Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga (Järnväg allmänt)

av Helmut Maripuu @, torsdag, november 21, 2019, 00:33 (17 dagar sedan)

Håller på och letar efter snygga hus till min modelljärnväg. Hittade två bilder på Turisttrafikförbundets hotell i Tillberga.
Kollade med Stadsarkivet i Västerås om det fanns några ritningar över byggnaden. Dessvärre kunde dom inte hitta något i sina arkiv. Finns inte några uppgifter på var i Tillberga huset låg.`Var inne på Flygbilder på kartbilder och kollade på flygfoton men kunde inte hitta något tak som passade in på hotellet. Eftersom lokverkstaden låg söder om järnvägen borde hotellet legat på norra sidan. Rimligen i närheten av stationen.
Letade lite på nätet och kom fram till att Turisttrafikförbundets handlingar finns i SJ,s handlingar i Arninge.
Hittade även Turisttrafikföreningen i Arninge arkivet. Dessvärre finns en notering om att det är 60 meter osorterade handlingar.
Någon som har koll på var hotellet låg. Kanske skulle en adress underlätta mitt sökande. Frågan är bara om Turisttrafik förbundet var en underavdelning till SWB/SJ? och att det därför kan vara så att bygglovsritningarna inte finns i Västerås stadsarkiv.
Har även letat efter Järnvägshotellet i Västerås med samma dåliga resultat

https://www.google.se/search?biw=1536&bih=650&tbm=isch&sxsrf=ACYBGNQD66Edvw...

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Peter A, torsdag, november 21, 2019, 07:04 (17 dagar sedan) @ Helmut Maripuu
Redigerad av Peter A, torsdag, november 21, 2019, 07:28

Hej.

Jag vet egentligen inget i ämnet, men när jag googlade fann jag en gammal karta som visade att det låg ett hotell snett över gatan vid stationen. När jag sedan kollade gatuvyn i Google Maps fann jag det här. Skulle inte det kunna vara huset du letar efter? Bara åka dit och mäta:-)

Här är ytterligare en länk. Hyfsat bra underlag för modellbygge.

Lantmäteriets hemsida kan du mäta upp ungefärliga mått ovanifrån med hjälp av mätverktyget uppe till vänster.

Mvh
Peter Andersson

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Ola Almquist @, Göteborg, torsdag, november 21, 2019, 11:14 (16 dagar sedan) @ Peter A

Hej.

Jag vet egentligen inget i ämnet, men när jag googlade fann jag en gammal karta som visade att det låg ett hotell snett över gatan vid stationen. När jag sedan kollade gatuvyn i Google Maps fann jag det här. Skulle inte det kunna vara huset du letar efter? Bara åka dit och mäta:-)

Det tycks stämma.

Gamla vykorts forum

M.v.h.
Ola

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Stefan Olsson @, torsdag, november 21, 2019, 08:59 (17 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Sökning i NAD, Nationella arkivdatabasen, ger träff på Svenska Turisttrafikförbundets arkiv/kartor och ritningar. Sök på 730310.
Observera att Arninge är stängt, men att man kan beställa material till Marieberg inne Stockholm.

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Mats Björkelund @, torsdag, november 21, 2019, 10:25 (16 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

I slutet av 1970-talet jobbade jag på Rema Electronic i Tillberga, som hade kontor i slutet av Bygelvägen. Vi åt lunch på ett matställe bakom stationen vilket innebar att vi vandrade längs Bygelvägen fram till korsningen Västeråsvägen-Kvistbergavägen och sedan över järnvägen, längs plattformen och fram till stationen.

Mitt minne säger mig att vi då passerade turisthotellet någonstans och att det borde vara
här.

Men jag kan ha fel.

/Mats Björkelund

Fel kråkslott

av Mats Björkelund @, torsdag, november 21, 2019, 13:00 (16 dagar sedan) @ Mats Björkelund

Jag rättar mig själv. Det hus jag tänkte på kan man se här.

Huset rakt fram är gamla mejeriet och det finns kvar men det var huset till höger jag tänkte på. Maffigt kråkslott det också men inte Turisttrafikförbundets.

/Mats B

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Lars-Göran Eriksson @, torsdag, november 21, 2019, 12:22 (16 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Jag hade för mig att Turisttrafikförbundet var en föregångare till Trafikrestauranger (TR)
Och det verkar stämma.
I minnesskriften TR 1938-1988, sid 7 ”Så här började det…” framgår att ”Svenska turisttrafikförbundet” bildades 1902, ”för att främja utvecklingen av resandetrafik inom Sverige. Framförallt handlade det om att arbeta med upplysning om Sverige i utlandet och på så sätt väcka intresset för turism i vårt land”.
År 1907 befann förbundet sig i en knepig ekonomisk situation, för att råda bot på detta föreslogs att man skulle bilda ett dotterbolag, ”Turisttrafikförbundets Restaurangorganisation” (TR)
År 1909 1 januari kom verksamheten igång.
När jag tittar i mina gömmor hittar jag några broschyrer från 30-talet, utgivna av Turisttrafikförbundet, man använder då ”TR” som förkortning.
Det finns förstås mer att läsa i TR minnesskrift 1938-1988 om övergången Turisttrafikförbundet-Trafikrestauranger.

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Helmut Maripuu @, torsdag, november 21, 2019, 20:26 (16 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Tack för alla svar. Tråkigt att se hur huset ser ut idag efter moderniseringen. Synd att man inte vid renoveringen försöker behålla husets karaktär. Blir nog en fin modell på min modelljärnväg. Ser ut som om jag får försöka få fram originalritningen på mejeriet också. Får kila upp till tjejerna som sitter i stadshuset i Västerås om kolla om dom åter vill ta fram ritningarna åt mej.

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Peter A, fredag, november 22, 2019, 06:58 (16 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Tråkigt att se hur huset ser ut idag efter moderniseringen. Synd att man inte vid renoveringen försöker behålla husets karaktär.

:-) Jag tycker nog tvärt om. Det här huset tycker jag har fått behålla väldigt mycket av sitt ursprungliga utseende. Vanligtvis brukar motsvarande byggnader vara ombyggda till något oigenkännligt när de är privatägda, med full förståelse. Att behålla utseendet på ett hus från förra sekelskiftet kräver en betydande kontinuerlig arbetsinsats och bekvämlighetsuppoffring. Alla är ju trots allt inte historienördar, som jag, utan helt vanliga människor som råkar köpt ett gammalt hus. De flesta hus motsvarande detta är ju trots allt rivna idag, och ibland ersatta med ett modernare hus som är betydligt enklare att bo i. Jag blev verkligen glad när jag såg att huset fanns kvar, och det gick att känna igen det.

Peter

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Svante Andersson @, fredag, november 22, 2019, 15:01 (15 dagar sedan) @ Peter A

Kan bara instämma med Peter A.
Det är nästan alltid folk som aldrig gör en sådan arbetsinsats själva som kommer med dessa krav.
Var själv medlem i en järnvägs(historisk/bevarande) förening i över tio år som medlem i styrelsen och fick lägga stor energi på att förklara för hoppfulla medlemmar varför vissa projekt inte gick att genomföra. Och självklart var dessa förslagsställare aldrig med och ens lyfte en skruvmejsel eller en pensel i föreningens verksamhet.

SA

--
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Helmut Maripuu @, söndag, november 24, 2019, 10:51 (13 dagar sedan) @ Svante Andersson

Problemet med att bevara gamla hus var att man hade regler för hur gamla hus kunde bli. Har för mig att jag i gamla handlingar hittat uppgifter om att trähus har en beräknad livslängd på 50 år och stenhus mellan 75 till 100 år.
När jag letat i gamla handlingar har jag aldrig hittat några uppgifter på att man renoverade gamla byggnader.
Har vänner som köpt gamla hus och när det var tid för renovering har man upptäckt att huset varit isolerad med sot. Så visst känner man en beundran för folk som vill åta sig jobbet att satsa på gamla hus och renovera. Förstår också att folk som lägger ner en förmögenhet på gamla hus vill modernisera.
Håller på och bygger upp en ny modelljärnväg och vill ha sekelskifteshus med mycket snickarglädje. Ofta blir det svårt att hitta ritningar så man får utgå från bilderna och uppskatta måtten.
Gamla hus har ofta enkupig taktegel och plåttak. någon som vet vilka mått enkupiga tegelpannor brukade ha och vilken bredd det brukade vara på takplåtarna. Gissar att plåtslagarna köpte takplåt på rulle eller som plåtar som plåtslagaren formade till och att plåtarna borde ha ett standardformat.
Använder ofta Google flygfotografier men bilderna är ofta förvrängda så det kan bli ganska stora skillnader när man försöker få till en ritning på byggnaden.

Turisttrafik förbundets hotell i Tillberga

av Torbjorn_Forsman @, söndag, november 24, 2019, 11:25 (13 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

Beträffande takplåtar så tror jag aldrig de har levererats på rulle till plåtslagarna, utan de kom i "klovar" med ett bestämt antal plana plåtar med givna mått på både bredd och längd. Standardbredden på plåtarna ökade allteftersom under 1800-talet och början av 1900-talet, i och med att valsverkstekniken förbättrades. Jag har en bok om valsverkshistoria där det kanske går att hitta några uppgifter.

Mycket snurrigt om hus...

av Rasmus Axelsson ⌂ @, Västernärke, söndag, november 24, 2019, 22:47 (13 dagar sedan) @ Helmut Maripuu

...här var det så mycket snurrigt skrivet att jag som byggnadsantikvarie inte kan låta bli att svara.

Problemet med att bevara gamla hus var att man hade regler för hur gamla hus kunde bli. Har för mig att jag i gamla handlingar hittat uppgifter om att trähus har en beräknad livslängd på 50 år och stenhus mellan 75 till 100 år.

Det har mig veterligen aldrig funnits fastställda regler för hur gamla hus kunde bli. Att man idag räknar på den tekniska och/eller ekonomiska livslängden hos byggnader betyder inte automatiskt att husen är rivningsfärdiga efter den tänkta tiden. Själv bor jag i en banvaktstuga som uppfördes av trä för 117 år sen och jag är inte orolig att den ska ramla ihop i första taget.

När jag letat i gamla handlingar har jag aldrig hittat några uppgifter på att man renoverade gamla byggnader.

Om denna tes skulle vara sann, skulle alltså min banvaktstuga ha byggts för 117 år sen med en stomme av stående timmer som sedan från början, inifrån och ut, varit klädd med pärlspont som målades i minst med tre olika nyanser av färg, som täcktes över med papp och en handfull lager tapeter, vilka slutligen täcktes över med tretex som i sin tur försågs med två-tre lager tapeter. Samtidigt måste man redan år 1902 ha varit så förutseende att man kunde förutse närmare 70 års tapetmode och bygga in dem, eftersom man enligt din tes aldrig renoverade gamla byggnader. Fortsätter man på samma teori, skulle man alltså i samma byggnad ha satt in en garderobsdörr i en vägg vid den ursprungliga byggnationen, för att sedan genast täcka över den med ovan nämnda lager, så att jag kunde hitta den där för mer än 15 år sen.

Antingen har du inte letat ordentligt "i gamla handlingar" eller så har du ingen som helst praktisk erfarenhet av undersöka äldre hus, för exemplen som motsäger din tes är i det närmaste oändliga där ute i verkligheten.

Har vänner som köpt gamla hus och när det var tid för renovering har man upptäckt att huset varit isolerad med sot. Så visst känner man en beundran för folk som vill åta sig jobbet att satsa på gamla hus och renovera. Förstår också att folk som lägger ner en förmögenhet på gamla hus vill modernisera.

Det var nog inte sot utan snarare kolstybb.

Håller på och bygger upp en ny modelljärnväg och vill ha sekelskifteshus med mycket snickarglädje. Ofta blir det svårt att hitta ritningar så man får utgå från bilderna och uppskatta måtten.

Det fanns nog sällan ritningar om inte husen var byggda efter mönsterböcker eller typritningar. Dekorationerna togs i många fall fram av lokala snickerier som snarare hade mallar i fullskala att arbeta efter, än pappersritningar.

Gamla hus har ofta enkupig taktegel och plåttak. någon som vet vilka mått enkupiga tegelpannor brukade ha och vilken bredd det brukade vara på takplåtarna. Gissar att plåtslagarna köpte takplåt på rulle eller som plåtar som plåtslagaren formade till och att plåtarna borde ha ett standardformat.

Gamla taktegel av typen vingtegel kan både ha en, två och tre kupor varav de trekupiga nog är de mest sällsynta. Måtten på takteglet varierade mellan landets många tegelbruk och någon enhetlig historisk standard har jag ännu inte läst om.

Plåt som användes till tak såldes på skivor. Vanliga mått på takplåtar före mitten av 1800-talet ska ha varit 45 x 59 cm medan skivorna senare fick måtten 60 x 90 cm eller 60 x 120 cm. Före 1920-30-talet lades plåtarna med skarvarna i horisontell linje bredvid varandra, för att senare läggas med en halv plåts förskjutning i höjdled. När bandplåt på rulle började komma vet jag inte men det är nog snarare in på senare delen av 1900-talet.

Boken "Så renoveras torp och gårdar" ger en hygglig start för den som vill lära sig mer om äldre bebyggelse.

--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie med specialinriktning mot järnvägsbyggnader
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

Mycket snurrigt om hus...

av Stefan Isaksson @, Uppsala, måndag, november 25, 2019, 06:28 (13 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag ska fortsätta snurret: när jag i gymnasiet var inblandad i ett grupparbete om byggnadsfinanisering gjorde en uppgift ett stort intryck på mig: amorteringstiden för ett hypotekslån på ett husbygge var normalt 80 år.
Därmed sagt att ett nybyggt hus då (på 1970-talet) förväntades stå i så lång tid. Det här var 8-10 år efter att grävskoporna gått hårt åt grannkvarteret, och dessa hus var ingalunda 80 år gamla då de revs. Det var väl det som fascinerade mig: var det så att hyresgästerna i de nybyggda husen faktiskt inte bara amorterade det egna husets byggkostnad, utan även det äldre rivna husets. (Jag är inte insatt i de finansiella detaljerna om dessa hus, hypotekslånet kan mycket väl varit mycket kortare vid de äldre husens byggnad, ca år 1900.)

Men jag kan tänka mig att uppgiften om att trähus blir cirka 50 år medan stenhus blir 75-100 år kommer från amorteringstiden på hypotekslånen.
Att husen är rivningsmogna när de är slutamorterade är givetvis inte sant. Däremot kan det vara dags för en större renovering (eventuellt med nya hypotekslån) i den mån renoveringarna inte gjorts fortlöpande. I det sistnämnda fallet väntar väl husets lönsammaste tid... (välskött lånefritt hus).

SI

RSS-feed av trådar
powered by my little forum