Mössmärken i tittskåpet, några nya (Historiskt material)

av cgn1954, Wednesday, November 27, 2019, 23:34 (1602 dagar sedan)

Helloj, tittskåpet är numera begåvat med några till märken, kan man få lite hjälp härvidlag?

1. Märke A och B är nya, finns även längre ner i skåpet men utan bokstäver - vad är det för typ av märke? Rockslag? Mössa? Ordinarie personal?

2. Vad betyder B och T på dessa båda?

3. D är ny i tittskåpet men ganska lik C - är det helt enkelt olika årgångar eller är de helt olika märken (användning)? D har hål för tråd att fästa med, C har inte det. D vet jag är från en huvudbonad med skärm (skärmmössa?).

4. Vad användes E till och när kom den?

5. F är ju rätt ny men när kom den?

[image]

Mössmärken i tittskåpet, några nya

av Sune Nylén, Wednesday, November 27, 2019, 23:48 (1602 dagar sedan) @ cgn1954

Banavdelningen resp Trafik

Mössmärken i tittskåpet, några nya

av Sune Nylén, Wednesday, November 27, 2019, 23:50 (1602 dagar sedan) @ cgn1954

Rocklagsmärken att sys fast

Mössmärken i tittskåpet, några nya

av A.Svenson, Thursday, November 28, 2019, 01:16 (1602 dagar sedan) @ cgn1954

Vinghjulet D bars efter märket från 1970 från mitten av 80-talet och några år framåt och då utan kompletterande nationalkokard fram tills mösdplåten F infördes ngn gång kring 1990. Detta märke är det hittils sista något så när ”riktiga” mössmärke som burits vid Statens Järnvägar. Vid SJ AB bär de någon slags korvkioskbiträdesmössa med en i vit tråd broderad logotyp numera i den mån ”uniformsmössa” öht används.

Mössmärken i tittskåpet, några nya

av cgn1954, Thursday, November 28, 2019, 12:30 (1601 dagar sedan) @ cgn1954

Tack! :-)

M och F också

av Sune Nylén, Thursday, November 28, 2019, 13:45 (1601 dagar sedan) @ cgn1954

M maskin F förrådet

M och F också

av 53 Wadsten, Saturday, November 30, 2019, 04:59 (1600 dagar sedan) @ Sune Nylén

Märke E andvändes oftast av vagnstäderskorna.

M och F också

av Sune Nylén, Sunday, December 01, 2019, 09:09 (1598 dagar sedan) @ 53 Wadsten

E?? Det får du nog vara vänlig att utvckla vidare och förklara båttre.T.ex. Vad står E för.

M och F också

av Lennart Fransson, Sunday, December 01, 2019, 09:59 (1598 dagar sedan) @ Sune Nylén

E?? Det får du nog vara vänlig att utvckla vidare och förklara båttre.T.ex. Vad står E för.

Om du tittar på bilden i det första inlägget framgår det tydligt hur märke "E" ser ut. (Runt, blått och med SJ i)

M och F också

av Sune Nylén, Sunday, December 01, 2019, 21:29 (1598 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ja, men nu var det ju så att frågeställningen var vad T och B betydde placerat under ett rockslagsmärke med signaturen SJ. Då kan man inte hoppa hur som helst med andra idéer och börja svamla om annat:-( :-( :-(

M och F också

av Lennart Fransson, Sunday, December 01, 2019, 21:43 (1598 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, men nu var det ju så att frågeställningen var vad T och B betydde placerat under ett rockslagsmärke med signaturen SJ. Då kan man inte hoppa hur som helst med andra idéer och börja svamla om annat:-( :-( :-(

Ja, men i ursprungsinlägget frågades även efter användning av märke E. Nog bör väl du, efter alla år på detta forum, klara av att ett svar är lite otydligt och inte riktigt hamnar där det kanske borde?

M och F också

av Sune Nylén, Sunday, December 01, 2019, 22:36 (1598 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Ja. Och det har också retat mig i alla år:-D :-( :-D

M och F också

av Överkörmästaren, Monday, December 02, 2019, 09:04 (1597 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är ju fem olika frågor i samma inlägg. Har lite svårt att förstå hur du menar att just svaret om märke E skulle stå på fel ställe och ännu svårare att förstå varför du menar att det var just där A och B borde förklaras. Men jag vet ju att ni ungdomar här har svårt att förstå och respektera trädstrukturen överhuvudtaget i forumet :-D

M och F också

av Sune Nylén, Monday, December 02, 2019, 10:11 (1597 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Då tar jag det en gång till. Frågan gällde rockslagsmärken. Frågeställaren visade upp två dylika med bokstäverna T och B inunder , och frågade vad dessa betydde. Jag svarade då att det stod för Trafik och Ban respektive. Samt tillade att det fanns även M och F , som stod för Maskin och Förråd. Utan att ändra i rubriken(vanligt fel) skriver någon
att E användes av vagnstäderskor. Nu gällde ju inte detta rockslagsmärken, utan den runda SJ bricka, som bars av icke uniformspliktig personal, som legitimation. Skriver man
så direkt i anslutning till något annat svar, måste man också ändra i rubriken under Ämne. T ex, Den runda brickan med SJ o.s.v. En sådan bricka finns/fanns ju för övrigt även med TGOJ.

