SJ Personvagnar 1899-1901 (Järnväg allmänt)

av lars t, Thursday, November 14, 2019, 17:33 (1596 dagar sedan)

Dessa vagnar fick stålkorgar 1938 och fick nytt littera, Co4b. Vagnarna märktes med "spiskroken" och tillhörande treor och vagnsnummer under treorna.
Runt 1950 fick dessa vagnar vulstbälgar. Följde 1938 års märkning med, eller blev det något annat? Vad?
Vad hände med märkningen på dessa vagnar vid "klassreformen"?

Lars

SJ Personvagnar 1899-1901

av Svante Andersson, Thursday, November 14, 2019, 18:18 (1596 dagar sedan) @ lars t

Runt 1950 fick dessa vagnar vulstbälgar.
Lars

Eh...va? 1950? Lägg till tjugo år så tror jag lite mer på det.

SA

SJ Personvagnar 1899-1901

av Ola Ahlström, Thursday, November 14, 2019, 18:19 (1596 dagar sedan) @ lars t

Runt 1950 fick dessa vagnar vulstbälgar.

Låter egendomligt, redan runt 1950?

Ola Ahlström
MAlmö

SJ Personvagnar 1899-1901

av bertilb, Thursday, November 14, 2019, 22:15 (1596 dagar sedan) @ lars t

Hej
I Sjk personvagnsbok SPM 1972 finns vagn 1900 kvar som
Litt B14 fd Bo14b och där står att vagn1900 var en
Sovvagn litt Co6 med träkorg och byggdes om 1938 till stålvagn litt Co4
Det var ju endast underredet kvar från sovvagnen och vagnen
Sjöng väl på sista versen 1972 På bilden kan jag inte se om den begåvats
Med vulstbälg eller inte…..
Men 1950 måste väl vara ettskrivfel eftersom det inte vfanns vagnar med
Vulstbälg 1950
Hälsningar
Bertil/Uppsala

SJ Personvagnar 1899-1901

av Björn Arvidsson, Thursday, November 14, 2019, 22:22 (1596 dagar sedan) @ bertilb

Hej
I Sjk personvagnsbok SPM 1972 finns vagn 1900 kvar som
Litt B14 fd Bo14b och där står att vagn1900 var en
Sovvagn litt Co6 med träkorg och byggdes om 1938 till stålvagn litt Co4
Det var ju endast underredet kvar från sovvagnen och vagnen
Sjöng väl på sista versen 1972 På bilden kan jag inte se om den begåvats
Med vulstbälg eller inte…..
Men 1950 måste väl vara ettskrivfel eftersom det inte vfanns vagnar med
Vulstbälg 1950
Hälsningar
Bertil/Uppsala

B14 1900 hängde med till 1985 i trafik.
Vulstbälgarna kom i slutet på 1960-talet

SJ Personvagnar 1899-1901

av bertilb, Thursday, November 14, 2019, 22:44 (1596 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

OK
Det var ju ett tag till eftersom jag tyckte vagnen såg lite
Ledsen ut….Men då blev den ju 75 år…
Hälsningar
Bertil

SJ Personvagnar 1899-1901

av Björn Arvidsson, Thursday, November 14, 2019, 23:06 (1596 dagar sedan) @ bertilb

OK
Det var ju ett tag till eftersom jag tyckte vagnen såg lite
Ledsen ut….Men då blev den ju 75 år…
Hälsningar
Bertil

Ja underredet i alla fall, det var nog det enda som var kvar av den ursprungliga vagnen.
Systervagnarna 1899 och 1901 som blev ombyggda till sjukvagnar 1965 och sedan blev personalvagnar för specialtransporter finns kvar fortfarande men hos 2 föreningar

Hälsningar
Björn

SJ Personvagnar 1899-1901

av Svempa, Monday, November 18, 2019, 00:32 (1593 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

En kortare bit av ursp korg till vagn 1899 finns kvar på Järnsvägsmuseum : det var en av de första 3 klass sovvagn. En grej jag skulle vilja göra är att sätta ihop den delen av korgen med vagnen i dag och göra en pedagogisk "vagnhistorik" Där man starar i sovvagnen går igenom en sittgrupp . sedan en sjukkupe och till sist i ändan en liten " verktygs del" ( följevagn tilll tungtrasport). Och kallar utställiningen en vagns liv. Det skulle vara kul.

