SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Sunday, December 01, 2019, 08:23 (1605 dagar sedan)

Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.

[image]
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.

[image]

[image]

[image]

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Harald, Sunday, December 01, 2019, 09:59 (1605 dagar sedan) @ Ulfe

Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.

[image]
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför?

Det var ursprungligen ett dieselelektriskt lok och namnet "Grisen" syftar på motorljudet.

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Överkörmästaren, Sunday, December 01, 2019, 11:43 (1605 dagar sedan) @ Ulfe

Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.

[image]
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.

Vad är det för märklig vagn den har bakom sig? Kombinerad DFnånting eller en ren postvagn? Vart gick den?

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder. DF-vagn?

av Leif B, Sunday, December 01, 2019, 13:15 (1605 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.

[image]
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.


Vad är det för märklig vagn den har bakom sig? Kombinerad DFnånting eller en ren postvagn? Vart gick den?

Jag tror att det är en av SJ DFo20p 943 och 944 (f d SRJ DFo 1 och 2). De användes (bl a??) i PKP 262 Stockholm Norrtälje t o m 29/5-1967. Bilder finns i ”Skendöd i Roslagen” (Svallhammar, 2002) på sidan 106, 193(?), 201, 223 och 251. Även i SRJ:s 50-årsbok finns en bild som jag tror föreställer en sån vagn. Det har dock funnits fler DF- och DFo-vagnar på Roslagsbanan.

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Ola Almquist, Sunday, December 01, 2019, 11:47 (1605 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

UFo1p 1812. Det var intressant. Den flyttades från Västervik i januari 1965.

M.v.h.
Ola

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av LasseE, Sunday, December 01, 2019, 17:21 (1605 dagar sedan) @ Ola Almquist

Fiskexpressen!

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av 53 Wadsten, Monday, December 02, 2019, 05:04 (1604 dagar sedan) @ LasseE

Yes!!

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av 53 Wadsten, Monday, December 02, 2019, 05:31 (1604 dagar sedan) @ Ulfe

Grisen Bap 3250 var mycket trevlig att köra, bra gång i spåret, dragvillig, MEN!! man fick ge F.N i P-knappen på körkontrollern, använde man denna blev det stopp å belägg, då hjälpte varken sparkar eller böner. P-knappen lade in motorkontaktorerna manuellt och gick förbi stegringsreläet, på så sätt gick det i princip att mata på så mycket motorström att skyddsblecket på taket small, sedan stod man där man stod(mitt i skogen).

Jag hade aldrig några problem med Grisen, hon var visserligen motorsvag 400 Hk liksom silverrävarna, max 2 vagnar på släp, eller en pass och Mv.

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av HJP, Monday, December 02, 2019, 17:38 (1604 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Grisen Bap 3250 var mycket trevlig att köra, bra gång i spåret, dragvillig, MEN!! man fick ge F.N i P-knappen på körkontrollern, använde man denna blev det stopp å belägg, då hjälpte varken sparkar eller böner. P-knappen lade in motorkontaktorerna manuellt och gick förbi stegringsreläet, på så sätt gick det i princip att mata på så mycket motorström att skyddsblecket på taket small, sedan stod man där man stod(mitt i skogen).

****
När skulle P-knappen användas?

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Stefan Isaksson, Monday, December 02, 2019, 18:16 (1604 dagar sedan) @ HJP

När skulle P-knappen användas?

När föraren ville tvinga uppkoppling.

Som jag kommer ihåg det (jag var bara konduktör, så jag tittade bara på) var det så här:
P-knappen undveks på rävarna också - den fungerade inte så bra där heller, även om det inte var så förödande som på grisen. (En lokförare närmast skröt med att han, när han fick grisen på Östra, gick ut och tryckte två gånger på p-knappen. Sedan var grisen död.)

Jag tror att den tänkta körmetoden var att föraren skulle lägga i v-läget när räven/grisen skulle startas. Sedan skulle föraren föra körhandtaget till s-läget och låta fordonet självt koppla upp till full serie, och, om det då inte gick fort nog, föra körhandtaget till p-läget (ej att förväxla med p-knappen) varvid fordonet fortsatte koppla upp till full parallell.

Problemet var att inget av fordonen kopplade upp snyggt, så så var det som jag kan minnas ingen som körde. Teoretiskt skulle man kunna påbörja uppkopplingen till full serie genom att låta körhandtaget vara kvar i v-läget och trycka på p-knappen varje gång som uppkoppling ett kontaktorsteg borde ske. Det ansågs dock för osäkert - det var betydligt troligare att flera eller rentav alla kontakter ramlade i på en gång (med eller utan att huvudbrytaren gick, motorvagnen fick i alla händelser ryckig accelration).

Istället ryckte föraren i kontakterna genom att föra körhandtaget från v till s (egentligen bara halvvägs till s) så att en kontakt gick i. Sedan förde föraren snabbt tillbaka handtaget till v och upprepade detta tills full serie uppnåtts. Därefter fördes körhandtaget till s, varefter föraren ryckte i parallellkontakterna genom motsvarande manöver mellan s- och p-läget.

SI

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Överkörmästaren, Monday, December 02, 2019, 18:35 (1604 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Var det inte rentav så att första parallellkontakten kunde inkopplas genom att gå från S till V? Alltså åt "fel" håll...

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Stefan Isaksson, Monday, December 02, 2019, 18:38 (1604 dagar sedan) @ Överkörmästaren

That rings a bell. Men jag är inte säker.

SI

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Christer Göransson, Monday, December 02, 2019, 21:55 (1604 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Var det inte rentav så att första parallellkontakten kunde inkopplas genom att gå från S till V? Alltså åt "fel" håll...

Jodå. När man kopplat upp till nästan full serie lät man veven ligga kvar i S. När man tyckte att det behövdes förde man veven till V och fick i första parallell-läget. Sedan ryckte man i ett läge i taget igen.

/Christer

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av Thomas Tell, Monday, December 02, 2019, 23:08 (1603 dagar sedan) @ Christer Göransson

Så är det fortfarande när man kör motorvagn 37.
/tell

SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder

av 53 Wadsten, Tuesday, December 10, 2019, 00:48 (1596 dagar sedan) @ Christer Göransson

Helt riktigt. Körlägena på. kontrollern var 0.V.S.P VÄXEL,SERIE,PARALELL.