Anakronism? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Wednesday, November 20, 2019, 19:33 (1590 dagar sedan)

HPD *) ?

Röda bandet och hakremmen förefaller vara alltför nya (i nyskick?)och i alltför nutida utförande för att passa ihop med den ålderdomliga mössan. Har det dessutom förekommit att "SJ"-märket burits på detta sätt i en uniformsmössa? Är uniformsmössan alls en järnvägspersedel?


"Skärmmössa av vintermodell. enligt 1953 års uniformsreglemente för SJ, för Extra ordinarie anställd, lönegrad 7 och lägre."


https://digitaltmuseum.se/021028446966/mossa


*) HPD = HopPlockade delar, brukar sägas om (ofta) risiga bilar och andra garageskapelser ihopsatta av delar som inte hör ihop.

Anakronism?

av Harald, Wednesday, November 20, 2019, 20:11 (1590 dagar sedan) @ Bobo L

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.

Anakronism?

av John T, Wednesday, November 20, 2019, 20:35 (1590 dagar sedan) @ Harald

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.

Det aktuella SJ-märket anges i SJ:s beklädnadsföreskrifter från 1957 som något som kontorsvakter och aspiranter med lönegrad 16 och lägre ska ha i skärm-, båt- och sommarmössa. (För päls- och pälsbåtmössa fanns en annan variant.)
Frågan är väl dock om någon av de nyssnämnda kategorierna någonsin tjänstgjorde som tågklarerare?

I övrigt förefaller mössan, inkl. haksnodd, stämma väl med illustrationen i nämnda föreskrift. Det röda bandet har jag ingen direkt åsikt om - såg det inte ut ungefär sådär när det gällde de lägre lönegraderna?

Anakronism?

av Bobo L, Wednesday, November 20, 2019, 21:08 (1590 dagar sedan) @ John T

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.


Det aktuella SJ-märket anges i SJ:s beklädnadsföreskrifter från 1957 som något som kontorsvakter och aspiranter med lönegrad 16 och lägre ska ha i skärm-, båt- och sommarmössa. (För päls- och pälsbåtmössa fanns en annan variant.)
Frågan är väl dock om någon av de nyssnämnda kategorierna någonsin tjänstgjorde som tågklarerare?


Ja, ungefär mina funderingar också.


I övrigt förefaller mössan, inkl. haksnodd, stämma väl med illustrationen i nämnda föreskrift. Det röda bandet har jag ingen direkt åsikt om - såg det inte ut ungefär sådär när det gällde de lägre lönegraderna?

Mössan är med stor säkerhet tillverkad för mycket länge sedan. Senast 60-tal, skulle jag säga. Troligen 40- eller 30 -tal. Det syns på tygets struktur, på stilen, på sömmar och på skärmen. Den är smutsig, bär spår av feta fingrar och säkert fett hår.

Däremot är hakremmen och det röda bandet i princip i nyskick, jag tycker inte de ser ut att vara i äldre utförande som svarar mot min bedömning av själva mössans ålder.

Jämför gärna med bilderna på följande länk:

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=131540#p131731

Och till slut samma fundering igen, är mössan över huvud taget ett plagg från järnvägens beklädnadsvärld? Nej, är mitt svar.

Anakronism?

av John T, Wednesday, November 20, 2019, 23:28 (1590 dagar sedan) @ Bobo L

...

Däremot är hakremmen och det röda bandet i princip i nyskick, jag tycker inte de ser ut att vara i äldre utförande som svarar mot min bedömning av själva mössans ålder.

Visst kan det vara så att allt på mössan inte har riktigt samma ålder, det är väl inte omöjligt.

Och till slut samma fundering igen, är mössan över huvud taget ett plagg från järnvägens beklädnadsvärld? Nej, är mitt svar.

Tja - jag är inte så säker, jag. Kullens form och storlek var ju under vissa tider rejält större och med mer stuns än vad som kanske varit (och är?) ideal andra tider. Harald var väl inne lite på det i sitt inlägg här intill också.

Betrakta gärna hela samlingen av museets mössor av samma tillverkare (Hakon A. Bruun AB) och jämför. Läs gärna beskrivningarna i de olika sektionerna under resp. bilds sida.

Anakronism?

av John T, Friday, November 22, 2019, 00:26 (1589 dagar sedan) @ John T

...

Däremot är hakremmen och det röda bandet i princip i nyskick, jag tycker inte de ser ut att vara i äldre utförande som svarar mot min bedömning av själva mössans ålder.


Visst kan det vara så att allt på mössan inte har riktigt samma ålder, det är väl inte omöjligt.

Och till slut samma fundering igen, är mössan över huvud taget ett plagg från järnvägens beklädnadsvärld? Nej, är mitt svar.


Tja - jag är inte så säker, jag. Kullens form och storlek var ju under vissa tider rejält större och med mer stuns än vad som kanske varit (och är?) ideal andra tider. Harald var väl inne lite på det i sitt inlägg här intill också.

Betrakta gärna hela samlingen av museets mössor av samma tillverkare (Hakon A. Bruun AB) och jämför. Läs gärna beskrivningarna i de olika sektionerna under resp. bilds sida.

Observera att det för varje mössa finns flera bilder med detaljer, inkl. bild på tillverkarens märke på insidan av kullen. Klicka på pilen bredvid bilden för flera detaljbilder.
Personligen ser jag ingen avgörande skillnad på den "ifrågasatta" mössan och flertalet av de andra - eller?

Anakronism?

av Gunnar Olson, Wednesday, November 20, 2019, 22:01 (1590 dagar sedan) @ John T

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.


Det aktuella SJ-märket anges i SJ:s beklädnadsföreskrifter från 1957 som något som kontorsvakter och aspiranter med lönegrad 16 och lägre ska ha i skärm-, båt- och sommarmössa. (För päls- och pälsbåtmössa fanns en annan variant.)
Frågan är väl dock om någon av de nyssnämnda kategorierna någonsin tjänstgjorde som tågklarerare?

Jag minns bestämt att jag sett tågklarerare med den typen av mössmärke. Kunde det inte förekomma att trafikbiträdesaspiranter fått tågklarerarutbildning?. Det fanns ju även platsvakter med tågklarerartjänstgöring. Kunde de inte sådant mössmärke?


I övrigt förefaller mössan, inkl. haksnodd, stämma väl med illustrationen i nämnda föreskrift. Det röda bandet har jag ingen direkt åsikt om - såg det inte ut ungefär sådär när det gällde de lägre lönegraderna?

Anakronism?

av Sune Nylén, Wednesday, November 20, 2019, 23:26 (1590 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Ordinarie - krona över SJ - stationskarl. Sådana fanns det väl många på mindre stn. som hade tkl utbildning. men borde kanske haft vinghjul i stället.

Anakronism?

av Gunnar Olson, Thursday, November 21, 2019, 11:59 (1590 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ordinarie - krona över SJ - stationskarl. Sådana fanns det väl många på mindre stn. som hade tkl utbildning. men borde kanske haft vinghjul i stället.

Stationskarlstiteln var avskaffad 1957. Stationskarlarna hade blivit trafikbiträden och trafikbiträdena förste trafikbiträden.

Anakronism?

av Sune Nylén, Thursday, November 21, 2019, 22:24 (1589 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Jo men det här märket ärju äldre än så. 1953/54 fick väl alla "Symaskinsmärket i mössan

Anakronism?

av Jim Hansson, Thursday, November 21, 2019, 20:19 (1589 dagar sedan) @ Harald

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.

Den krönta ovalen med 0-3 vinklar fick man väl först när man var ordinarie personal, eller? Extra personal är jag tämligen säker på inte hade det. Det fanns extra personal, extra ordinarie personal och ordinarie personal.
Jim

Anakronism?

av Harald, Thursday, November 21, 2019, 21:27 (1589 dagar sedan) @ Jim Hansson

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.


Den krönta ovalen med 0-3 vinklar fick man väl först när man var ordinarie personal, eller? Extra personal är jag tämligen säker på inte hade det. Det fanns extra personal, extra ordinarie personal och ordinarie personal.
Jim

Fanns det extra eller extra ordinarie personal som hade tkl-utbildning?

Anakronism?

av Kjell Aghult, Friday, November 22, 2019, 09:32 (1589 dagar sedan) @ Harald

Fanns det extra eller extra ordinarie personal som hade tkl-utbildning?

Ett tänkbart svar kan vara platsvakt med tkl-utbildning. De var ju till 1972 inte tjänstemannaanställda utan anställda på (dåvarande) kollektivavtal: Det hette Väg- och platsvaktsavtalet, förkortat "Vakta".

Platsvakterna hade minimal uniformsplikt, gick normalt i privatkläderna. Mössa måste förstås bäras vid tågklarering, men bara enstaka gjorde det annars också.

Extra och extra ordinarie stationskarl som tågklarerare.

av S-O Johansson, Sunday, November 24, 2019, 23:09 (1586 dagar sedan) @ Harald

Det var nog inte så ovanligt. Min far är ett bra exempel på det. Hans anställdes på SJ i Linköping den 1 oktober 1937 som stationskarlsaspirant. Redan den 21 februari 1938 blev han godkänd att tjänstgöra som tågklarerare på mindre station. Den 1 februari 1939 blev han extra ordinarie stationskarl och den 1 juli 1941 ordinarie stationskarl.
De mindre stationer som menas är bl.a Hjulsbro och Verveln på fd ÖCJ, Linköping-Hultsfred, där han kom att tjänstgöra då och då innan han blev ordinarie stationskarl. Han är nog inget inget undantag utan det var nog rätt så vanligt.
Jag antar att med stationskarlsaspirant så menas extra stationskarl. Titeln extra stationskarl hade han inte. Däremot vara han tillfällig stationsarbetare i cirka ett halvår innan han blev aspirant.

Anakronism?- SJ-märket

av Ola Almquist, Monday, November 25, 2019, 12:27 (1586 dagar sedan) @ Jim Hansson

SJ-märket ser ju lite konstigt ut. Det brukade väl vara en krönt oval plåt med ett antal vinklar som angav tjänsteställning. F.ö. ser det väl fullt normalt ut. På vad sätt skulle mössan vara gammalmodig? Det verkar i princip vara samma modell som min SS/SL-mössa på 60/70-talen. Man plockade väl ofta ur ringfjädern ur kullen så att den inte såg så stel ut, men med fjädern kvar såg den ut så där.


Den krönta ovalen med 0-3 vinklar fick man väl först när man var ordinarie personal, eller? Extra personal är jag tämligen säker på inte hade det. Det fanns extra personal, extra ordinarie personal och ordinarie personal.
Jim

Här finns en del uppgifter om mössmärkenas brokiga värld. Märket för icke ordinarie personal infördes redan 1908 men det finns också en variant utan krona. Vilka använde den? Den finns inte med i 1957 års beklädnadsföreskrifter.

M.v.h.
Ola

Anakronism?- SJ-märket

av Sune Nylén, Monday, November 25, 2019, 13:35 (1586 dagar sedan) @ Ola Almquist

Utan krona icke ordinarie personal. Med krona ordinarie.