta reda på vilken HNJ vagn som stod uppställd där i Sveg och jämföra individen som står i Fårhult. Kanske samma vagn? Kan ta bilen och köra en runda till Fårhult och kolla vagnsnumret men inte ikväll, mörkt och kallt så det får anstå till en annan dag. Palle i Vika.;-)

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Björn Arvidsson @, söndag, november 10, 2019, 18:00 (10 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Se där, då var jag inte ute och cyklade dressin. Nu gäller det att försöka leta reda på vilken HNJ vagn som stod uppställd där i Sveg och jämföra individen som står i Fårhult. Kanske samma vagn? Kan ta bilen och köra en runda till Fårhult och kolla vagnsnumret men inte ikväll, mörkt och kallt så det får anstå till en annan dag. Palle i Vika.;-)

Vagnen som tyvärr står och tynar bort i Fårhult är Bo14a 3869 fd HNJ Co 53

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Herbert Paalberg @, söndag, november 10, 2019, 18:30 (10 dagar sedan) @ Björn Arvidsson


Vagnen som tyvärr står och tynar bort i Fårhult är Bo14a 3869 fd HNJ Co 53

Tack Björn för informationen, det besparade mig en resa till Fårhult. Nu gäller det att identifiera HNJ-vagnen i Sveg år 1967, någon som har kännedom i frågan undrar Palle i Vika.;-)

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Lennart Fransson @, söndag, november 10, 2019, 18:01 (10 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Se där, då var jag inte ute och cyklade dressin. Nu gäller det att försöka leta reda på vilken HNJ vagn som stod uppställd där i Sveg och jämföra individen som står i Fårhult. Kanske samma vagn? Kan ta bilen och köra en runda till Fårhult och kolla vagnsnumret men inte ikväll, mörkt och kallt så det får anstå till en annan dag. Palle i Vika.;-)

En enkel sökning på Internätet ger vid handen att det är HNJ Co 53.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, november 10, 2019, 18:06 (10 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Se där, då var jag inte ute och cyklade dressin. Nu gäller det att försöka leta reda på vilken HNJ vagn som stod uppställd där i Sveg och jämföra individen som står i Fårhult. Kanske samma vagn? Kan ta bilen och köra en runda till Fårhult och kolla vagnsnumret men inte ikväll, mörkt och kallt så det får anstå till en annan dag. Palle i Vika.;-)


En enkel sökning på Internätet ger vid handen att det är HNJ Co 53.

Det har skrivits om dessa vagnar tidigare, bl.a. här.

M.v.h.
Ola

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Per-Olov Brännlund @, måndag, november 11, 2019, 14:12 (9 dagar sedan) @ Thomas Tell

Det fanns alltid intressanta avställda fordon i Sveg vid denna tid.

Den 26 juni 1968 fotade jag följande vagnar:

1289 Bo14a,
1300 BFo13,
1338 Bo14a,
1422 BFo15,
2108 Bo14a,
2143 Bo14a,
2305 ABo11a,
2724 Bo8a,
2984 Bo8a fd OKB 82,
3111 DFo15,
3869 Bo14a fd HNJ 53, Fårhultsvagnen,
4225 Bo9a,
4257 DFo20.


Enligt Ånghwisslan 1914:22 (1987-08-07 rapportör Tell) fanns följande vagnar i Sveg den 18 maj 1969.

1020 Bo14a,
1299 BFo13,
1338 Bo14a,
1666 ABo7a,
1719 Bo14a,
1784 BF2,
1923 BF4,
2073 Bo14a,
2272 BF4,
2581 Bo8a,
2754 DFo15,
2756 DFo15,
3110 DFo15,
3111 DFo15.

Den 23 augusti 1968 (står det datumet) fanns enligt samma ÅW (1914:22) dessutom följande vagnar uppställda:

1281 BFo13,
1300 BFo13,
2108 Bo14a,
2305 ABo11a,
2572 Bo8a,
2817 DFo15,
4225 Bo9a,
4257 DFo20.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Thomas Tell @, Vallentuna, onsdag, november 13, 2019, 00:56 (8 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Var det stor omsättning på vagnar i Sveg för jag tycker sällan publicerade listor stämmer med publicerade foton? På Björns bilder stämmer inte många vagnar med listorna du skrivit. Inte ens listan från samma datum som Björns bilder.
Listan jag rapporterat fick jag från L Kloow på Cst. Där saknas många vagnar jag antecknat i min bok. Där finns raden BFo15 1417, 1421 och 1398 vilket verkar stämma med bild 3 bland Björns bilder.

Jag kommenterar bilden på vagnraden med "Bo14a f.d.Ao1a 1719. Därefter Bo8a, tre Bo14a och tre BFo15." Här kan närmsta Bo14a vara 2073 eller 2108 och därefter kommer 3869.
Fjärde bildens mittvagn kan vara Bo14a 2009 vilken ULEriksson fotograferade där 1967.

Jag får titta närmare i de anteckningar jag skrivit av från ÅW.
/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Stefan Olsson @, onsdag, november 13, 2019, 09:15 (7 dagar sedan) @ Thomas Tell

Kan det inte vara så att det var hög genomströmning i Sveg. Vagnarna kan väl tänkas vara på väg till Östersund där man de sista åren på sextiotalet eldade upp trävagnar mer eller mindre i centrum av stan!
SJ-Nytt har ett reportage "Nu går de sista trävagnarna upp i rök" eller något liknande. Bör ha varit 68 eller 69.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, november 14, 2019, 11:19 (6 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Nu har jag hittat anteckningarna ur ÅW på vagnar i Sveg.

5 maj 1967

203 Xoa2
1388 Bo15
3358 Bo15
3665 Bo15
3668 Bo15
8081 Bo15

24 augusti 1967

1047 Bo14a
2004 Bo14a
3634 ABo7a
2009 Bo14a
2100 ABo11a
1902 Bo14a
2112 Bo14a
2112 Bo14a ?
1291 Bo14a
2705 Bo8cal
1741 ABo6a
4226 Bo9a slop
2080 ABo7a slop
13 st

21 juni 1968

2073 Bo14a
2572 Bo8a
2581 Bo8a
2724 Bo8a
2734 Bo8a
2771 Bo8a
2984 Bp8a
4225 Bo9a
1338 Bo14a
1903 Bo14a
2008 Bo14a
2143 Bo14a
3869 Bo14a
1289 Bo14a
1719 Bo14a
1281 BFo13
1299 BFo13
1300 BFo13
1398 BFo15
1417 BFo15
1421 BFo15
1422 BFo15
1666 ABo7a
3668 ABo7a
2305 ABo11a
3110 DFo15
3111 DFo15
4257 DFo20
3120 DFo10
31 st

23 augusti 1968

1020 Bo14a
2756 DFo15
2754 DFo15
4257 DFo20
3111 DFo15
3110 DFo15
3120 DFo10
4225 Bo9a
1300 BFo13
2734 Bo8a
2984 Bo8a
2143 Bo14a
1289 Bo14a
2305 ABo11a
2724 Bo8a
2108 Bo14a
8676 F3
1923 BF4
4224 Bo9a
2736 Bo8a
1338 Bo14a
1299 BFo13
1422 BFo15
1421 BFo15
1398 BFo15
1903 Bo14a
3869 Bo14a
2073 Bo14a
2581 Bo8a
1719 Bo14a
1784 BF4
2271 BF4
1666 ABo7a
2771 Bo8a
1281 BFo13
2572 Bo8a
2008 Bo14a
3638 ABo7a
1417 BFo15
3878 DFo20
2817 DFo15
2749 DFo15
2748 DFo15
43 st

18 maj 1969 enlig L Kloow

1666 ABo7a
1338 Bo14a
1299 BFo13
4254 DFo20
3111 DFo15
3110 DFo15
645041 fd C4 AA 1900
1422 BFo15
1923 BF4
1421 BFo15
1417 BFo15
1398 BFo15
3638 ABo7a
1903 Bo14a
2073 Bo14a
2581 Bo8a
1719 Bo14a
3120 DFo10
3062 DFo20c
2748 DFo15
2749 DFo15
2272 BF4
1784 BF2
2724 Bo8a
2100 Bo14a
2754 DFo15
2756 DFo15
1020 Bo14a
28 st

/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, stämmer med ÅW

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, november 14, 2019, 11:33 (6 dagar sedan) @ Thomas Tell

Nu med anteckningarna från ÅW från 24/8 1968 stämmer vagnar och bilder. Se listorna i annat inlägg nedan.

[image]

Personvagnen närmast är en Bo14a f.d.Ao1a 1719. Därefter Bo8a 2581, tre Bo14a 2073, 3869, 1903 och tre BFo15 1398, 1421, 1422. Sen följer BFo13 1299, Bo14a 1338, Bo8a 2736 och Bo9a 4224


[image]

Bo14a 1719, Bo8a 2581 och Bo14a 2073

[image]

BFo15 1422, 1421 och 1398


[image]

BFo15 1398, Bo14a f.d. sovvagn ABCo1 1903 och Bo14a 3869.


[image]

DFo15 2756 och Bo14a 1020


[image]

Bo9a 4224, Bo8a 2736 och Bo14a 1338.

/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, stämmer med ÅW

av Gunnar Olson @, torsdag, november 14, 2019, 11:44 (6 dagar sedan) @ Thomas Tell

Bilderna ger mig intryck av att vagnarna var i hyggligt skick och utan några omfattande åtgärder hade kunnat gå i trafik några år ytterligare, om de inte, som gjordes, slopats av hållfasthetsskäl. Stämmer det?

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, stämmer med ÅW

av Lennart Petersen @, fredag, november 15, 2019, 03:30 (6 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Bilderna ger mig intryck av att vagnarna var i hyggligt skick och utan några omfattande åtgärder hade kunnat gå i trafik några år ytterligare, om de inte, som gjordes, slopats av hållfasthetsskäl. Stämmer det?

Eftersom trävagnarna tillhörde driftreserven och även användes planerat i trafik t.ex vid större helger var man ju tvungna att u derhålla dem. Främst naturligtvis det säkerheysmässiga men dom fick ju se alltför anskrämliga ut på in och utsida om de skulle accepteras av resenärer.
Men så togs beslutet att de inte skulle få användas från start av sommartidtabellen 1968 men i verkligheten blev påskhelgen samma år sista gången de användes av SJ. 60-talsvagnarna levererades i en snabb takt som ersättning.
Det beslut som då togs innebar att trä och stålvagnar inte fick användas i samma tåg innebärandes att det var helt o.k för SJK att ett år senare kunna skaffa sig ett tåg med enbart trävagnar skänkta av TGOJ.
Av någon anledning så kunde man även fortsätta blanda trä-stål på Roslagsbanan

Roslagsbanans trävagnar

av Stefan Isaksson @, Uppsala, fredag, november 15, 2019, 12:27 (5 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Av någon anledning så kunde man även fortsätta blanda trä-stål på Roslagsbanan

Roslagsbanan fick säkert köra på dispens. SJ planerade att lägga ned trafiken söder om Rimbo, och då skulle alla vagnar skrotas. Exakt när beslutet togs vet jag inte, men i en förteckning över nedlagda järnvägslinjer - utgiven av SJ - finns bandelarna söder om Rimbo med, med nedläggningsdatum 1/5 1971 om jag kommer ihåg rätt. Observera årtalet. Beslutet borde med andra ord vara taget 1968. Och tre år kunde man nog tänka sig att köra på dispans.

Dessutom var väl riskerna mindre på Roslagbanan där sth var 75, medan bredspårets trävagnar kunde förväntas gå på banor med sth 90 eller ännu högre (i kollisioner är ju inte bara egna tågets, utan även det andra tågets sth av betydelse).

SI

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, stämmer med ÅW

av Gunnar Olson @, fredag, november 15, 2019, 13:13 (5 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Bilderna ger mig intryck av att vagnarna var i hyggligt skick och utan några omfattande åtgärder hade kunnat gå i trafik några år ytterligare, om de inte, som gjordes, slopats av hållfasthetsskäl. Stämmer det?


