SMoK Resor 2020 (Anslagstavla, resor mm)

av Filip K, Wednesday, November 27, 2019, 15:56 (1610 dagar sedan)

Hej.
Här är SMoK.s resor för 2020:
28 mars:Upptaktsresa Viskadalsbanan. Sista banan med skarvspår försvinner snart därav vår resa. Mycket fotouppehåll. Hem via Almedal och Boråsbanan med fotouppehåll. Fordon X16.

17-19 april:Årsmötesresa Örebro. Besök i Sannahed, CV Örebro, Miniatur Kingdom i Kungsör samt industrispår i Örebro med omnejd och Kumla -Yxhult. Utgångsort Falköping och hem via Nyköping. Fordon YBo

1 maj:Endagsresa från Stockholm till Värtan och Nynäshamn inför invigningen av Norviks hamn.
3 maj:Endagsresa Mälaren runt med start och mål i Stockholm.( Nybybruk och Åkers bland annat.) YBo

6 juni:Resa från Alvesta till Kalmar och bussrundtur på södra Öland till järnvägshistoriskt intressanta miljöer. X16

7 juni:Endagsresa från Alvesta via Värnamo till Hyltebruk. YBo

11-13 sept:Höstresa med båtinslag någonstans i Vänerns omgivningar. YBo

5 dec:Årets julbordsresa.

Vi reserverar oss för eventuella ändringa av reseprogrammet men detta är avsikten att genomföra. Annonser för upptaktsresa och årsmötesresa kommer med vår tidning nummer 4 och läggs också ut på hemsidan.
Varmt Välkomna till SMoK.s resor 2020

Sista skarvspårsbanan?

av K Lemming, Wednesday, November 27, 2019, 17:24 (1609 dagar sedan) @ Filip K

Är verkligen Viskadalsbanan sista banan med skarvspår?

Sista skarvspårsbanan?

av jean, Wednesday, November 27, 2019, 18:07 (1609 dagar sedan) @ K Lemming

Är verkligen Viskadalsbanan sista banan med skarvspår?

Nej, vad jag vet så är Vaggeryd-Jönköping fortfarande skarvspår och det kommer det väl vara länge till..

Sista skarvspårsbanan?

av Göran Kannerby, Wednesday, August 12, 2020, 14:24 (1351 dagar sedan) @ jean

Nej, vad jag vet så är Vaggeryd-Jönköping fortfarande skarvspår och det kommer det väl vara länge till..

Byttes senast 1990 så det håller som sagt ett tag till. :-)

Sista skarvspårsbanan?

av Mattias Jansson, Wednesday, November 27, 2019, 19:21 (1609 dagar sedan) @ K Lemming

Är verkligen Viskadalsbanan sista banan med skarvspår?

Utan att veta så tänker jag mig att det kanske skulle ha varit något i stil med sista elbanan med skarvspår. Fast även där krävs att man i sammanhanget passande nog skarvar något litet, för t ex på Norra Bohusbanan finns det väl ännu en del sådant, men kanske "en av de sista" inte låter lika bra? Men, som sagt, allt detta är bara spekulationer från min sida.

Sista skarvspårsbanan?

av K Lemming, Wednesday, November 27, 2019, 20:19 (1609 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ja det var just norra delen av Bohusbanan jag tänkte på. Sist jag var på den banan var det skarvspår och mig veterligen har inte detta bytts ännu.

Är det inte också skarvspår på den ena av linjerna mellan Ställdalen och Grängesberg?

Sista skarvspårsbanan?

av Peter Johansson, Wednesday, November 27, 2019, 21:55 (1609 dagar sedan) @ K Lemming

Ställdalen-Grängesberg över Silverhöjden har skarvspår. Så även Fagersta C-Ludvika.I Värmland har vi även Kristinehamn-Nykroppa i huvudsak skarvspår.//Peter

Sista skarvspårsbanan?

av Nils-Eric Sääf, Thursday, November 28, 2019, 10:43 (1609 dagar sedan) @ Peter Johansson

Vad jag vet så är väl 90% av Tjustbanan mellan Bjärka -Säby till Västervik skarvspår.

Sista skarvspårsbanan?

av Christer Fredriksson, Wednesday, August 12, 2020, 14:22 (1351 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Grängesberg - Silverhöjden är fortfarande skarvspår, det känns och hörs!

Sista skarvspårsbanan?

av Alex, Wednesday, August 12, 2020, 14:53 (1351 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hela Inlandsbanan måste väl till stora delar vara skarvspår

SMoK Resor 2020

av Hans XH Karlsson, Thursday, November 28, 2019, 11:44 (1609 dagar sedan) @ Filip K

28 mars:Upptaktsresa Viskadalsbanan. Sista banan med skarvspår försvinner snart därav vår resa.

Innan utredningen om sista skarvspårsbana i denna tråd tar oanade proportioner vill jag klargöra att några ord har fallit bort i texten som på andra ställen i SMoK annonsering lyder:
Sista SMoK-resa på banan med skarvspår som försvinner snart...

Miljöerna förändras ofta när en bana får helsvetsat spår och vi gör alltså denna resa för att kunna uppleva skarvspåret och göra några fotostopp för att dokumentera innan spårbytet sker.

Att det finns flera skarvspårsbanor är vi i SMoK resegrupp mycket medvetna om och vi ordnar ett antal resor varje år på dessa och vi hälsar alla välkomna att anmäla sig och åka med på våra resor.