M och F också

av Martin Långström, Monday, December 02, 2019, 10:51 (1597 dagar sedan) @ Sune Nylén

Då har du fel.

Frågan gällde följande (klippt från frågeställaren):

1. Märke A och B är nya, finns även längre ner i skåpet men utan bokstäver - vad är det för typ av märke? Rockslag? Mössa? Ordinarie personal?

2. Vad betyder B och T på dessa båda?

3. D är ny i tittskåpet men ganska lik C - är det helt enkelt olika årgångar eller är de helt olika märken (användning)? D har hål för tråd att fästa med, C har inte det. D vet jag är från en huvudbonad med skärm (skärmmössa?).

4. Vad användes E till och när kom den?

5. F är ju rätt ny men när kom den?

M och F också

av Överkörmästaren, Monday, December 02, 2019, 21:48 (1597 dagar sedan) @ Martin Långström

Aha, nu förstår jag vad Sune menar. När han svarade för andra gången så ändrade han ämnet till "M och F också". Det har nog flera av oss inte ens observerat förrän nu.

De flesta ser till att hålla sig i tråden och svara på lämpligt ställe i trådstrukturen, och låta rubriken vara orörd. Sune tillämpar i stället principen att placera sitt inlägg var som helst, men att med hjälp av rubriken försöka antyda vilken fråga han svarar på. Så kan man givetvis också göra, fast man kan lätt spela publiken ett spratt!

M och F också

av Sune Nylén, Tuesday, December 03, 2019, 13:34 (1596 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Aha, nu förstår jag vad Sune menar. När han svarade för andra gången så ändrade han ämnet till "M och F också". Det har nog flera av oss inte ens observerat förrän nu.

De flesta ser till att hålla sig i tråden och svara på lämpligt ställe i trådstrukturen, och låta rubriken vara orörd. Sune tillämpar i stället principen att placera sitt inlägg var som helst, men att med hjälp av rubriken försöka antyda vilken fråga han svarar på. Så kan man givetvis också göra, fast man kan lätt spela publiken ett spratt!

Nja!! Det gjorde jag väl inte direkt medvetet, men tydligen är det så att om jag inte infogar "citat", så verkar det som det skulle kunna hamna var som helst, utom där jag tänkt att det skulle vara,även om jag söker flika in det i rätt följd.:-D :-(

M och F också

av Överkörmästaren, Tuesday, December 03, 2019, 19:59 (1596 dagar sedan) @ Sune Nylén

Aha, nu förstår jag vad Sune menar. När han svarade för andra gången så ändrade han ämnet till "M och F också". Det har nog flera av oss inte ens observerat förrän nu.

De flesta ser till att hålla sig i tråden och svara på lämpligt ställe i trådstrukturen, och låta rubriken vara orörd. Sune tillämpar i stället principen att placera sitt inlägg var som helst, men att med hjälp av rubriken försöka antyda vilken fråga han svarar på. Så kan man givetvis också göra, fast man kan lätt spela publiken ett spratt!


Nja!! Det gjorde jag väl inte direkt medvetet, men tydligen är det så att om jag inte infogar "citat", så verkar det som det skulle kunna hamna var som helst, utom där jag tänkt att det skulle vara,även om jag söker flika in det i rätt följd.:-D :-(

Nja, det spelar ingen roll om du infogar citat eller inte.

Men vad menar du med "flika in det i rätt följd"? Man kan inte flika in ett inlägg mellan två andra utan man ska välja vilket inlägg man vill svara på.

När du förklarade vad T och B var så svarade du på startinlägget. När du sedan förklarade vad M och F var så gjorde du det som svar på cgn1954:s inlägg där han sade "Tack". Inte för att det gör något, man brukar ändå förstå vad du menar :-)

Mössmärken i tittskåpet, några nya

av Kari Korkala, Monday, December 02, 2019, 21:25 (1597 dagar sedan) @ cgn1954

F och D är"nya "märken från SJ under 80-talet ( 1980- ).
Mvh Kari Korkala

Mössmärken i tittskåpet, några nya

av S-O Strand, Tuesday, December 03, 2019, 00:24 (1597 dagar sedan) @ Kari Korkala

F och D är"nya "märken från SJ under 80-talet ( 1980- ).
Mvh Kari Korkala

Märke D infördes år 1985 i samband med ibruktagandet av ny uniform. Märke F ersatte märke D år 1990. Båda märkena fanns i utförande med nålfäste att bäras på klädesplagg eller med hål för applicering på mössband i marinblå, kornblå, svart eller röd variant.