Stockholm Ö 1963: Samtidig avgång?

av K Lemming, Wednesday, December 04, 2019, 22:18 (1604 dagar sedan) @ Bobo L

Inget svar på din fråga men jag blev nyfiken på skyltningen. Två identiska tåg med avgång 22:22 båda två, från två olika spår. Hur ligger det till med detta?

Stockholm Ö 1963: Samtidig avgång?

av Mattias Jansson, Wednesday, December 04, 2019, 22:29 (1604 dagar sedan) @ K Lemming

Inget svar på din fråga men jag blev nyfiken på skyltningen. Två identiska tåg med avgång 22:22 båda två, från två olika spår. Hur ligger det till med detta?

Om det är en snöhög som syns i förgrunden och det samtidigt är dagsljus så är det vid en helt annan tid på dygnet. Kanske handlar det då om en nyuppsatt skylt som ännu inte tagits i bruk? I så fall kan den ju ha försetts med en skyltning som någon fann lämplig eller intressant just för bilden? En ren spekulation från min sida dock.

Stockholm Ö 1963: Samtidig avgång?

av K Lemming, Wednesday, December 04, 2019, 22:42 (1604 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tänkte inte på snön i förgrunden, så då är det säkert som du spekulerar att det hela är arrangerat för bilden.

Stockholm Ö 1963: Samtidig avgång?

av Thomas Tell, Thursday, December 05, 2019, 00:53 (1604 dagar sedan) @ K Lemming

Skyltnigsanläggningen togs i bruk detta år och styrdes med hålkort. Den fanns kvar när jag började vid banan 1974 men ersattes i slutet av året.
/tell.

Stockholm Ö 1963: Samtidig avgång?

av Stefan Isaksson, Thursday, December 05, 2019, 06:29 (1604 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag är rätt säker på att anläggningen fanns kvar längre än så, även om den inte användes - eller användes ytterst sporadiskt. Jag har också sett hålkortsutrustningen på tågX och jag är rätt säker på att det var några år senare.

Om jag kommer ihåg rätt trasslade skyltarna en hel del och det var nog svårt att få tag på reservdelar. Skyltarna på spår 6-7 rensades i alla fall på maskineri och istället monterades fasta skyltar på destinationsrullens plats. Erkannerligen användes dessa maskiner som reservdelar för de övriga fyra skyltarna.

Det kan diskuteras om ersättningsskyltarna var bättre. (Och då speciellt inte första ersättningen - en skylt placerad mellan spår 3-4 - med en rulle som fördes fram med jämn hastighet: tågavgångarna placerades därför på olika avstånd från varandra beroende på avgångstider. Denna skylt gick alltför ofta fel och visade därför inte relevant information.)

SI

Skyltanordningarna under åren.

av Thomas Tell, Friday, December 06, 2019, 00:19 (1603 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag har nu snabbt bläddrat igenom bildern från Östra och konstaterat att de gamla skyltarna var kvar i många år.
Ersättningen kom i december 1974 och kallades "gummibandet".
I maj 82 byttes "gummibandet" mot blädderskyltar i det röd/rosa skåpet.
I maj 1984 fanns gamla skyltarna kvar som spårnummerskytar där tid och tågskyltningsdelen var ersatt med en vit skiva.
I augusti 1985 lossades någon ny anordning vid blädderskylten som jag inte vet var det var.
I augusit 1987 var nya stoppbockar uppsatta och skyltskåpen från 1963 var nedtagna men inte stenfundamenten de stod på.
/tell

Stockholm Ö 1963: Vilken vagn?

av Johan O, Wednesday, December 04, 2019, 22:33 (1604 dagar sedan) @ Bobo L

Jag tycker det ser ut som gaveln på någon av fd SRJ Co 90-94.

Stockholm Ö 1963: Vilken vagn?

av 53 Wadsten, Monday, December 09, 2019, 04:51 (1600 dagar sedan) @ Johan O

Bop 903-906, tillverkad i Bautzen.