En amerikansk spårvagn i Y6-8/X16-17-färger? (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Rasmus Axelsson, Saturday, November 30, 2019, 20:47 (1602 dagar sedan)

New yorks trolley museum finns det en spårvagn med nunmer 358 vars färgsättning påminner om de på de svenska motorvagnarna Y6-8 och X16-17 i gul, orange och grått. På denna bild framgår färgerna något bättre. Vet någon om denna färgsättning och eventuella kopplingar till Sverige?

Alla bevarade dylika i Y6-8/X16-17-färger!

av Rasmus Axelsson, Sunday, December 01, 2019, 18:32 (1601 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

New yorks trolley museum finns det en spårvagn med nunmer 358 vars färgsättning påminner om de på de svenska motorvagnarna Y6-8 och X16-17 i gul, orange och grått. På denna bild framgår färgerna något bättre. Vet någon om denna färgsättning och eventuella kopplingar till Sverige?

Det verkar som om alla bevarade spårvagnar av samma typ från Johnstown i Pennsylvania är målade med samma färger som den på länken! Enligt en källa på Facebook ska detta dessutom vara den ursprungliga färgsättningen...

Alla bevarade dylika i Y6-8/X16-17-färger!

av Harald, Sunday, December 01, 2019, 20:57 (1601 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Här finns några färgfilmer tagna i Johnstown före nedläggningen 1960. Vagnarna har samma färgsättning om än något urblekt, men det var ju ofta fallet med de svenska rälsbussarna också.
https://www.youtube.com/watch?v=liTIKscNJGc
Johnstown, Pennsylvanina var den minsta staden i USA som köpte PCC-vagnar. Det var en stålverksstad med cikra 70.000 innevånare.

Alla bevarade dylika i Y6-8/X16-17-färger!

av Rasmus Axelsson, Monday, December 02, 2019, 12:07 (1600 dagar sedan) @ Harald

Här finns några färgfilmer tagna i Johnstown före nedläggningen 1960. Vagnarna har samma färgsättning om än något urblekt, men det var ju ofta fallet med de svenska rälsbussarna också.
https://www.youtube.com/watch?v=liTIKscNJGc
Johnstown, Pennsylvanina var den minsta staden i USA som köpte PCC-vagnar. Det var en stålverksstad med cikra 70.000 innevånare.

Fascinerande! Finns det möjligen något skrivet om färgsättningen av Y6-8/X16-17-fordonen?

Alla bevarade dylika i Y6-8/X16-17-färger!

av Harald, Monday, December 02, 2019, 13:45 (1600 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Här finns några färgfilmer tagna i Johnstown före nedläggningen 1960. Vagnarna har samma färgsättning om än något urblekt, men det var ju ofta fallet med de svenska rälsbussarna också.
https://www.youtube.com/watch?v=liTIKscNJGc
Johnstown, Pennsylvanina var den minsta staden i USA som köpte PCC-vagnar. Det var en stålverksstad med cikra 70.000 innevånare.


Fascinerande! Finns det möjligen något skrivet om färgsättningen av Y6-8/X16-17-fordonen?

Enligt Hällqvists rälsbussbok var det en vidareutveckling av Xoa5 färgsättning. Dessa målades orange för att synas bättre vid obevakade plankorsningar.

Alla bevarade dylika i Y6-8/X16-17-färger!

av M.Svenson, Monday, December 02, 2019, 21:09 (1600 dagar sedan) @ Harald

Vi skall väl inte se bort från att Bergslagernas Järnvägars litt Xa/Xm senare SJ litt Xoa3 som levererades 1939/40 i benvit och brandgul färgsättning var en inspiration Y6 /X16 familjen. Mvh Martin ☺!

Y6 färger även i Sydamerika!?

av K Lemming, Monday, December 02, 2019, 23:40 (1600 dagar sedan) @ Harald

Om jag inte minns fel så har jag för mig att även något sydamerikanskt järnvägsbolag hade denna färgsättning på sina fordon.

Y6 färger även i Sydamerika!?

av Ola Almquist, Tuesday, December 03, 2019, 00:57 (1600 dagar sedan) @ K Lemming

Om jag inte minns fel så har jag för mig att även något sydamerikanskt järnvägsbolag hade denna färgsättning på sina fordon.

Uppenbarligen hade motorvagn 261Tacna - Arica denna färgsättning.

Numera verkar den dock vara gravt moderniserad...:-(

M.v.h.
Ola

Y6 färger även i Sydamerika!?

av K Lemming, Tuesday, December 03, 2019, 20:49 (1599 dagar sedan) @ Ola Almquist

Bolaget jag tänkte på hade/har passboggievagnar (och möjligen lok) i dessa färger. Minns inte land, bara att det var i Sydamerika. Ganska många år sedan jag såg en bild på ett sådant tåg men jag kommer ihåg det just för att jsg tänkte att det är ju samma färgsättning som våra Y6/7/8.

Y6 färger även i Sydamerika!?

av Ola Almquist, Tuesday, December 03, 2019, 21:27 (1599 dagar sedan) @ K Lemming

Bolaget jag tänkte på hade/har passboggievagnar (och möjligen lok) i dessa färger. Minns inte land, bara att det var i Sydamerika. Ganska många år sedan jag såg en bild på ett sådant tåg men jag kommer ihåg det just för att jsg tänkte att det är ju samma färgsättning som våra Y6/7/8.

Undrar om det inte var det statliga peruanska järnvägsbolagets ENAFER färger. Ett exempel finns här. Sök på nätet på ENAFER Peru.

M.v.h.
Ola

Y6 färger även i Sydamerika!?

av K Lemming, Wednesday, December 04, 2019, 21:02 (1598 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack, det bolaget var det nog.