Ja du Tobbe, du har så rätt, alla var glada bara det kom ett tåg (en enhet).
Jag började som förare 1981 i Hagalund. Alla vintrarna i början av 80-talet var ”riktiga vintrar”. Somliga X1-or hade inte några drivmotorer, ”tomlådor” kallades dessa.
Den vanliga fordonskombinationen var två (någorlunda) friska enheter och en enhet utan drivmotorer.
Det var stor brist på drivmotorer, de flesta hade haft hinkavis med vatten i sig, yrsnö och som hade tagit sig in genom luftintagen och ner till drivmotorerna, och el och vatten är inte en bra kombination.
Inte utan att jag undrar om det var du och jag som kamperade på samma tåg i början 1987, i januari. Om jag inte missminner mig så den 8-9 januari, en dag jag aldrig glömmer. Den snöade, blåste storm och var -25 grader!!!
En tidig tur mot Märsta med tåg 2704, åter mot Cst med 2709. Denna lilla resa tog sju timmar???!!! Drygt fem timmar längre än normalt.
/PEC