Särtryck 77 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström @, fredag, november 29, 2019, 23:17 (15 dagar sedan)
Redigerad av Ola Ahlström, fredag, november 29, 2019, 23:26

Jag har aldrig riktigt intresserat mig för tekniska detaljer när det gäller järnvägsfordon men i samband med ett modellbygge plockar jag fram Särtryck 77 och några fotografier för att försöka förstå vilka detaljer jag skall utrusta mitt bygge med. Det hela genererar några frågor:

Särtrycket anger att vagnen är utrustad med;

• "z", vilken betyder enkel skruvbroms. Skall detta tolkas som att varje hjulaxel på boggien har endast har en bromskloss per hjul?
  • "y1", som betyder Knorr broms. Betyder detta att det sitter bromscylindrar med komplicerade system av tillhörande bromsdragstänger under golvet? Då bör vagnen även ha bromsslangar, eller?
  • "E8", vilket betyder att vagnen har elektrisk belysning från annat fordon. Jag uppfattar detta som att vagnen saknar all form av möjlighet att själv generera ström för belysning, alltså inga batterilådor eller egen generator, rätt eller? I så fall hur ser överföringen ut, kontaktdon?
  • "Vo", som anger att vagnen har högtrycksvärmeledning. Tolkar jag som att vagnen inte har kamin eller värmepanna utan att ångvärme (?) överförs från lok eller ångfinka, men hur ser överföring ut mot nästa vagn?

Som tidigare skrivet, teknik är inte mitt stora intresse och är därför tacksam för vägledning.

Ola Ahlström
Malmö

Särtryck 77

av Torbjorn_Forsman @, lördag, november 30, 2019, 09:01 (15 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har aldrig riktigt intresserat mig för tekniska detaljer när det gäller järnvägsfordon men i samband med ett modellbygge plockar jag fram Särtryck 77 och några fotografier för att försöka förstå vilka detaljer jag skall utrusta mitt bygge med. Det hela genererar några frågor:

Särtrycket anger att vagnen är utrustad med;

• "z", vilken betyder enkel skruvbroms. Skall detta tolkas som att varje hjulaxel på boggien har endast har en bromskloss per hjul?
  • "y1", som betyder Knorr broms. Betyder detta att det sitter bromscylindrar med komplicerade system av tillhörande bromsdragstänger under golvet? Då bör vagnen även ha bromsslangar, eller?
  • "E8", vilket betyder att vagnen har elektrisk belysning från annat fordon. Jag uppfattar detta som att vagnen saknar all form av möjlighet att själv generera ström för belysning, alltså inga batterilådor eller egen generator, rätt eller? I så fall hur ser överföringen ut, kontaktdon?
  • "Vo", som anger att vagnen har högtrycksvärmeledning. Tolkar jag som att vagnen inte har kamin eller värmepanna utan att ångvärme (?) överförs från lok eller ångfinka, men hur ser överföring ut mot nästa vagn?

Som tidigare skrivet, teknik är inte mitt stora intresse och är därför tacksam för vägledning.

Ola Ahlström
Malmö

Jag kan rekommendera att du tar en titt i 1912 års Vagnlära, där finns svar på de flesta frågorna utom kanske detaljerna kring tidiga elektriska belysningssystem, som behandlas ganska översiktligt.

Särtryck 77

av Thomas Tell @, Vallentuna, lördag, november 30, 2019, 09:02 (15 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det är rätt. Boggier m07 har dubbel broms och m91 har enkel. På så sätt kan man se boggibyte mellan balansboggier/m91 och m07 i str 77.

[*]"y1", som betyder Knorr broms. Betyder detta att det sitter bromscylindrar med komplicerade system av tillhörande bromsdragstänger under golvet? Då bör vagnen även ha bromsslangar, eller?

Stämmer också. Har bromsslangar.

[*]"E8", vilket betyder att vagnen har elektrisk belysning från annat fordon. Jag uppfattar detta som att vagnen saknar all form av möjlighet att själv generera ström för belysning, alltså inga batterilådor eller egen generator, rätt eller? I så fall hur ser överföringen ut, kontaktdon?

En lös tvåledarkabel kopplades mellan vagnarna. Centralbatteriet stod oftast i en resgodsvagn.
På plattformstaken fanns fastsatta "öglor"/hållare för att hålla kabeln. Se ritningen nedan.

[*]"Vo", som anger att vagnen har högtrycksvärmeledning. Tolkar jag som att vagnen inte har kamin eller värmepanna utan att ångvärme (?) överförs från lok eller ångfinka, men hur ser överföring ut mot nästa vagn?

V-formade slangar med kopplingar mellan alla vagnar. Se andra ritningen.

[/list]

[image]

[image]
/tell

Särtryck 77

av Ola Ahlström @, lördag, november 30, 2019, 19:31 (14 dagar sedan) @ Thomas Tell

En lös tvåledarkabel kopplades mellan vagnarna. Centralbatteriet stod oftast i en resgodsvagn.
På plattformstaken fanns fastsatta "öglor"/hållare för att hålla kabeln. Se ritningen nedan.
/tell

Intressant! Detta tolkar jag som att det "hängde en kabel mellan vagnar i takets underkant" även om det fanns vagnar inkopplade med generator och/eller gastub i tåget, eller tänker jag fel? Stämmer detta så borde alla kvarvarande smalspårsvagnar på Västgöta- och Smålandssmalspårsnätet och som var i tjänst på sent 50-tal ha denna konstruktion.

Ola Ahlström
Malmö

Särtryck 77

av Thomas Tell @, Vallentuna, lördag, november 30, 2019, 21:03 (14 dagar sedan) @ Ola Ahlström

/tell

Intressant! Detta tolkar jag som att det "hängde en kabel mellan vagnar i takets underkant" även om det fanns vagnar inkopplade med generator och/eller gastub i tåget, eller tänker jag fel? Stämmer detta så borde alla kvarvarande smalspårsvagnar på Västgöta- och Smålandssmalspårsnätet och som var i tjänst på sent 50-tal ha denna konstruktion.

Ola Ahlström
Malmö

Vissa vagnar hade ju "bara" genomgångsledning för centralbatteribelysning.
/tell

Särtryck 77

av Sune Göthe @, lördag, november 30, 2019, 21:22 (14 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Flera av de vagnar som kom till Anten-Gräfsnäs från smålandsnätet hade dessa krokar och kabel längs takkanten även om de hade gasbelysning. BFp 276 hade en stor låda i resgodsutrymmet för Nifebatterier. Som en påminnelse vid koppling fanns texten "Obs belysningskabeln" mälad på undersidan av övergångsbryggan.

RSS-feed av trådar