Eftersom trävagnarna tillhörde driftreserven och även användes planerat i trafik t.ex vid större helger var man ju tvungna att u derhålla dem. Främst naturligtvis det säkerheysmässiga men dom fick ju se alltför anskrämliga ut på in och utsida om de skulle accepteras av resenärer.
Men så togs beslutet att de inte skulle få användas från start av sommartidtabellen 1968 men i verkligheten blev påskhelgen samma år sista gången de användes av SJ. 60-talsvagnarna levererades i en snabb takt som ersättning.
Det beslut som då togs innebar att trä och stålvagnar inte fick användas i samma tåg innebärandes att det var helt o.k för SJK att ett år senare kunna skaffa sig ett tåg med enbart trävagnar skänkta av TGOJ.
Av någon anledning så kunde man även fortsätta blanda trä-stål på Roslagsbanan

Man kan notera att de statliga järnvägarna i Finland och Norge använde trävagnar betydligt längre fram. I Finland gick blandat trä- och stålvagnar i snälltåg så sent som andra halvan av 70-talet. I Norge användes trävagnar i lokaltåg långt fram i tiden (80-talet?) (På Holmenkollbanen ännu senare, men den var ju inte statlig och kanske inte heller räknades som järnväg).

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, stämmer med ÅW

av Oskar F @, söndag, november 17, 2019, 21:50 (3 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Bilderna ger mig intryck av att vagnarna var i hyggligt skick och utan några omfattande åtgärder hade kunnat gå i trafik några år ytterligare, om de inte, som gjordes, slopats av hållfasthetsskäl. Stämmer det?


Eftersom trävagnarna tillhörde driftreserven och även användes planerat i trafik t.ex vid större helger var man ju tvungna att u derhålla dem. Främst naturligtvis det säkerheysmässiga men dom fick ju se alltför anskrämliga ut på in och utsida om de skulle accepteras av resenärer.
Men så togs beslutet att de inte skulle få användas från start av sommartidtabellen 1968 men i verkligheten blev påskhelgen samma år sista gången de användes av SJ. 60-talsvagnarna levererades i en snabb takt som ersättning.
Det beslut som då togs innebar att trä och stålvagnar inte fick användas i samma tåg innebärandes att det var helt o.k för SJK att ett år senare kunna skaffa sig ett tåg med enbart trävagnar skänkta av TGOJ.
Av någon anledning så kunde man även fortsätta blanda trä-stål på Roslagsbanan


Man kan notera att de statliga järnvägarna i Finland och Norge använde trävagnar betydligt längre fram. I Finland gick blandat trä- och stålvagnar i snälltåg så sent som andra halvan av 70-talet. I Norge användes trävagnar i lokaltåg långt fram i tiden (80-talet?) (På Holmenkollbanen ännu senare, men den var ju inte statlig och kanske inte heller räknades som järnväg).

Två viktiga anledningar till att trävagnarna försvann i Sverige i slutet av 1960-talet var nedläggning av lokal persontrafik på många linjer och att tågresandet minskade påtagligt fram till 1971 genom en snabb motorisering av befolkningen. Trävagnarna behövdes helt enkelt inte längre. Då är det lätt att lägga fram säkerhetsmässiga skäl som egentligen inte fick några ekonomiska konsekvenser annat än att man slapp underhålla en antikverad trävagnpark.

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, en bild 24 apr 1969

av Gunnar D @, onsdag, november 13, 2019, 16:18 (7 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Passerade Sveg 24 apr 1969 och tog en bild på stationen. Minns inte hur många trävagnar som fanns där då men kanske inte så många.

Mvh Gunnar

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, en bild 24 apr 1969

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, november 14, 2019, 00:01 (7 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

Vagnen till vänster är samma som första i ursprungsbildens vagnrad, Bo14a 1719, men den står lite längre norrut och till höger BF4 2272.
/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, gråmålade tak

av Thomas Tell @, Vallentuna, torsdag, november 14, 2019, 23:39 (6 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Notera att alla vagnarna har de gråmålade tak som började komma de första åren på 1950-talet.
Jag har ännu inte hittat något skrivet om detta att måla om från svart till ljusgrått.
/tell

Träpersonvagnar uppställda i Sveg 1968, 6 bilder

av Christer Fredriksson @, fredag, november 15, 2019, 08:58 (5 dagar sedan) @ Ulfe

Hur länge pågick större underhållsarbeten på träpersonvagnarna?
Gick det ut någon order om att sådana arbeten skulle upphöra?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum