Tyskbyggda tankvagnar (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson @, onsdag, januari 28, 2009, 08:51 (4464 dagar sedan)

Nynäsbanan, SNJ, anskaffade 1941 en serie tankvagnar som byggdes av Waggonfabrik Quedlinburg.
Någon som vet mer om dessa? Antal, nummer, div tekniska data? Jag antar att det var Nynäs som brukade vagnarna - eller kanske snarare, som köpte vagnarna som registrerades i SNJ.
Berra

Tyskbyggda tankvagnar

av Jonas Sjöberg, www.njm.nu, onsdag, januari 28, 2009, 12:25 (4464 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

24 st tankvagnar leverarades av Quedlingborg 1940, de fick nr SNJ 500 064 - 088, vilka senare blev SJ Uh 070 3829 - 070 3852 (500 083 blev aldrig inregad på SJ).
Data Löb: 8,8 m vikt, 13,1 ton, rymd 19.2 kbm

foto

av Jonas Sjöberg, www.njm.nu, onsdag, januari 28, 2009, 12:36 (4464 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

[image]
Här ett foto av SNJ 500 070 taget av Christer Bisting i Nynäshamn 1973

Rören...

av Johan S @, onsdag, januari 28, 2009, 13:49 (4464 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Rören på gaveln är inte helt vanliga. Fanns de bara på dessa vagnar?

/Johan

Skorstenarna

av BD @, onsdag, januari 28, 2009, 14:17 (4464 dagar sedan) @ Johan S

Rören på gaveln är inte helt vanliga. Fanns de bara på dessa vagnar?

/Johan

Sådana skorstenar fanns på de vagnar som transporterade tjära och asfalt.
Det eldades med stora blåslampor i rören.
En annan firma med skorstensvagnar var GOKEF som man kunde se vid Gasverket i Stockholm.

Skorstenarna

av Johan S @, onsdag, januari 28, 2009, 15:37 (4464 dagar sedan) @ BD

Tackar!

Skorstenarna

av Anders Ö/NJM, onsdag, januari 28, 2009, 16:58 (4464 dagar sedan) @ BD

Man avände även ånga som alternativ, då blindades skorstenarna och ett mellan rör (som jag tror syns på bilden) fanns för att bilda slinga.
Våran asfaltvagn är modifieradså.

Skorstenarna

av Micke Carlsson @, onsdag, januari 28, 2009, 22:22 (4464 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Skarpögt!

Man ser skuggan av skaftet på blindspaden (ser ut som ett pingisrack) vid den vänstra skorstenshatten, en mörk fläck vid flänsen.

NJM:s 500117 har enbart ångslingor utan skorsten, en oisolerad tjockolje(bränsle)vagn. Isolerade skorstensvagnar gick med t ex asfaltslösning (lika delar asfalt och nafta) som används för takmassa, underredsmassa osv. Någon som provat den asbestfiberarmerade och fuktbindande underredsmassan "Tiger" ? (Opelägare varnas)

Även mer homogen asfalt som för vägbeläggning och dylikt (inte oljegrus, utan "riktig" asfalt, men utan stenmaterialet förstås) kan också fraktas i en skorstensvagn, men det gäller att vagnen kommer fram, kallnar det så går det inte att tömma vagnen utan huggmejsel.

Skorstenarna

av Anders Ö/NJM, onsdag, januari 28, 2009, 23:02 (4464 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Skarpögt!

Man ser skuggan av skaftet på blindspaden (ser ut som ett pingisrack) vid den vänstra skorstenshatten, en mörk fläck vid flänsen.

NJM:s 500117 har enbart ångslingor utan skorsten, en oisolerad tjockolje(bränsle)vagn. Isolerade skorstensvagnar gick med t ex asfaltslösning (lika delar asfalt och nafta) som används för takmassa, underredsmassa osv. Någon som provat den asbestfiberarmerade och fuktbindande underredsmassan "Tiger" ? (Opelägare varnas)

Även mer homogen asfalt som för vägbeläggning och dylikt (inte oljegrus, utan "riktig" asfalt, men utan stenmaterialet förstås) kan också fraktas i en skorstensvagn, men det gäller att vagnen kommer fram, kallnar det så går det inte att tömma vagnen utan huggmejsel.

Jo 500117 ja men 500240 har skorstenarna kvar (iaf för ett par veckor sedan ;o))
[image]


å en bild på 500117 åsså då...(redigerat)
[image]
Ångslingornas anslutning/dränering syns nedtill på tankens gavel.

Skorstenarna

av Micke Carlsson @, onsdag, januari 28, 2009, 23:04 (4464 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Jo 500117 ja men 500240 har skorstenarna kvar (iaf för ett par veckor sedan ;o))

Aspelut, och en lite snyggare installation för ångan också, med säkerhetsventil och grejor har jag för mig! Vi kanske skulle fylla upp dem nu när det är billigt... :-)

[image]

Skorstenarna

av Anders Ö/NJM, onsdag, januari 28, 2009, 23:06 (4464 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tja vaffö inte men norrmännen har börjat öka priset igen ju :-D
Aspelut? är det månne förädlad sav?

Åter på spåret, jo vill minnas att den har säkerhetsventil någonstans.

Skorstenarna

av Ola Almquist @, Göteborg, onsdag, januari 28, 2009, 23:08 (4464 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Eftersom kemiske Staffan härjade i en annan tråd tänkte jag inte vara sämre:
Wikipedia: petroleum

M.v.h.
Ola

Skorstenarna

av Micke Carlsson @, onsdag, januari 28, 2009, 23:27 (4464 dagar sedan) @ Ola Almquist

Typisk bränslenarcissistisk sida, att världens i särklass största oljeraffinaderi för naftenoljor finns i Nynäshamn framgår inte med en rad! ;-)

Fast där går ju mest råoljan Laguna och kanske något nordsjöslisk också, vacuumdestilation nödvändig (jämfört med tryckdestillation bortåt 60 bar i ett bensinkokeri, om jag såg rätt vid besök) och någon fotogen eller lättare fraktion blir det knappt.

Att man skulle fackla av gaser man inte orkar ta rätt på lät ju lite 50-tal också, men det kanske stämmer på sina håll. Stora vitsen med facklan är att man kan nöddumpa till den om något pajar med kolonndragningen och undanförseln från kolonn t ex.

Intressant länk, tack!

Skorstenarna

av AFEE, torsdag, januari 29, 2009, 22:37 (4463 dagar sedan) @ Ola Almquist

Eftersom kemiske Staffan härjade i en annan tråd


om dett är vår förespråkare i morshyttan så uppmuntra honnom inte för mycket,
han fylla 50 nästa lördag och de vore bra han inte skadar sig till då.

tuta den som far förbi

från de på bruket och "kloster" :-)

foto

av Bertil Bengtsson @, onsdag, januari 28, 2009, 22:48 (4464 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Tackar för info! Jag noterar att axelavståndet, av bilden att döma, är 4,5m.
Firman hette egentligen Ernst Meyer & Co, Eisenbahnmateriel GmbH, Quedlinburg. Firman tycks ha varit specialiserad på tankvagnar.
Berra

powered by my little forum