SJ Personvagnar 1899-1901

av Thomas Tell, Thursday, November 14, 2019, 23:29 (1596 dagar sedan) @ lars t

Vad hände med märkningen på dessa vagnar vid "klassreformen"?

De fick samma typ av märkning som andra stålvagnar. Viss data samlad vid nedre vänstra hörnet på vagnssidan.
Vagn 1900 hade 1984 fått ett "Frimärke" mellan mittfönstren.
/tell

SJ Personvagnar 1899-1901

av BJ, Friday, November 15, 2019, 00:04 (1596 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vad hände med märkningen på dessa vagnar vid "klassreformen"?


De fick samma typ av märkning som andra stålvagnar. Viss data samlad vid nedre vänstra hörnet på vagnssidan.
Vagn 1900 hade 1984 fått ett "Frimärke" mellan mittfönstren.
/tell

Tror att du var lite otydlig nu Thomas. Alla Co4c, Bo14c (1956), B14 (1970) fick märkning som du nämner. Detta tillsammans med vagnar med träkorg.
Vad jag kan se så får stålvagnar som levererats som stålvagnar märkning med nummer i nedre vänstra hörn och data på "rambalken" som på Mbr 31459. Eller har jag fel?
BJ

SJ Personvagnar 1899-1901

av Thomas Tell, Friday, November 15, 2019, 10:29 (1595 dagar sedan) @ BJ

Vad hände med märkningen på dessa vagnar vid "klassreformen"?


De fick samma typ av märkning som andra stålvagnar. Viss data samlad vid nedre vänstra hörnet på vagnssidan.
Vagn 1900 hade 1984 fått ett "Frimärke" mellan mittfönstren.
/tell


Tror att du var lite otydlig nu Thomas. Alla Co4c, Bo14c (1956), B14 (1970) fick märkning som du nämner. Detta tillsammans med vagnar med träkorg.
Vad jag kan se så får stålvagnar som levererats som stålvagnar märkning med nummer i nedre vänstra hörn och data på "rambalken" som på Mbr 31459. Eller har jag fel?
BJ

Jo det var lite slarvigt skrivet.
De till stålvagnar ombyggda trävagnarna fick märkning likt trävagnarna. Viss data likt på trävagnarnas plåtar i nedre vänstra hörnet och resten gömt inne på på ramen.
De andra stålvagnarna fick ju nummer i hörnet och resten på ramdelen (den svarta delen på svetsade vagnar). Just som du nämner.
/tell

SJ Personvagnar 1899-1901

av lars t, Friday, November 15, 2019, 14:56 (1595 dagar sedan) @ lars t

Ledsen att jag ledde er fel. Skulle naturligtvis vara "runt 1960", men det tycks inte heller riktigt stämma.

Lars

SJ Personvagnar 1899-1901

av BJ, Friday, November 15, 2019, 23:43 (1595 dagar sedan) @ lars t

Ledsen att jag ledde er fel. Skulle naturligtvis vara "runt 1960", men det tycks inte heller riktigt stämma.

Lars

Runt 1970 talet var det som vagnar fick vulstbälg.
Märkning för vagnar 1899-1901 1956 har besvarats. Liknande som för trävagnar vid tiden. Se bild på vagn B10 1558 sidan 77 i SMJ boken "personvagnar av 1930-talsmodell"
BJ

SJ Personvagnar 1899-1901

av Björn Arvidsson, Saturday, November 16, 2019, 09:15 (1595 dagar sedan) @ BJ

Ledsen att jag ledde er fel. Skulle naturligtvis vara "runt 1960", men det tycks inte heller riktigt stämma.

Lars


Runt 1970 talet var det som vagnar fick vulstbälg.
Märkning för vagnar 1899-1901 1956 har besvarats. Liknande som för trävagnar vid tiden. Se bild på vagn B10 1558 sidan 77 i SMJ boken "personvagnar av 1930-talsmodell"
BJ

1558 vart inte B10 utan B14. B10 var de vagnar som byggdes om med vilstolsfåtöljer från Co4b vagnar i nummerserien 3307 - 3318 vilka var byggda som stålvagnar från början

SJ Personvagnar 1899-1901

av Svempa, Monday, November 18, 2019, 00:46 (1593 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

4 st omkorgade vagnar erhöll villförtölj inredning . dessa benämndes inte B14 (1970) utan B11 för att skärsvlija den från de 6 B10 vagnar du talar om . B11 var ju kortare med 44 sittplatser B10 hade normal längd för 1930-stålvagnar och 64 sittplatser.