Historien bakom E2 1182 ? (Fordon: lok)

av MaL, Thursday, November 21, 2019, 22:11 (1589 dagar sedan)

Som en del har sett så äger NBVJ numer SJ E2 1182. Det skulle vara trevligt att få reda på lite kring lokets historia för att skriva in på vår hemsida. Lite har jag hittat:

Sålt 1926 såldes till OKB och fick där littra E 11
1933 återkom loket i SJ:s ägo i samband med förstatligandets av OKB ?

Tryckluftbroms typ Knorr uppsatt? , AGA-belysning monterad och vakuumbromsen nedmonterad.
1935 byggdes loket om till litt E2. Loket var under sina sista år i tjänst placerad i Ånge, loket ställdes av 1957 (i beredskapsreserven?).
1972 uppställd i lokskjulet i Jakobshyttan

1992 såldes hon till IBAB och 2016 till JVM.

MaL, cMa NBVJ

Historien bakom E2 1182 ?

av Mattias Jansson, Thursday, November 21, 2019, 22:59 (1589 dagar sedan) @ MaL

Som en del har sett så äger NBVJ numer SJ E2 1182. Det skulle vara trevligt att få reda på lite kring lokets historia för att skriva in på vår hemsida. Lite har jag hittat:

Sålt 1926 såldes till OKB och fick där littra E 11
1933 återkom loket i SJ:s ägo i samband med förstatligandets av OKB ?

Tryckluftbroms typ Knorr uppsatt? , AGA-belysning monterad och vakuumbromsen nedmonterad.
1935 byggdes loket om till litt E2. Loket var under sina sista år i tjänst placerad i Ånge, loket ställdes av 1957 (i beredskapsreserven?).
1972 uppställd i lokskjulet i Jakobshyttan

1992 såldes hon till IBAB och 2016 till JVM.

MaL, cMa NBVJ

Tillhörde IV distriktet d v s Östersund (senare blev Gävle huvudort, men det var samma geografiska område) både 1915, 1918, 1921 och 1923 så jag utgår ifrån att det var placerat där hela tiden från leverans till försäljning. Tillhörigt IV även efter återkomsten, både 1934, 1937 och 1939, liksom efter kriget 1945, 1948, 1951 och 1954.

Det är de år jag har med fordonsplacering, men loket verkar ha varit nedre och mellersta Norrland troget under hela sin aktiva tjänstgöringstid, i alla fall till mitten av 1950-talet. (Givetvis med reservation för att det kan finnas kortare omplaceringar som jag missat med mina intervall.)

Historien bakom E2 1182 ?

av Danne J, Friday, November 22, 2019, 00:28 (1589 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Som en del har sett så äger NBVJ numer SJ E2 1182. Det skulle vara trevligt att få reda på lite kring lokets historia för att skriva in på vår hemsida. Lite har jag hittat:

Sålt 1926 såldes till OKB och fick där littra E 11
1933 återkom loket i SJ:s ägo i samband med förstatligandets av OKB ?

Tryckluftbroms typ Knorr uppsatt? , AGA-belysning monterad och vakuumbromsen nedmonterad.
1935 byggdes loket om till litt E2. Loket var under sina sista år i tjänst placerad i Ånge, loket ställdes av 1957 (i beredskapsreserven?).
1972 uppställd i lokskjulet i Jakobshyttan

1992 såldes hon till IBAB och 2016 till JVM.

MaL, cMa NBVJ


Tillhörde IV distriktet d v s Östersund (senare blev Gävle huvudort, men det var samma geografiska område) både 1915, 1918, 1921 och 1923 så jag utgår ifrån att det var placerat där hela tiden från leverans till försäljning. Tillhörigt IV även efter återkomsten, både 1934, 1937 och 1939, liksom efter kriget 1945, 1948, 1951 och 1954.

Det är de år jag har med fordonsplacering, men loket verkar ha varit nedre och mellersta Norrland troget under hela sin aktiva tjänstgöringstid, i alla fall till mitten av 1950-talet. (Givetvis med reservation för att det kan finnas kortare omplaceringar som jag missat med mina intervall.)

Jag kan fylla på med placeringar från 1/7-52, 1/5-53 samt 1/12-57. Loket var hela tiden kvar på 14:e ms Ånge och var fortfarande registrerat som driftlok på sista listan. ( Källa: lokplaceringslistor MfGDJ arkiv )

Avregistrering som driftlok skedde 1958-01. Överföring till beredskapslokpark 21/7-58 och beredskapsrevision 1958-12. ( Källa: Conny Sernfalk )

// Danne J

Historien bakom E2 1182 ?

av V1, Saturday, December 07, 2019, 10:37 (1573 dagar sedan) @ Danne J

Trevlig läsning.
Jag undrar hur det kom sig att vissa lok blev beredskapslok redan på -50 talet, medans likadana lok var i tjänst fram till -70 talet?
Var det de bästa eller de sämsta som ställdes undan? Eller var det bara slumpen, lokbehov som avgjorde?

Mvh Erik