Fråga om trevingade semaforer (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson @, Uppsala, onsdag, november 27, 2019, 19:51 (9 dagar sedan)

I en serie tyska publikationer (MIBA om signaler) så har jag inhämtat att tvåvingars semaforer styrdes med en vajer, i alla fall i Tyskland.
Systemet var ganska fiffigt: vajern kunde - utifrån läget semaforen i stoppställning - dras åt två håll (ett kvarts varv på hjulet vid semaforens fot, antar jag). Drogs vajern åt ena hållet visade signalen en vinge och drogs den åt andra hållet visade signalen två vingar. Rent tekniskt skedde detta genom att sagda hjul hade spår som styrde stängerna till semaforvingarna. På ena sidan ett spår för första vingen och på den andra ett spår för den andra vingen.
I ställverket styrdes vajern med två hävstänger: den ena för en vinge och den andra för två vingar. Vajern löpte genom ett vändhjul (tydligt synligt på ställverksbilder, om man vet vad man ska titta efter) från ena hävstången till den andra.

De tyska böckerna nämner dessvärre inte hur trevingade semaforer kan ha fungerat, antagligen för att dessa försvann med 1938 års tyska signalordning (när de försvann i terrängen är en HELT annan historia).
Såvitt jag kan se går inte tvåvingarslösningen att skala upp till tre vingar, så hur gjorde man egentligen?

Någon som vet?

SI

På sid 78 del 2Fråga om trevingade semaforer

av Sune Nylén @, onsdag, november 27, 2019, 21:00 (9 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

på sid 78 del 2 i 1916 års banlära finns en skiss på kurvhjul för 3 vingad semafor

På sid 78 del 2Fråga om trevingade semaforer

av Gunnar Ekeving @, onsdag, november 27, 2019, 22:37 (9 dagar sedan) @ Sune Nylén

på sid 78 del 2 i 1916 års banlära finns en skiss på kurvhjul för 3 vingad semafor

och här är det aktuella avsnittet i Banläran

På sid 78 del 2Fråga om trevingade semaforer

av Stefan Isaksson @, Uppsala, onsdag, november 27, 2019, 23:41 (9 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Tack för länken.

Jag ska läsa den med intresse.
Efter att ha skummat ritningarna på hjulen vid semaforfoten, så har jag känslan att banläran har mer instruktiva ritningar över hur det hela fungerade en det tyska häftet jag stött mig på hittills.

En rolig detalj, helt vid sidan om min frågeställning, är att den visar vad som tyskarna kallar "negative flügel" i möstersamlingen på semaforvingar.
En sådan fanns i Mölle, men fanns den på fler ställen?

SI

Fråga om trevingade semaforer

av daniel @, onsdag, november 27, 2019, 22:26 (9 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

I en serie tyska publikationer (MIBA om signaler) så har jag inhämtat att tvåvingars semaforer styrdes med en vajer, i alla fall i Tyskland.
Systemet var ganska fiffigt: vajern kunde - utifrån läget semaforen i stoppställning - dras åt två håll (ett kvarts varv på hjulet vid semaforens fot, antar jag). Drogs vajern åt ena hållet visade signalen en vinge och drogs den åt andra hållet visade signalen två vingar. Rent tekniskt skedde detta genom att sagda hjul hade spår som styrde stängerna till semaforvingarna. På ena sidan ett spår för första vingen och på den andra ett spår för den andra vingen.
I ställverket styrdes vajern med två hävstänger: den ena för en vinge och den andra för två vingar. Vajern löpte genom ett vändhjul (tydligt synligt på ställverksbilder, om man vet vad man ska titta efter) från ena hävstången till den andra.

De tyska böckerna nämner dessvärre inte hur trevingade semaforer kan ha fungerat, antagligen för att dessa försvann med 1938 års tyska signalordning (när de försvann i terrängen är en HELT annan historia).
Såvitt jag kan se går inte tvåvingarslösningen att skala upp till tre vingar, så hur gjorde man egentligen?

Någon som vet?

SI

Man hade en 3:e hävstång, kopplingshävstången, som vid omställning kopplar in den 3:e vingen vid signalering med hävstången för två vingar.

Med vevar gav signalveven en vinge vid omläggning åt vänster och två eller tre vingar åt vid omläggning åt höger beroende på kopplingsvenevs läge.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum