KURJ vagnar! (Fordon: vagnar)

av Sid, tisdag, januari 27, 2009, 18:20 (4465 dagar sedan)

Hej!

Någon här som har koll på KURJ:s vagnar?

Söker uppgift på när de sista av KURJ:s vagnar slopades/skrotades hos SJ!

Enligt Str77 1967 fanns dessa vagnar kvar då:

NNartu 266,273,350

Nartu 318-343,345-349,351-353,355-383,385-395

Har någon uppgift på när dessa slopades och skrotades?

Mvh/Sid

KURJ vagnar!

av Granis @, tisdag, januari 27, 2009, 19:08 (4465 dagar sedan) @ Sid

När gick egentligen de sista malmtågen på fd KURJ? Vill minnas att det var åtminstone ett par år innan banan, i varje fall ner mot Köping, lades ned. Och det var väl 1967? Och då var det väl Kolsva järnverk som var "enda kund", och dit körde man väl med överföringsvagnar? Många (fler) frågor och inga svar där, men visst fanns det 1093-godsvagnar kvar "länge", och som skrotades snabbt och grundligt när denna udda spårvidd försvann. Till sorg för icke minst KUJmf, som idag får "hålla till godo" med några gamla särkupévagnar och inga godsvagnar alls; ett ovanligt öde för "traditionsbärare" av järnvägar! Tror f ö också att föreningens ordförande kan svara såväl på Din fråga som på mina funderingar.

/ L G

KURJ vagnar!

av Sid, tisdag, januari 27, 2009, 19:20 (4465 dagar sedan) @ Granis

När gick egentligen de sista malmtågen på fd KURJ? Vill minnas att det var åtminstone ett par år innan banan, i varje fall ner mot Köping, lades ned. Och det var väl 1967? Och då var det väl Kolsva järnverk som var "enda kund", och dit körde man väl med överföringsvagnar? Många (fler) frågor och inga svar där, men visst fanns det 1093-godsvagnar kvar "länge", och som skrotades snabbt och grundligt när denna udda spårvidd försvann. Till sorg för icke minst KUJmf, som idag får "hålla till godo" med några gamla särkupévagnar och inga godsvagnar alls; ett ovanligt öde för "traditionsbärare" av järnvägar! Tror f ö också att föreningens ordförande kan svara såväl på Din fråga som på mina funderingar.

/ L G

01 jan 1967 fanns det också kvar 6 st överföringsvagnar på 1093 nätet, Q37tu 450041-450046, tog inte med dem, i mitt första inlägg då jag har uppgifter om dess slopning/skrotning.
Mvh/Sid

KURJ vagnar!

av Anders Nordebring @, onsdag, januari 28, 2009, 09:33 (4464 dagar sedan) @ Granis

När gick egentligen de sista malmtågen på fd KURJ? Vill minnas att det var åtminstone ett par år innan banan, i varje fall ner mot Köping, lades ned. Och det var väl 1967? Och då var det väl Kolsva järnverk som var "enda kund", och dit körde man väl med överföringsvagnar? Många (fler) frågor och inga svar där, men visst fanns det 1093-godsvagnar kvar "länge", och som skrotades snabbt och grundligt när denna udda spårvidd försvann. Till sorg för icke minst KUJmf, som idag får "hålla till godo" med några gamla särkupévagnar och inga godsvagnar alls; ett ovanligt öde för "traditionsbärare" av järnvägar! Tror f ö också att föreningens ordförande kan svara såväl på Din fråga som på mina funderingar.

/ L G


Trafiken från riddarhyttegruvorna till Köping lades om till lastbil under 1965, varefter den enda kvarvarande trafiken mellan Guttsta och Uggelfors blev lokomotortomkörningar, vilka upphörde året därpå. Därefter fortgick trafiken Köping - Guttsta - Kolsva järnverk t.o.m. maj 1968. Järnverket var dock inte den enda kunden; också till trävaruindustrin i Åsby gick överföringsvagnar till slutet. Trafiken mellan Riddarhyttan och Krampen bedrevs från 1 maj 1966 av Riddarhytte AB men upphörde under hösten 1968.

Vi är allt väldigt glada i KUJmf över våra särkupévagnar, men nog beklagar man de stora godsvagnsskrotningarna.

KURJ vagnar!

av Granis @, onsdag, januari 28, 2009, 09:45 (4464 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Trafiken från riddarhyttegruvorna till Köping lades om till lastbil under 1965, varefter den enda kvarvarande trafiken mellan Guttsta och Uggelfors blev lokomotortomkörningar, vilka upphörde året därpå. Därefter fortgick trafiken Köping - Guttsta - Kolsva järnverk t.o.m. maj 1968. Järnverket var dock inte den enda kunden; också till trävaruindustrin i Åsby gick överföringsvagnar till slutet. Trafiken mellan Riddarhyttan och Krampen bedrevs från 1 maj 1966 av Riddarhytte AB men upphörde under hösten 1968.

Bra sammanfattning. Riddahytte AB´s trafik; var det malmtransporter intill slutet och/ eller nåt annat? Och hyrde man då vagnarna av SJ precis som man gjorde med lokomotorerna?

Vi är allt väldigt glada i KUJmf över våra särkupévagnar, men nog beklagar man de stora godsvagnsskrotningarna.

Självklart. Men tänk om det vore tvärtom, d v s att alla passvagnar varit skrotade(vilket ju egentligen varit "naturligare" eftersom persontrafiken upphörde över tio år innan godstrafiken)?

