J-1262 historia (Fordon: lok)

av 53 Wadsten @, Norrköping, onsdag, november 27, 2019, 14:35 (14 dagar sedan)

Någon som har pejl på J-1262 och dess historia 1915-64, placeringar mm.

J-1262 historia

av Mattias Jansson @, onsdag, november 27, 2019, 14:48 (14 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Någon som har pejl på J-1262 och dess historia 1915-64, placeringar mm.

De data jag har är bara distrikt, alltså inte exakt placeringsort inom distriktet, och alla data gäller 1 januari:

1918, 1921, 1923, 1927, 1931, 1934 och 1937 I distriktet (Stockholm)

1939 IV distriktet (Östersund)

1945, 1948, 1951 och 1954 III distriktet (Malmö)

Med reservation för kortare möjliga omplaceringar så var det alltså ett Stockholmslok från leverans till sent 30-tal, Östersund sent 30-tal och under kriget och sedan Malmö från någon gång under 40-talet till slutet. (Detta är alltså mycket grovt beskrivet, men i alla fall.)

J-1262 historia

av 53 Wadsten @, Norrköping, onsdag, november 27, 2019, 14:55 (14 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Sommaren 1964 var maskin i drift sista gången, då på Falsterbobanan, därefter slopad pg.a dålig panna, kan det stämma, eller var maskinen f.ö i dåligt skick. Enda J-lok utan siffror på skorstenen.

J-1262 historia

av David Sohlberg ⌂ @, Hallsberg bl.a., onsdag, november 27, 2019, 17:58 (13 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Sommaren 1964 var maskin i drift sista gången, då på Falsterbobanan, därefter slopad pg.a dålig panna, kan det stämma, eller var maskinen f.ö i dåligt skick. Enda J-lok utan siffror på skorstenen.

Slopad 1969 och skrotad 1969 i Vislanda enligt https://www.svenska-lok.se/d

--
C64-nostalgiker | D810-ägare | F53 | Handledare | Kamratstödjare | PC-användare | Släktforskare | Superuser

http://www.davidsohlberg.se - Min webbplats
http://www.davidsohlberg.se/tankar - Lite från min vardag

J-1262 historia

av 53 Wadsten @, Norrköping, torsdag, november 28, 2019, 05:45 (13 dagar sedan) @ David Sohlberg

Fick inte svar på min fråga. Slopades maskinen så sent som 69 så borde den även körts säsongen 1965 istället för 1393.

J-1262 historia

av Strömgränsreferensen @, torsdag, november 28, 2019, 09:48 (13 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fick inte svar på min fråga. Slopades maskinen så sent som 69 så borde den även körts säsongen 1965 istället för 1393.

Såsom novis i ångloks tursättning för över 50 år sedan så borde ovanstående svar vara mer än väl.
Dessutom har du, vad jag förstår i stort sett nästan svarat dig själv?

J-1262 historia

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, lördag, november 30, 2019, 18:52 (10 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fick inte svar på min fråga. Slopades maskinen så sent som 69 så borde den även körts säsongen 1965 istället för 1393.

Kanske var det så att loket ställdes av pga dåligt skick efter trafiken på Falsterbo sommaren 1964 men att den formella slopningen ägde rum först 1969. Det kan nämnas att J 1262 fick någon form av revision inför 1964 års sommartrafik men hann inte bli klar till starten 1 maj 1964, så den dagen blev det YBo-sätt. Söndag 7 maj blev det personvagnar men dessa drogs av Z65 496 + 497, vilka tagits ner från Kristianstad. F.ö. den enda gång mig veterligen som Z65 gått på banan till Falsterbo. Påföljande söndag var J 1262 åter insatt i badtågen resten av sommaren. Från sommaren 1965 var det planerat att badtågen skulle dras av diesellok T2, vilket t.o.m. angavs i tjänstetidtabellerna! Dock blev detta inte av pga att T2-loken inte fick gå över bron vid Falsterbokanalen (för högt axeltryck). Eftersom YBo-fordonen inte räckte till, särskilt inte under högsommarperioden, så stod SJ nog inför ett problem med dragkraften (man kan ju undra om inte två Z65 hade kunnat klara av tågen; de användes mestadels vardagar för godstrafik i Kristianstad med omnejd). I vart fall blev det J 1393 som valdes ut för att genomgå revision och som sedan kom att dra tågen under sommaren 1965. F.n. finns J 1393 i avställt tillstånd i Brösarp (inomhus i fordonshallen) men kanske kan loket någon gång i framtiden åter träda i tjänst, vilket säkert skulle glädja många fler än Wadsten. Loket står dock inte högst upp på priolistan just nu.

J-1262 historia

av 53 Wadsten @, Norrköping, söndag, december 01, 2019, 03:41 (10 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Som jag skrivit tidigare kom J-1393 som utlånad från Hagalund just för Falsterbotrafiken 1965.

J-1262 historia

av Klas Blomberg @, Skövde, lördag, november 30, 2019, 19:45 (10 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Fick inte svar på min fråga. Slopades maskinen så sent som 69 så borde den även körts säsongen 1965 istället för 1393.

Du frågade efter placeringar 1915-64, och den frågan har besvarats så gott det går

--
Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Nostalgin var bättre förr. Det var inte bättre förr, det var sämre - fast på ett bättre vis. Det var inte bättre förr, men det är sämre nu.
Det var bättre förr, när vi hade det sämre.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum