Arkitekt Lyrestad? (Byggnad)

av Stefan Nilsson, Tuesday, November 19, 2019, 14:49 (1612 dagar sedan)

Vet nån vem som ritade stationshuset i Lyrestad? Jag antar att det var samma arkitekt som ritade flera av stationshusen mellan Mariestad och Gårdsjö, men vem var det? Om denne inte är känd kanske någon sitter på ett bra tips var man kan leta (förutom i RA)...! :-) Tack på förhand!

Arkitekt Lyrestad?

av Micael Lindgren, Tuesday, November 19, 2019, 15:38 (1612 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Jag tror att det var Adolf W. Edelsvärd.

Adolf info

Nån annan kanske vet mer?

Arkitekt Lyrestad?

av Klas Blomberg, Tuesday, November 19, 2019, 16:22 (1612 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Ritade han hus för privatbanor?

Arkitekt Lyrestad?

av Markus Frisén, Tuesday, November 19, 2019, 17:01 (1612 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Wikipedia anger Adrian C. Peterson som arkitekt till samtliga stationshus vid VGJ. Och husen på Mariestad-Gårdsjö är ju rätt lika dem Göteborg-Skara så det är kanske troligt?

[link]https://https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Adrian_C._Peterson[/link]

Arkitekt Lyrestad? - fungerande länk

av Mats Björkelund, Tuesday, November 19, 2019, 17:54 (1612 dagar sedan) @ Markus Frisén

[link=https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Adrian_C._Peterson]Länk till Adrian[/link]

Arkitekt Lyrestad? - fungerande länk

av Stefan Nilsson, Tuesday, November 19, 2019, 18:45 (1612 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Tack för svaren! Edelswärd låter långsökt, men Adrian Peterson låter intressant (värmlänning och allt! ;-) ). Det jag funderar lite på emot det är dels att bandelen förbi Lyrsta öppnade en hel del senare än övriga VGJ, dels att Adrian P var rätt gammal 1910 när bandelen öppnades (han dog 1912 ~77 år gammal). Men dels kanske han hade ritat stationshusen redan tidigare och dels kanske VGJ återanvände gamla ritningar?

Arkitekt Lyrestad? - fungerande länk

av Anders Jansson, Tuesday, November 19, 2019, 19:14 (1612 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Tack för svaren! Edelswärd låter långsökt, men Adrian Peterson låter intressant (värmlänning och allt! ;-) ). Det jag funderar lite på emot det är dels att bandelen förbi Lyrsta öppnade en hel del senare än övriga VGJ, dels att Adrian P var rätt gammal 1910 när bandelen öppnades (han dog 1912 ~77 år gammal). Men dels kanske han hade ritat stationshusen redan tidigare och dels kanske VGJ återanvände gamla ritningar?

Jag delar dina funderingar vad beträffar rimligheten i att Adrian Crispin Peterson är arkitekt bakom stationshusen i Lyrestad, Hasslerör, Hova och Torved ("nya" stationshuset där). Har inte i nuläget lyckats hitta några säkra källor vad gäller efterfrågad upphovsman. Det är dock känt att VGJ på 1910-talet anlitade Yngve Rasmussen och senare Ernst Torulf för olika byggnader. Den förstnämnde för järnvägshotellet i Nossebro och den senare för nya stationshuset i Göteborg.

Jag håller inte för otroligt att Yngve Rasmussen kan ligga bakom stationshuset i Lyrestad och dess systerbyggnader. Visserligen så avviker byggnadsstilen i hög grad från samme arkitekts alster för bland annat Fryksdalsbanan men det finns vissa likheter med andra byggnader ritade av honom. Detta sagt som ledtråd i vilken riktning det kan löna sig att forska vidare för att nå visshet.

Arkitekt Lyrestad? - fungerande länk

av Ola Almquist, Tuesday, November 19, 2019, 19:31 (1612 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för svaren! Edelswärd låter långsökt, men Adrian Peterson låter intressant (värmlänning och allt! ;-) ). Det jag funderar lite på emot det är dels att bandelen förbi Lyrsta öppnade en hel del senare än övriga VGJ, dels att Adrian P var rätt gammal 1910 när bandelen öppnades (han dog 1912 ~77 år gammal). Men dels kanske han hade ritat stationshusen redan tidigare och dels kanske VGJ återanvände gamla ritningar?


Jag delar dina funderingar vad beträffar rimligheten i att Adrian Crispin Peterson är arkitekt bakom stationshusen i Lyrestad, Hasslerör, Hova och Torved ("nya" stationshuset där). Har inte i nuläget lyckats hitta några säkra källor vad gäller efterfrågad upphovsman. Det är dock känt att VGJ på 1910-talet anlitade Yngve Rasmussen och senare Ernst Torulf för olika byggnader. Den förstnämnde för järnvägshotellet i Nossebro och den senare för nya stationshuset i Göteborg.

