SRJ, Östra station 1965. Del 2, 4 bilder (Fordon: allmänt)
Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.
av Ulfe, Sunday, December 01, 2019, 08:23 (1605 dagar sedan)
Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.
av Harald, Sunday, December 01, 2019, 09:59 (1605 dagar sedan) @ Ulfe
Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför?
Det var ursprungligen ett dieselelektriskt lok och namnet "Grisen" syftar på motorljudet.
av Överkörmästaren, Sunday, December 01, 2019, 11:43 (1605 dagar sedan) @ Ulfe
Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.
Vad är det för märklig vagn den har bakom sig? Kombinerad DFnånting eller en ren postvagn? Vart gick den?
av Leif B, Sunday, December 01, 2019, 13:15 (1605 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Här är 4 bilder tagna vid samma tillfälle som bilderna i tidigare inlägg i veckan.
Det här är väl loket som kallas grisen? Varför? fotad där det står i skuggan i föregående inlägg.
Vad är det för märklig vagn den har bakom sig? Kombinerad DFnånting eller en ren postvagn? Vart gick den?
Jag tror att det är en av SJ DFo20p 943 och 944 (f d SRJ DFo 1 och 2). De användes (bl a??) i PKP 262 Stockholm Norrtälje t o m 29/5-1967. Bilder finns i ”Skendöd i Roslagen” (Svallhammar, 2002) på sidan 106, 193(?), 201, 223 och 251. Även i SRJ:s 50-årsbok finns en bild som jag tror föreställer en sån vagn. Det har dock funnits fler DF- och DFo-vagnar på Roslagsbanan.
av Klas Blomberg, Sunday, December 01, 2019, 17:02 (1605 dagar sedan) @ Leif B
Har varit med på Forumet tidigare
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=58178
av Jonny Saljefeldt, Sunday, December 01, 2019, 17:08 (1605 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Har varit med på Forumet tidigare
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=58178
Jag tror den här länken fungerar bättre:
av Ola Almquist, Sunday, December 01, 2019, 11:47 (1605 dagar sedan) @ Ulfe
UFo1p 1812. Det var intressant. Den flyttades från Västervik i januari 1965.
M.v.h.
Ola
av LasseE, Sunday, December 01, 2019, 17:21 (1605 dagar sedan) @ Ola Almquist
Fiskexpressen!
av 53 Wadsten, Monday, December 02, 2019, 05:04 (1604 dagar sedan) @ LasseE
Yes!!
av 53 Wadsten, Monday, December 02, 2019, 05:31 (1604 dagar sedan) @ Ulfe
Grisen Bap 3250 var mycket trevlig att köra, bra gång i spåret, dragvillig, MEN!! man fick ge F.N i P-knappen på körkontrollern, använde man denna blev det stopp å belägg, då hjälpte varken sparkar eller böner. P-knappen lade in motorkontaktorerna manuellt och gick förbi stegringsreläet, på så sätt gick det i princip att mata på så mycket motorström att skyddsblecket på taket small, sedan stod man där man stod(mitt i skogen).
Jag hade aldrig några problem med Grisen, hon var visserligen motorsvag 400 Hk liksom silverrävarna, max 2 vagnar på släp, eller en pass och Mv.
av HJP, Monday, December 02, 2019, 17:38 (1604 dagar sedan) @ 53 Wadsten
Grisen Bap 3250 var mycket trevlig att köra, bra gång i spåret, dragvillig, MEN!! man fick ge F.N i P-knappen på körkontrollern, använde man denna blev det stopp å belägg, då hjälpte varken sparkar eller böner. P-knappen lade in motorkontaktorerna manuellt och gick förbi stegringsreläet, på så sätt gick det i princip att mata på så mycket motorström att skyddsblecket på taket small, sedan stod man där man stod(mitt i skogen).
****
När skulle P-knappen användas?
av Stefan Isaksson, Monday, December 02, 2019, 18:16 (1604 dagar sedan) @ HJP
När skulle P-knappen användas?
När föraren ville tvinga uppkoppling.
Som jag kommer ihåg det (jag var bara konduktör, så jag tittade bara på) var det så här:
P-knappen undveks på rävarna också - den fungerade inte så bra där heller, även om det inte var så förödande som på grisen. (En lokförare närmast skröt med att han, när han fick grisen på Östra, gick ut och tryckte två gånger på p-knappen. Sedan var grisen död.)
Jag tror att den tänkta körmetoden var att föraren skulle lägga i v-läget när räven/grisen skulle startas. Sedan skulle föraren föra körhandtaget till s-läget och låta fordonet självt koppla upp till full serie, och, om det då inte gick fort nog, föra körhandtaget till p-läget (ej att förväxla med p-knappen) varvid fordonet fortsatte koppla upp till full parallell.
Problemet var att inget av fordonen kopplade upp snyggt, så så var det som jag kan minnas ingen som körde. Teoretiskt skulle man kunna påbörja uppkopplingen till full serie genom att låta körhandtaget vara kvar i v-läget och trycka på p-knappen varje gång som uppkoppling ett kontaktorsteg borde ske. Det ansågs dock för osäkert - det var betydligt troligare att flera eller rentav alla kontakter ramlade i på en gång (med eller utan att huvudbrytaren gick, motorvagnen fick i alla händelser ryckig accelration).
Istället ryckte föraren i kontakterna genom att föra körhandtaget från v till s (egentligen bara halvvägs till s) så att en kontakt gick i. Sedan förde föraren snabbt tillbaka handtaget till v och upprepade detta tills full serie uppnåtts. Därefter fördes körhandtaget till s, varefter föraren ryckte i parallellkontakterna genom motsvarande manöver mellan s- och p-läget.
SI
av Överkörmästaren, Monday, December 02, 2019, 18:35 (1604 dagar sedan) @ Stefan Isaksson
Var det inte rentav så att första parallellkontakten kunde inkopplas genom att gå från S till V? Alltså åt "fel" håll...
av Stefan Isaksson, Monday, December 02, 2019, 18:38 (1604 dagar sedan) @ Överkörmästaren
That rings a bell. Men jag är inte säker.
SI
av Christer Göransson, Monday, December 02, 2019, 21:55 (1604 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Var det inte rentav så att första parallellkontakten kunde inkopplas genom att gå från S till V? Alltså åt "fel" håll...
Jodå. När man kopplat upp till nästan full serie lät man veven ligga kvar i S. När man tyckte att det behövdes förde man veven till V och fick i första parallell-läget. Sedan ryckte man i ett läge i taget igen.
/Christer
av Thomas Tell, Monday, December 02, 2019, 23:08 (1603 dagar sedan) @ Christer Göransson
Så är det fortfarande när man kör motorvagn 37.
/tell
av 53 Wadsten, Tuesday, December 10, 2019, 00:48 (1596 dagar sedan) @ Christer Göransson
Helt riktigt. Körlägena på. kontrollern var 0.V.S.P VÄXEL,SERIE,PARALELL.