Fram och tillbaks över bron... (Järnväg allmänt)

av Stefan J, Monday, November 18, 2019, 13:55 (1614 dagar sedan)

[image]

Tidigt 80-tal och ett pendeltåg är på väg söderut över Årstabron. Att det kunde bli historia av denna vardagliga vy hade jag nog inte en tanke på när jag tog bilden från Tantolunden en bitande kall vinterdag för snart 40 år sedan.

Fram och tillbaks över bron...

av Alex, Tuesday, November 19, 2019, 17:41 (1613 dagar sedan) @ Stefan J

Suggestiv bild! Tja det var väl ungefär så kul på 70-80 talet i Stockholm. Undrar just vad det är för anläggning som släpper ut röken i bakgrunden. Någonstans i Västberga?

Mvh/Alex

Fram och tillbaks över bron...

av Thomas K Ohlsson, Tuesday, November 19, 2019, 17:56 (1613 dagar sedan) @ Alex

Suggestiv bild! Tja det var väl ungefär så kul på 70-80 talet i Stockholm. Undrar just vad det är för anläggning som släpper ut röken i bakgrunden. Någonstans i Västberga?

Mvh/Alex

Kan vara Västberga, men även det lilla värmeverket på Svärdlångsvägen i Årsta. Om det fanns vid den här tiden...

/TKO

Fram och tillbaks över bron...

av BD, Tuesday, November 19, 2019, 18:21 (1613 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Suggestiv bild! Tja det var väl ungefär så kul på 70-80 talet i Stockholm. Undrar just vad det är för anläggning som släpper ut röken i bakgrunden. Någonstans i Västberga?

Mvh/Alex


Kan vara Västberga, men även det lilla värmeverket på Svärdlångsvägen i Årsta. Om det fanns vid den här tiden...

/TKO

Årsta värmeverk var då i drift och rökgaserna kommer nog därifrån.

Fram och tillbaks över bron...

av Bobo L, Tuesday, November 19, 2019, 18:32 (1613 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Suggestiv bild! Tja det var väl ungefär så kul på 70-80 talet i Stockholm. Undrar just vad det är för anläggning som släpper ut röken i bakgrunden. Någonstans i Västberga?

Mvh/Alex


Kan vara Västberga, men även det lilla värmeverket på Svärdlångsvägen i Årsta. Om det fanns vid den här tiden...

/TKO

Tror mera på V&S vid Årsta-kajen (th om bron).

https://kartor.eniro.se/m/00n8t

Fram och tillbaks över bron...

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, November 20, 2019, 15:46 (1612 dagar sedan) @ Bobo L

Suggestiv bild! Tja det var väl ungefär så kul på 70-80 talet i Stockholm. Undrar just vad det är för anläggning som släpper ut röken i bakgrunden. Någonstans i Västberga?

Mvh/Alex


Kan vara Västberga, men även det lilla värmeverket på Svärdlångsvägen i Årsta. Om det fanns vid den här tiden...

/TKO


Tror mera på V&S vid Årsta-kajen (th om bron).

https://kartor.eniro.se/m/00n8t

Men hade dom någon verksamhet som kunde generera en massa rök?
Jag tror det var vinlagring/tappning - det fanns bergrum för lagringen - och distributionslager för spritdrycker.

/TKO

Fram och tillbaks över bron...

av Bobo L, Wednesday, November 20, 2019, 17:47 (1612 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tror mera på V&S vid Årsta-kajen (th om bron).

https://kartor.eniro.se/m/00n8t


Men hade dom någon verksamhet som kunde generera en massa rök?
Jag tror det var vinlagring/tappning - det fanns bergrum för lagringen - och distributionslager för spritdrycker.

/TKO

Egen värmecentral? Deras lokaler dännä vid kajen var hejarns stora, i både kvm och kbm.

Tillägg:

Nix, hittar ingen skorsten där.

https://kartor.eniro.se/m/T6Iwg

Fram och tillbaks över bron...

av tobbe, Tuesday, November 19, 2019, 18:03 (1613 dagar sedan) @ Stefan J

Är det en enhet d.v.s. 2-vagnar kan det troligen vara ett tjänstetåg på väg mot Södertälje C för att sedan sättas in på Gnestalinjen eller Nynäshamn alt. en "trasa" på väg till Älvsjöhallen...
Svårt att se om det är 2 eller 4 vagnar(2 enheter).
tobbe

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av Leif B, Tuesday, November 19, 2019, 19:17 (1613 dagar sedan) @ tobbe

Är det en enhet d.v.s. 2-vagnar kan det troligen vara ett tjänstetåg på väg mot Södertälje C för att sedan sättas in på Gnestalinjen eller Nynäshamn alt. en "trasa" på väg till Älvsjöhallen...
Svårt att se om det är 2 eller 4 vagnar(2 enheter).
tobbe

Det är 4 vagnar (2 enheter).