Jag håller inte för otroligt att Yngve Rasmussen kan ligga bakom stationshuset i Lyrestad och dess systerbyggnader. Visserligen så avviker byggnadsstilen i hög grad från samme arkitekts alster för bland annat Fryksdalsbanan men det finns vissa likheter med andra byggnader ritade av honom. Detta sagt som ledtråd i vilken riktning det kan löna sig att forska vidare för att nå visshet.

Instämmer. Jag kan tillägga att Yngve Rasmussen ritade ombyggnaden av stationshuset vid Lilla Bommen i Göteborg.

M.v.h.
Ola

Arkitekt Lyrestad? - fungerande länk

av sepernik, Tuesday, November 19, 2019, 23:46 (1612 dagar sedan) @ Ola Almquist

De ursprungliga stationshusen vid VGJ ritades av Adrian Peterson och sonen Carl Crispin. En spekulation är att sonen kan ha anlitats för husen Mariestad - Gårdsjö. Sonen Carl, född 1867, var verksam till sin död 1929.
Ernst Torulf ritade för övrigt även det nya stationshuset i Lärje.

Arkitekt Lyrestad? - fungerande länk

av Stefan Nilsson, Wednesday, November 20, 2019, 08:52 (1611 dagar sedan) @ sepernik

De ursprungliga stationshusen vid VGJ ritades av Adrian Peterson och sonen Carl Crispin. En spekulation är att sonen kan ha anlitats för husen Mariestad - Gårdsjö. Sonen Carl, född 1867, var verksam till sin död 1929.
Ernst Torulf ritade för övrigt även det nya stationshuset i Lärje.

Se där, intressant med sonen, det låter ju rimligt. Yngve Rasmussen är också intressant, men det avviker som sagt en del från hans vanliga stil (säger en som bor i ett av "hans" hus ;)).

Arkitekt Lyrestad? - Teodor Folcke?

av Anders Jansson, Sunday, December 01, 2019, 22:00 (1600 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Vid en snabbläsning av VGJ kassarapporter från den aktuella tiden föll ögonen på en utbetalning till T. Folcke. Detta ledde osökt till att titta lite på byggmästaren och arkitekten Teodor Folcke. Han är känd som personen bakom bland annat många av VCJ byggnader men även byggnader vid andra banor byggda på början av 1900-talet. Vid en jämförelse mellan Lyrestad vid VGJ och exempelvis Trädet vid VCJ kan liknande drag noteras även om husen inte är lika. Teodor Folcke bör därför definitivt föras upp på listan med tänkbara arkitekter i fallet Lyrestad, Hova etc.

Arkitekt Lyrestad?

av Harald, Monday, August 10, 2020, 09:38 (1347 dagar sedan) @ Helén Marklund

Nej, det är uppenbart inte Lyrestad. Det har liggande träpanel, Lyrestad är putsat. Det finns gamla bilder på Lyrestad men ingen med någon veranda. Reklamen för GHT gör väl i alla fall troligt att det är vid en bana utgående från Göteborg. Liknande men inte helt likt var Gunnilse: https://digitaltmuseum.se/021017222919/1m16-b14684

Det är Lundsbrunn

av Helén Marklund, Monday, August 10, 2020, 15:42 (1347 dagar sedan) @ Harald

Tack! Det stämmer precis med alla detaljer i snickeriet och till och med emaljskyltarna sitter på samma ställen! Det måste vara Lundsbrunn!

Arkitekt Lyrestad?

av Stefan Olsson, Monday, August 10, 2020, 10:00 (1347 dagar sedan) @ Helén Marklund

Tror att det är Lundsbrunn, om det nu inte finns en precis likadan veranda någon annanstans. Dom står i vänstra delen. Kanske samma personer som på detta foto för övrigt?

[img]https://dms-cf-09.dimu.org/image/0331wU83yaRW?dimension=1200x1200[/img]

Arkitekt Lyrestad?

av Stefan Olsson, Monday, August 10, 2020, 12:30 (1347 dagar sedan) @ Helén Marklund

Kan tilläggas att verandan i Lundsbrunn tycks ha tillkommit 1895. Året innan har styrelsen beslutat: [i]"Derjemte beslöts att vid Lundsbrunns st.hus en veranda bör uppföras, ungefärligen sådan som vid Axvall"[/i]. I kassaförslaget upptas sedan 2200 kr, vilket även inbegriper en ombyggnad av stationshuset i Götened som Götene vid denna tid fortfarande heter.