Edsvalla olyckan (Bana)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, January 27, 2009, 21:06 (5561 dagar sedan)

När jag för mer än tio år sedan gick igenom handlingarna i landsarkivet i Göteborg om nämnda olycka,hittade jag ett brevkort från en som inte var så vidare vän av att staten köpt GDG. Det är ett brevkort,daterat Falun den 16 /10,(olyckan skedde den 14;de)och lyder som följer;

Dir. Blomberg
Trafikförvaltningen Göteborg Dalarne Gävle
Göteborg

Det syns att GDG har blivit statsbana.Tidigare hade ju SJ ensamma kunnat uppvisa trafikolyckor av någon omfattning medan Trafikförvaltningen varit ohjälpligt efter. Men nu syns det att GDG blivit SJ.

Försiktigtvis var ingen avsändare angiven:-( Sune

Edsvalla olyckan

av Ola Almquist, Tuesday, January 27, 2009, 21:09 (5561 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hösten 1947 var inte någon bra tid på järnvägen... :-(

M.v.h.
Ola

Edsvalla olyckan

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Wednesday, January 28, 2009, 09:11 (5561 dagar sedan) @ Ola Almquist

Hej Ola .(och ni andra)! Jag förmodar att du tänkte på Tingstadsolyckan. Jag minns att jag på håll såg de väldiga flammorna från Göta Älvbron.Det låg på andra sidan Ringön från bron sett,och Ringön var inget ställe dit man gick frivilligt när mörkret fallit på,så jag var aldrig närmre än så.Kanske 1 km:-) Sune

Edsvalla olyckan

av Ola Almquist, Wednesday, January 28, 2009, 11:33 (5560 dagar sedan) @ Sune Nylén

Hej Ola .(och ni andra)! Jag förmodar att du tänkte på Tingstadsolyckan. Jag minns att jag på håll såg de väldiga flammorna från Göta Älvbron.Det låg på andra sidan Ringön från bron sett,och Ringön var inget ställe dit man gick frivilligt när mörkret fallit på,så jag var aldrig närmre än så.Kanske 1 km:-) Sune

Japp, samt Toteboolyckan 1947-11-13, den egentliga orsaken till att jag kollade i tidningar från hösten 1947.

M.v.h.
Ola

Edsvalla olyckan

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, January 27, 2009, 21:14 (5561 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja för "nytillkomna??" (icke då födda) och för att ingen skall behöva gissa får jag väl omtala att året var 1947 (nästan som i på spåret):-) Sune


Jag hittade också följande för den intresserade; Xoa8 254 är i behov av A reparation (strömsamlarsvarvning) Sändes 2 aug till Åmål.Den hade då gått i trafik sedan mars 1947 allså ca 16 månader.:-) Sune