/ L G :-)

KURJ vagnar!

av Anders Nordebring @, onsdag, januari 28, 2009, 09:53 (4464 dagar sedan) @ Granis

Trafiken från riddarhyttegruvorna till Köping lades om till lastbil under 1965, varefter den enda kvarvarande trafiken mellan Guttsta och Uggelfors blev lokomotortomkörningar, vilka upphörde året därpå. Därefter fortgick trafiken Köping - Guttsta - Kolsva järnverk t.o.m. maj 1968. Järnverket var dock inte den enda kunden; också till trävaruindustrin i Åsby gick överföringsvagnar till slutet. Trafiken mellan Riddarhyttan och Krampen bedrevs från 1 maj 1966 av Riddarhytte AB men upphörde under hösten 1968.


Bra sammanfattning. Riddahytte AB´s trafik; var det malmtransporter intill slutet och/ eller nåt annat? Och hyrde man då vagnarna av SJ precis som man gjorde med lokomotorerna?

Vi är allt väldigt glada i KUJmf över våra särkupévagnar, men nog beklagar man de stora godsvagnsskrotningarna.


Självklart. Men tänk om det vore tvärtom, d v s att alla passvagnar varit skrotade(vilket ju egentligen varit "naturligare" eftersom persontrafiken upphörde över tio år innan godstrafiken)?

/ L G :-)


Du har så rätt; det finns ljuspunkter i allt!

Riddarhytte AB transporterade med de inköpta lokomotorerna och vagnarna bl.a. sågat virke, slaggull och koks.

KURJ vagnar!

av Lars Olof Lidmo @, onsdag, januari 28, 2009, 14:05 (4464 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Hur länge pågick sändningen av kopparsligen från Bäckegruvan till Rönnskärsverken? Det bör väl ha producerats en del kopparslig under tiden järnmalmen gick till Köping per lastbil.

KURJ vagnar!

av Anders Nordebring @, tisdag, januari 27, 2009, 20:37 (4465 dagar sedan) @ Sid

De efterfrågade vagnarna avsändes enligt vagnsboken från Köping till Vislanda i två omgångar.

Till Vs sändes 27/6 1967 vagnarna 318, 319, 321, 322, 324-330, 332-333, 335-339, 341-343, 347-349, 351-353, 355, 359, 361, 363, 366-367, 369-370, 372-377, 379-381, 385-386, 388-389, 392 och 394.

Till Vs sändes 30/8 1968 vagnarna 266, 273, 320, 323, 331, 334, 340, 345-346, 350, 356-358, 360, 362, 364-365, 368, 371, 378, 382-383, 387, 390-391, 393 och 395.

Detta kan givetvis sammanhållas med uppgifter från Vislanda i ÅW, som jag emellertid inte har för handen här och nu. Bilder på upplastade KURJ-vagnar inför transporten kan beses i KUJmf:s fotoutställning i Köping.

KURJ vagnar!

av Sid, tisdag, januari 27, 2009, 21:44 (4465 dagar sedan) @ Anders Nordebring

De efterfrågade vagnarna avsändes enligt vagnsboken från Köping till Vislanda i två omgångar.

Till Vs sändes 27/6 1967 vagnarna 318, 319, 321, 322, 324-330, 332-333, 335-339, 341-343, 347-349, 351-353, 355, 359, 361, 363, 366-367, 369-370, 372-377, 379-381, 385-386, 388-389, 392 och 394.

Till Vs sändes 30/8 1968 vagnarna 266, 273, 320, 323, 331, 334, 340, 345-346, 350, 356-358, 360, 362, 364-365, 368, 371, 378, 382-383, 387, 390-391, 393 och 395.

Detta kan givetvis sammanhållas med uppgifter från Vislanda i ÅW, som jag emellertid inte har för handen här och nu. Bilder på upplastade KURJ-vagnar inför transporten kan beses i KUJmf:s fotoutställning i Köping.

Tack för uppgifterna Anders:)

har du några uppgifter om dessa KURJ-vagnar också?

X1 135
X2 197
Nm 146,183,188,222

hittar inget om dessa i någon årgång av str77.

Mvh/Sid

KURJ vagnar!

av Anders Nordebring @, tisdag, januari 27, 2009, 22:12 (4465 dagar sedan) @ Sid

Tack för uppgifterna Anders:)

har du några uppgifter om dessa KURJ-vagnar också?

X1 135
X2 197
Nm 146,183,188,222

hittar inget om dessa i någon årgång av str77.

Mvh/Sid


146 och 188 skickades 1953 till Växjö och har därefter sannolikt skrotats i Vislanda. (Om någon skulle ha fotografier eller upplysningar kring detta vore jag mycket tacksam för besked.) 183 skrotades 1967, 222 redan 1953. 197 stod länge kvar i Riddarhyttan och det är oklart när den försvann.

KURJ vagnar!

av Sid, tisdag, januari 27, 2009, 23:22 (4465 dagar sedan) @ Anders Nordebring

Tack för uppgifterna Anders:)

har du några uppgifter om dessa KURJ-vagnar också?

X1 135
X2 197
Nm 146,183,188,222

hittar inget om dessa i någon årgång av str77.

Mvh/Sid

146 och 188 skickades 1953 till Växjö och har därefter sannolikt skrotats i Vislanda. (Om någon skulle ha fotografier eller upplysningar kring detta vore jag mycket tacksam för besked.) 183 skrotades 1967, 222 redan 1953. 197 stod länge kvar i Riddarhyttan och det är oklart när den försvann.

Ok, tackar så mycket för din hjälp:)

Mvh/Sid

powered by my little forum