Spärrar på järnvägsstationer (Järnväg allmänt)

av Ted S, Wednesday, December 04, 2019, 13:27 (1597 dagar sedan)

Vilka stationer har haft någon form av spärrar för biljettvisering, bortsett här från SL:s lokal- och pendeltågsstationer.

Jag själv har upplevt Stockholms central, Stockholms östra, Malmö C (inte bara lokalstationen).

Men hur vanligt var det på andra håll? Lokaltrafiken kring Malmö och Göteborg?

Ett belägg gällande Lund fann jag i Kalle Linds färska biografi över Hasse Alfredson. När Lasse Holmquist avgått som chefredaktör för studenttidningen Lundagård skriver förmodligen Hasse:

"Det var trist att se redaktören ensam irra omkring på stadens gator under påskhelgen, mumlande okvädingsord över Centralstationens trånga spärr".

Spärrar på järnvägsstationer

av Överkörmästaren, Wednesday, December 04, 2019, 13:41 (1597 dagar sedan) @ Ted S

Stockholm Ö hade spärrar.

Spärrar på järnvägsstationer

av Ted S, Wednesday, December 04, 2019, 13:52 (1597 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tack, men jag citerar mig själv:

[i]"Jag själv har upplevt Stockholms central, Stockholms östra, Malmö C (inte bara lokalstationen)."[/i]

Spärrar på järnvägsstationer

av Bobo L, Wednesday, December 04, 2019, 14:03 (1597 dagar sedan) @ Ted S

Stockholm Östra hade biljettspärrar :-D

Annars, därutöver:

Södertälje S och C

Eslöv, Lund, Hässleholm(?)

Huddinge (före SL), Barkarby (före SL), säkert nån dröse ytterligare lokaltågsstationer runt Stockholm redan innan SL-trafiken.

Spärrar på järnvägsstationer

av Anders Wejryd, Wednesday, December 04, 2019, 14:20 (1597 dagar sedan) @ Bobo L

Vid lokaltrafiken norr om Lund så bestod spärren i Stångby av en spärrvakt med tång - men utan spärr.

Spärrar på järnvägsstationer

av Överkörmästaren, Wednesday, December 04, 2019, 19:49 (1597 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Vid lokaltrafiken norr om Lund så bestod spärren i Stångby av en spärrvakt med tång - men utan spärr.

Borde ha haft en stång tycker jag!

Arlanda bör väl vara med här också!

Har någon nämnt Stockholm Ö förresten? ;-)

Spärrar på järnvägsstationer

av Gunnar Olson, Wednesday, December 04, 2019, 19:55 (1597 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Vid lokaltrafiken norr om Lund så bestod spärren i Stångby av en spärrvakt med tång - men utan spärr.

Detsamma gällde Åkarp, Uppåkra och Örtofta. Spärrvakten i Åkarp skötte också tre bomanläggningar (två allmänna vägar och en plattformsövergång). I Örtofta var spärrvaktssysslan dagtid kombinerad med magasinstjänst. Övrig tid var det tågklareraren, som kollade biljetterna.

En udda företeelse var att spärrvakter fanns kvar i Lund efter det att övriga spärrvakter i lokaltrafiken Eslöv-Malmö ersatts av konduktörer på tågen. Dessa spärrvakter viserade dock endast biljetter vid de tåg till och från Malmö, som inte gjorde uppehåll på mellanstationerna.

Spärrar på järnvägsstationer

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, December 04, 2019, 21:29 (1597 dagar sedan) @ Bobo L

Stockholm Östra hade biljettspärrar :-D

Annars, därutöver:

Södertälje S och C

Eslöv, Lund, Hässleholm(?)

Huddinge (före SL), Barkarby (före SL), säkert nån dröse ytterligare lokaltågsstationer runt Stockholm redan innan SL-trafiken.

1965 flyttade familjen till Kallhäll, alltså några år innan SL-trafiken började.
Då minns jag att det fanns det spärrar i Kallhäll, Jakobsberg, Kungsängen och Spånga förutom vid Stockholm C. Jag gissar att det fanns spärrar på alla stationer/hållplatser Stockholm-Kungsängen. Ja förmodligen inte vid Solvalla, men hur var det med Stäket och Bromsten?

