Centralbahnhof Stockholm. Der Zug nach Berlin (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Wednesday, January 28, 2009, 01:49 (5560 dagar sedan)

[image]
Reklamvykort för Sassnitz-Trelleborg färjorna skickat till Berlin med Tyskt frimärke och poststämplat 25.12.17 Sassnitz-Trelleborg.
"Beste und schnellste Verbindung Kontinent-Skandinavien".

Men det är fel tåg då det har kommit till Stockholm från Göteborg. Snälltåg 4 ankom Stockholm vid 8-tiden på morgonen. Sammansättningen stämmer med detta tåg.
Loket är A 1014 vilket levererades 16 september 1908 och fick en A-tender tillkopplad 24 februari 1910. Det innebär att detta foto är taget i april (solen och lövfritt) 1909, tror jag.
Se resgodstraversen ovan tågets bakända. När byggdes den?
/tell

Centralbahnhof Stockholm. Der Zug nach Berlin

av Mattias Jansson, Friday, January 30, 2009, 18:09 (5557 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]
Reklamvykort för Sassnitz-Trelleborg färjorna skickat till Berlin med Tyskt frimärke och poststämplat 25.12.17 Sassnitz-Trelleborg.
"Beste und schnellste Verbindung Kontinent-Skandinavien".

Men det är fel tåg då det har kommit till Stockholm från Göteborg. Snälltåg 4 ankom Stockholm vid 8-tiden på morgonen. Sammansättningen stämmer med detta tåg.
Loket är A 1014 vilket levererades 16 september 1908 och fick en A-tender tillkopplad 24 februari 1910. Det innebär att detta foto är taget i april (solen och lövfritt) 1909, tror jag.
Se resgodstraversen ovan tågets bakända. När byggdes den?
/tell

Fantastisk bild, men jag har litet svårt att orientera mig med utgångspunkt i hur det såg ut på Cst för ganska precis 100 år sedan. Är det Riddarholmskyrkan i bakgrunden och skådar vi alltså söderut?

Centralbahnhof Stockholm. Der Zug nach Berlin

av BD, Friday, January 30, 2009, 18:26 (5557 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Fantastisk bild, men jag har litet svårt att orientera mig med utgångspunkt i hur det såg ut på Cst för ganska precis 100 år sedan. Är det Riddarholmskyrkan i bakgrunden och skådar vi alltså söderut?

Ja
Tycker mej se avloppsånga från vakuumejektorns skorsten (ljuddämpare) på hyttaket. Den lär ha bullrat åtskilligt så att avloppet leddes på senare lok som ex vis B ut genom dubbelskorstenen.

Centralbahnhof ...Der Zug nach Berlin... 2 x ?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Friday, January 30, 2009, 19:41 (5557 dagar sedan) @ BD

...Den lär ha bullrat åtskilligt så att avloppet leddes på senare lok, som ex.vis B, ut genom dubbelskorstenen.

(BD menar alltså dom svenska skorstenarna med dubbla väggar - avloppet fr ejektorerna leddes ut DEN vägen...! Man känner igen tidiga foton av dessa på att ett rätt grovt rör gick fr hytten och fram till skorstenen, i regel på v. sida av loket.)

Jag minns att ejektorerna på Harzbanans meterspårslok på 80-talet väste en del men ändå inte så där väldigt störande. Hittade man på nån mera sofistikerad "Luftsauger" på senare år, kanske...??

PS - Hade brittiska ånglok också dubbelväggiga chimneys...?

Centralbahnhof ...Der Zug nach Berlin... Detalj på gångbordet?

av Anders Sandgren, Saturday, January 31, 2009, 00:48 (5557 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

A-loken hade ljuddämpare i hytten från början. 24/10 1913 beslöts att dra ejektorröret till rökskåpet vilket senare ändrades till ett rör i skorstenens bakkant.
Senare levererade lok (B, F) hade utlopp via skorstenen.
Eftersom beslutet om A-loken är så sent kan man undra om alla B-lok fick denna nya dragning med tillhörande skorsten eller om de tidiga B-loken hade samma arrangemang som A-loken.
Det är något arrangemang på gångbordet över 1:a drivaxeln, liknande syns även på OKB 15 (A 1008) vid lev från MV efter ombyggnad. Vad är detta? Det verkar bara finnas där på vissa A-lok.

Centralbahnhof ...Der Zug nach Berlin... Detalj på gångbordet?

av BD, Saturday, January 31, 2009, 14:07 (5556 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det är något arrangemang på gångbordet över 1:a drivaxeln, liknande syns även på OKB 15 (A 1008) vid lev från MV efter ombyggnad. Vad är detta? Det verkar bara finnas där på vissa A-lok.

En utblåsningskran från slamavskiljaren enligt Gölsdorf system samt en lubrikator för smörjning av slider och cylindrar.

Centralbahnhof ...Der Zug nach Berlin... Detalj på gångbordet?

av Anders Sandgren, Saturday, January 31, 2009, 15:20 (5556 dagar sedan) @ BD

Utblåsningskranen finns på denna plats alla A-lok, men smörjdetaljen bara på vissa, vad jag kan se av bilderna. 1008 & 1014 har jag sett den på, 1000, 1021 & 1022 har den inte vad jag kan se. Kan det nånne vara beroende på vilken smörjpress som används. A-loken hade tre olika typer vad jag har sett, Michalk (1000) och Friedmann LF resp Dicker & Werneburg på de övriga. Kan utseendeskillnaderna kopplas till detta?

Detalj på gångbordet?

av BD, Saturday, January 31, 2009, 15:44 (5556 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Utblåsningskranen finns på denna plats alla A-lok, men smörjdetaljen bara på vissa, vad jag kan se av bilderna. 1008 & 1014 har jag sett den på, 1000, 1021 & 1022 har den inte vad jag kan se. Kan det nånne vara beroende på vilken smörjpress som används. A-loken hade tre olika typer vad jag har sett, Michalk (1000) och Friedmann LF resp Dicker & Werneburg på de övriga. Kan utseendeskillnaderna kopplas till detta?

Ja, och en del satt inne i hytten.