Dock förekom det 2-vagnståg i trafik även på huvudlinjerna Märsta-Södertälje och Kungsängen-Västerhaninge de iskalla vintrarna i början på 80-talet. Det var när det inte fanns fler hela enheter att sätta in i tåget.

De som var med brukar säga att när ett åttavagnståg var inställt i rusningstid och nästa tåg försenat och kom med bara två vagnar, så var blev det tråååååångt ombord.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av tobbe, Tuesday, November 19, 2019, 22:28 (1613 dagar sedan) @ Leif B

Jo tack, jag vet...Jag började som tågvakt sept.1983 och det var ibland ett rent h...e med ilskna pendlare som genast överöste oss med glåpord m.m. i parti och minut. MEN det fanns även en större del som vänligt frågade oss om orsaker m.m. Vi fick oftast inte själva veta orsaker utan det krävdes en hel del eget sökande med förare, trafikledning, tågx, tkl m.fl. för att kunna få ett konkret besked, men det var inte lätt alla gånger men skam den som gav sig och till slut så kom ett ibland lite krystat besked. Ett sannerligen varierande arbete kort o gott samt att man hela tiden måste behålla lugnet när det hettade till...:-) :-) :-) :-) :-) :-)
tobbe

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av 53 Wadsten, Wednesday, November 20, 2019, 00:32 (1613 dagar sedan) @ tobbe

MEN!! Gamla Roslagsbanan:-) gick minsann, verkstaden i Mörby gick på skift(natt), all personal ställde upp för sin järnväg. Så hade aldrig skett idag.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av Överkörmästaren, Thursday, November 21, 2019, 11:40 (1612 dagar sedan) @ 53 Wadsten

MEN!! Gamla Roslagsbanan:-) gick minsann, verkstaden i Mörby gick på skift(natt), all personal ställde upp för sin järnväg. Så hade aldrig skett idag.

Kära Gustaf, här vill jag påstå att du allvarligt missbedömer dina nutida kollegor på RB! De ställer sannerligen upp för sin järnväg, ända in i kaklet, även om vagnarna nuförtiden är blå.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av Clarin.PE, Wednesday, November 20, 2019, 22:44 (1612 dagar sedan) @ tobbe

Ja du Tobbe, du har så rätt, alla var glada bara det kom ett tåg (en enhet).
Jag började som förare 1981 i Hagalund. Alla vintrarna i början av 80-talet var ”riktiga vintrar”. Somliga X1-or hade inte några drivmotorer, ”tomlådor” kallades dessa.
Den vanliga fordonskombinationen var två (någorlunda) friska enheter och en enhet utan drivmotorer.
Det var stor brist på drivmotorer, de flesta hade haft hinkavis med vatten i sig, yrsnö och som hade tagit sig in genom luftintagen och ner till drivmotorerna, och el och vatten är inte en bra kombination.
Inte utan att jag undrar om det var du och jag som kamperade på samma tåg i början 1987, i januari. Om jag inte missminner mig så den 8-9 januari, en dag jag aldrig glömmer. Den snöade, blåste storm och var -25 grader!!!
En tidig tur mot Märsta med tåg 2704, åter mot Cst med 2709. Denna lilla resa tog sju timmar???!!! Drygt fem timmar längre än normalt.
/PEC

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av tobbe, Thursday, November 21, 2019, 21:45 (1611 dagar sedan) @ Clarin.PE

Jo, du och jag har nog "kamperat" ihop vid ett flertal tillfällen. Men just vintern 1987 så jobbade jag som tågmästare men kan möjligt ha varit så att jag då satt reserv och fick ut och åka pendeltåg...Jag var tågmästare mellan sept.1985 -1989. Tågvakt var jag 1983-1985. Sökte plinsjobbet hösten 1989 - 1996 då det nedlades men var åter som tågvakt 1997-1999 och avslutade min SJ sejour med expressgodset 1999- 2000 då detta lades ned. Minns en tidig morgon på pendeln trol. 1984 när trafiken mer eller mindre hade havererat. Kom från Ses på väg mot Cst i värsta morgonrusningen och efter avg. Älvsjö hojtar föraren "Tobbe", har vi fullt i tåget? Jag svarade "knökafullt" och i min hytt finns 5 personer. Spännande svarade han för vi har 2 enheter döda....och vi skall ta oss upp för backen mot Årstafältet, och linjespänningen fladdrar upp och ned med risk för att huvudbrytaren faller ur. Vi kom uppför backen i ung. 10km hastighet sakta men mycket segt;-) ;-) ...och ankom Cst 20 min sent där tågsättet blev utbytt. Det blev ett otal tillfällen med allsköns tekniska problem under min tid som tågvakt..
tobbe

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av 53 Wadsten, Friday, November 22, 2019, 17:54 (1610 dagar sedan) @ tobbe

Nej X1 var väl inte de bästa pendeltågen, speciellt inte vintertid.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av Kari Korkala, Saturday, November 23, 2019, 00:25 (1610 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nej X1 var väl inte de bästa pendeltågen, speciellt inte vintertid.