Förmodligen var det på samma sätt på de övriga förortslinjerna kring Stockholm, men så långt sträckte sej inte mina resor på den tiden!

/TKO

Spärrar på järnvägsstationer

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 04, 2019, 15:30 (1597 dagar sedan) @ Ted S

Uppsala

Spärrar på järnvägsstationer

av Lars-Göran Eriksson, Wednesday, December 04, 2019, 20:32 (1597 dagar sedan) @ Ted S

Jag tjänstgjorde som Kontorsvakt (Notisbud) i Lund åren 1961-64, som sagts tidigare fanns det spärrvakt i Lund.
Vid min dagliga tur till Posten, med både Gods o biljettkassa, följde spärrvakten med som "livvakt".

Om jag minns rätt, förekom det att en Landskrona-konduktör som åkte Lk-Lu-Lk, avlöste spärr-vakten vid dennes matrast.

Jag tror det var fyra ordinarie plus någon vikarie, som delade på jobbet.

Spärrar på järnvägsstationer

av Gunnar Ekeving, Wednesday, December 04, 2019, 21:17 (1597 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Säröbanans station i Göteborg hade plattformsspärr, men den var nog bemannad endast under tider då det var många badresenärer på dagsutflykt till Askimsbadet eller Hovås.

Spärrar på järnvägsstationer

av Gunnar Ekeving, Tuesday, December 17, 2019, 21:42 (1584 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Säröbanans station i Göteborg hade plattformsspärr, men den var nog bemannad endast under tider då det var många badresenärer på dagsutflykt till Askimsbadet eller Hovås.

Så här fungerade det sommaren 1960:
[img]https://ekeving.se/b/gsj/order/1960-11.JPG[/img]
GSJ-order i Regionarkivet Göteborg

Spärrar på järnvägsstationer

av Gunnar Olson, Thursday, December 05, 2019, 13:42 (1596 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag tjänstgjorde som Kontorsvakt (Notisbud) i Lund åren 1961-64, som sagts tidigare fanns det spärrvakt i Lund.
Vid min dagliga tur till Posten, med både Gods o biljettkassa, följde spärrvakten med som "livvakt".

Om jag minns rätt, förekom det att en Landskrona-konduktör som åkte Lk-Lu-Lk, avlöste spärr-vakten vid dennes matrast.

Jag tror det var fyra ordinarie plus någon vikarie, som delade på jobbet.

Räckte det med fyra ordinarie? Det fanns ju två spärrar, en vid utgången från väntsalen och en vid gatan. (Sena kvällar och söndagsmorgnar var det dock stängt vid gatan.) Spärrvakten vid väntsalen arbetade samtidigt åtminstone tidvis också i resgodsmagasinet, som låg på samma ställe.

Spärrar på järnvägsstationer

av Lars-Göran Eriksson, Thursday, December 05, 2019, 17:03 (1596 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Du har nog rätt Gunnar, angående antalet spärrvakter i Lund, till en början kom jag ihåg fyra, men åtminstone två till dök upp i mitt minne. Det har ju gått några år sedan och minnena bleknar.

Spärrar på järnvägsstationer

av goran.tidstam@telia.com, Tuesday, December 10, 2019, 10:49 (1591 dagar sedan) @ Lars-Göran Eriksson

Jag sommarjobbade som kontorsvakt en sommat tidigt 1960-tal. Jag minns den legendariske spärrvakten Gustaf

Spärrar på järnvägsstationer

av Gunnar Lindkvist, Wednesday, December 04, 2019, 23:57 (1597 dagar sedan) @ Ted S

Knivsta under några år.

/Gunnar

Spärrar på järnvägsstationer

av 53 Wadsten, Tuesday, December 10, 2019, 00:07 (1592 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist

Malmö C hade kvar sina biljettspärrar ända fram till 1975, då kostade en perrongbiljett endast 25 öre. Resande med Express och Snälltågen mot Stockholm och Göteborg/Karlstad fick sina färdbiljetter stämplade av spärrvakten med MACO-tång. Tågmästarens utgångsvisering i dessa tåg påbörjades först efter Lund där även toan låstes upp.

Gärna litet bilder från spärrarna.