NBJ-vägskydd (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Tuesday, December 10, 2019, 10:47 (1571 dagar sedan)

Hej!

Jag försöker rekonstruera kopplingen has Nora Bergslags Järnvägs vägskydd, från tiden innan de fick den nuvarande Akv-kopplingen.

Vägskydden var, som jag fått det förklarat för mig, byggda med två spårledningar och beläggning av den ena startade ett tidrelä som shuntade bort den andra under så lång tid som behövdes för att ett tåg skulle hinna passera ut på andra sidan.

Mitt första utkast ser ut så här: bild på bildtagg.se

Synpunkter mottages tacksamt.

Edit:
Upptäckte just att kontakterna för v-signalen blivit fel: F skall vara B och tvärtom.

NBJ-vägskydd. SSnJ

av Leif B, Tuesday, December 10, 2019, 19:02 (1570 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Jag försöker rekonstruera kopplingen has Nora Bergslags Järnvägs vägskydd, från tiden innan de fick den nuvarande Akv-kopplingen.

Vägskydden var, som jag fått det förklarat för mig, byggda med två spårledningar och beläggning av den ena startade ett tidrelä som shuntade bort den andra under så lång tid som behövdes för att ett tåg skulle hinna passera ut på andra sidan.

Mitt första utkast ser ut så här: bild på bildtagg.se

Synpunkter mottages tacksamt.

Edit:
Upptäckte just att kontakterna för v-signalen blivit fel: F skall vara B och tvärtom.

På Saltsjöbanan fanns det vägskydd med bara två spårledningar. Åtminstone i Tattby var det så ännu i våras (eller till förra våren?) men nu skulle jag tro det är ombyggt till modern standard i samband med upprustningen.

Tyvärr vet inget om kopplingen vare sig på NBJ eller SSnJ, men borde det inte gå att lösa med en hållkrets i stället för ett tidrelä?

NBJ-vägskydd. SSnJ

av Anders_W, Tuesday, December 10, 2019, 19:19 (1570 dagar sedan) @ Leif B

Saltsjöbanan och Lidingöbanan använde före sina stora rustningar nu på 10-talet vägskydd med två spårledningar och interlockingrelä (spärrkopplat relä), som skötte både riktningsdetektering, passagekontroll och avkoppling i ett.

Akv-kretsen i dagens vägskydd kan sägas vara en sorts hållkrets: Akv dras upp när passage konstateras över vägen (Sv faller och drar igen), och hänger sedan kvar över kontakt på utfartsändens spårledning.

NBJ-vägskydd. SSnJ

av Överkörmästaren, Tuesday, December 10, 2019, 20:38 (1570 dagar sedan) @ Anders_W

Saltsjöbanan och Lidingöbanan använde före sina stora rustningar nu på 10-talet vägskydd med två spårledningar och interlockingrelä (spärrkopplat relä), som skötte både riktningsdetektering, passagekontroll och avkoppling i ett.

Jag tror iofs att det sista interlockingrelä-vägskyddet försvann 2010, några år innan de stora upprustningarna satte igång. Lösningen med två spårledningar finns däremot fortfarande kvar vid ett antal vägar.

På SSLidJ blev det väl "vanliga" vägskydd med tre spårledningar överallt redan under 90-talet? Kanske med undantag för Gasverksvägen i Ropsten, som fortfarande är en märklig kvarleva från förr som jag inte vet någonting om.