Och du har kört dom ?
Mvh Kari Korkala

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av ztenlund, Saturday, November 23, 2019, 00:42 (1610 dagar sedan) @ Kari Korkala

Nej X1 var väl inte de bästa pendeltågen, speciellt inte vintertid.


Och du har kört dom ?
Mvh Kari Korkala

Trots allt är tåg upplåtna för passagerare just till för passagerare, och sådana torde ha notera den påtagliga frånvaron av tåg för passagerare. Det vill säga att de inte kördes alls. ;-)

Sedan fanns det förstås mer än ett skäl och över tid genomfördes ju åtgärder för att få X1:orna er mindre benägna att packa ihop under besvärliga vinterförhållanden.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av Anders Sandgren, Saturday, November 23, 2019, 00:49 (1610 dagar sedan) @ ztenlund

Det intressanta kan ju vara att man sommartid numera måste öppna dörrarna manuellt medan man öppnar alla dörrar på vintern utom möjligen vid ändstationerna. SLs tekniker ville ha den manuella dörröppningen året om för att vara konsekventa men styrelsen tyckte annorlunda.
Orsaken till att man inte vill släppa in varmluft sommartid är kylproblem för motorer mm. Om passagerarna fryser vintertid påverkar inte de tekniska systemen.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av IH, Friday, November 22, 2019, 19:39 (1610 dagar sedan) @ tobbe

Jag åkte inte så mycket pendeltåg på 80-talet. Men jag har haft äran att få åka med i tågvaktens hytt från Stockholm mot Södertälje. Så vi kanske har träffats.

Det var en väldigt bra gest att ni lät några åka i hytten. Många av oss passagerare fick då känslan att ni i personalen gjorde vad ni kunde för att så många som möjligt skulle komma fram med så lite förseningar som möjligt.

X1 var inte så bra tåg. Det var inte bara motorproblem. Ofta fungerade värmen inte som den skulle. Vissa vagnar kunde vara riktigt kalla.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av tobbe, Friday, November 22, 2019, 22:31 (1610 dagar sedan) @ IH

Vintrarna i en X1 en tidig morgon då tempen låg på -15 grader och trots att tågsättet varit värmekopplat under natten kunde vara en riktig pärs. Värmen i kupèerna försvann ju illa kvickt redan efter ett par stationsuppehåll och rutorna immade på insidan var nog inte så roligt för resenärerna. Man försökte ju att stänga dörrarna så fort det nånsin gick, men många tycktes inte ha så bråttom vid stationsuppehållen vilket gjorde att värmen försvann illa kvickt...
Men i hytten där vi satt och manövrerade dörrarna kunde man väl hålla hyfsad värme och ibland fick man ta hjälp av kokplattan en liten stund men det var inget som rekommenderades.
Peppar,peppar så råkade jag aldrig ut för nån evakuering längs linjen vilket många av mina kollegor gjorde... Och sen alla de otaliga dörrfel som uppstod i parti och minut dagligen inte att förglömma vilket förlängde uppehållen på stationerna ytterligare. Många minnen som man inte glömmer i första taget men måste ändå påpeka att samarbetet mellan förare och tågvakt i 98 % av tillbuden funkade jättebra för vi var ju ett team under färden. När sedan X10-tågen kom så blev det iallafall till det bättre även om de krånglade av barnsjukdomar i början.:-) :-) :-)
tobbe

Pendeltågskaos Full hytt

av BD, Friday, November 22, 2019, 16:10 (1610 dagar sedan) @ tobbe

Hörde om att när en SJ-byråkrat öppnade dörren till en hytt inne i tåget trängde en massa andra väntande in i hytten och byråkraten kunde inte hindra dem eller köra ut dem.

Fram och tillbaks över bron... Pendeltågskaos

av Alex, Thursday, November 21, 2019, 22:04 (1611 dagar sedan) @ Leif B

Jag sommarjobbade en hel del inne i stan under första halvan av 70-talet och bodde i Huddinge. Vill minnas att man tajmade in semesterperioden ganska dåligt också. 8 vagnars tåg i rusningen blev 4 vagnars tåg direkt efter midsommar men många jobbade precis som idag ytterligare några veckor så det var lika mycket folk på perrongen.

Det blev knökfullt på tågen förstås och många förbannade SJ vilket på den tiden kan sägas vara ganska korrekt även om SL även då betalade för tågen.