Årstabron 1951-52 (Järnväg allmänt)

av LYR @, söndag, november 17, 2019, 00:36 (26 dagar sedan)

LÄNKTEXT
Den här bilden fotograferade min far från Tantolunden, inget märkvärdig på något sätt, men säker på dateringen enl. anteckning i fotoalbumet.
/LYR

Årstabron 1951-52

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, november 17, 2019, 13:11 (26 dagar sedan) @ LYR

Gisningsvis Xt "Värmlänningen" på ingående mot Stockholm C. Tågsättet ser ut att vara XoA8.

Årstabron 1951-52

av Mattias Jansson @, söndag, november 17, 2019, 13:19 (26 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gisningsvis Xt "Värmlänningen" på ingående mot Stockholm C. Tågsättet ser ut att vara XoA8.

Fast det är väl 3 vagnar, d vs Xoa5? Och Xoa8 gick väl bara i GDG-expressen så tidigt som i början av 50-talet? Och både Östergyllen, Göteborgaren och Värmlänningen gick med dessa fordon denna väg vid denna tid, så det torde väl vara ca 33% chans för vilken som av dessa tre.

Årstabron 1951-52

av Sune Nylén @, söndag, november 17, 2019, 16:10 (26 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det där är ju hur lätt som helst att se, då GDG expressen hade infällda dörrar som den resande öppnade själv. Xoa5 hade dörrar som manövrerades av föraren, och som låg i linje med korgen.

Årstabron 1951-52

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, söndag, november 17, 2019, 16:59 (26 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Fast det är väl 3 vagnar, d vs Xoa5? Och Xoa8 gick väl bara i GDG-expressen så tidigt som i början av 50-talet? Och både Östergyllen, Göteborgaren och Värmlänningen gick med dessa fordon denna väg vid denna tid, så det torde väl vara ca 33% chans för vilken som av dessa tre.

Javisst är det Xoa5!
Verkar vara eftermiddagssol på sommaren om kortet är rättvänt. Tåget ser ut att gå på uppspår mot Stockholm. Värmlänningen ankom vid 10-tiden och Göteborgaren vid 12-tiden. Östergyllen ser ut att ankomma strax före Värmlänningen även om jag inte har exakt denna tidtabell. Verkar osannolikt att det är något av de namngivna tågen. Stockholmaren hade ett etermiddagsläge på lördagar vissa tidtabeller men var det Xoa5?
Vad tror expertisen om detta? :-)

Årstabron 1951-52

av LYR @, söndag, november 17, 2019, 18:00 (26 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Jag har varit borta från datorn ett tag, men ser att det kommit in många kommentarer och
spekulationer.Jag minns mycket väl att det var göteborgaren, som alltid strax efter 1200 passerade över Årstabron efter avgång från centralen, bilden är inte spegelvänd - vi hade en kolonistuga och just därför stämmer bildvikeln från fotoplatsen.
/LYR

Årstabron 1951-52

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, söndag, november 17, 2019, 18:08 (26 dagar sedan) @ LYR

Jag har varit borta från datorn ett tag, men ser att det kommit in många kommentarer och
spekulationer.Jag minns mycket väl att det var göteborgaren, som alltid strax efter 1200 passerade över Årstabron efter avgång från centralen, bilden är inte spegelvänd - vi hade en kolonistuga och just därför stämmer bildvikeln från fotoplatsen.
/LYR

Göteborgaren tåg Xt90 ankom Stockholm C kl 12.00 (läst ur nästa tidtabell dock).
Kan ju mycket väl vara möjligt även med tanke på solljuset.
Någon avgång från Stockholm runt middagstid tror jag inte har funnits runt
dessa år.

Årstabron 1951-52

av Thomas K Ohlsson @, söndag, november 17, 2019, 18:17 (26 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Bilden är väl tagen från Tanto ungefär och det Årsta holmar vi ser i bakgrunden?
Och jag tycker det ser ut som om solen verkar stå i västsydväst - brons nordvästra sida verkar vara solbelyst och vi ser en skugga från en kontaktledningsstolpe på mittvagnen.
Så jag tror inte klockan är 12!

/TKO

Årstabron 1951-52

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, söndag, november 17, 2019, 18:30 (26 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Bilden är väl tagen från Tanto ungefär och det Årsta holmar vi ser i bakgrunden?
Och jag tycker det ser ut som om solen verkar stå i västsydväst - brons nordvästra sida verkar vara solbelyst och vi ser en skugga från en kontaktledningsstolpe på mittvagnen.

/TKO

Nej, det gör egentligen inte jag heller...
Kanske ett södergående tåg på uppspåret (ser vi säkert att det är på uppspåret?)
och då kan det givetvis vara Göteborgaren eller Värmlänningen.
TS skriver att tåget kom från Stockholm och detta ar inte dementerat (ännu). Mvh

Årstabron 1951-52

av Oskar F @, söndag, november 17, 2019, 21:43 (25 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

/TKO

Kanske ett södergående tåg på uppspåret (ser vi säkert att det är på uppspåret?)
TS skriver att tåget kom från Stockholm och detta ar inte dementerat (ännu). Mvh

Håller med TKO om väderstreck, det är definitivt sen eftermiddag sannolikt en sommardag när solen står högt. Min uppfattning är att tåget går på nedspåret (svårt att se), och om det är bakre strömavtagaren som är uppfälld är det på väg söderut.

Årstabron 1951-52

av Thomas K Ohlsson @, måndag, november 18, 2019, 09:45 (25 dagar sedan) @ Oskar F

/TKO

Håller med TKO om väderstreck, det är definitivt sen eftermiddag sannolikt en sommardag när solen står högt. Min uppfattning är att tåget går på nedspåret (svårt att se), och om det är bakre strömavtagaren som är uppfälld är det på väg söderut.

Det verkar rimligt. Det är svårt att avgöra, men visst ser det ut som strömavtagaren till vänster i bild är uppfälld - då borde det vara ett södergående tåg. Och det går nog på nedspåret, även om det också är svårt att avgöra...

/TKO

Årstabron 1951-52

av LYR @, måndag, november 18, 2019, 09:37 (25 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag tackar för alla synpunkter och medger att jag haft fel i bedömningen av tidpunkten på dagen.
/LTR

Årstabron 1951-52

av Mattias Jansson @, söndag, november 17, 2019, 18:14 (26 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

Javisst är det Xoa5!
Verkar vara eftermiddagssol på sommaren om kortet är rättvänt. Tåget ser ut att gå på uppspår mot Stockholm. Värmlänningen ankom vid 10-tiden och Göteborgaren vid 12-tiden. Östergyllen ser ut att ankomma strax före Värmlänningen även om jag inte har exakt denna tidtabell. Verkar osannolikt att det är något av de namngivna tågen. Stockholmaren hade ett etermiddagsläge på lördagar vissa tidtabeller men var det Xoa5?
Vad tror expertisen om detta? :-)

Stockholmaren fanns väl inte alls 1951-52, utan det var väl först efter att de båda första Ra-loken levererats 1955 som expresstågen på VSb dubblerades till 2 st? (Och om jag nu ska vara en torr typ och föregripa en grej som i detta forum kommit upp med viss regelbundenhet: nej, de båda tågen Göteborgaren och Stockholmaren gick aldrig olika fort beroende på namn.)

Årstabron 1951-52

av Carl Olof Mossberg @, Falköping/Kristinehamn, söndag, november 17, 2019, 18:25 (26 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Redigerad av Carl Olof Mossberg, söndag, november 17, 2019, 18:32

Stockholmaren fanns väl inte alls 1951-52, utan det var väl först efter att de båda första Ra-loken levererats 1955 som expresstågen på VSb dubblerades till 2 st? (Och om jag nu ska vara en torr typ och föregripa en grej som i detta forum kommit upp med viss regelbundenhet: nej, de båda tågen Göteborgaren och Stockholmaren gick aldrig olika fort beroende på namn.)

1954 fanns Stockholmaren Xt85 från Stockholm 7.20 nonstop till Göteborg med ank 12.05.
Retur som Xt86 från Göteborg 18.20 nonstop till Stockholm med ank 22.55.
Bägge tågen gick dagligen och hade samma symboler som Göteborgaren vad gäller servering, platsbiljettkrav, tåg utan gods/resgods samt 2:a och 3:e klass. Mvh

RSS-feed av trådar