Inställning av strömavtagare vid BJ (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sune Nylén, Tuesday, December 10, 2019, 16:49 (1593 dagar sedan)

Strömavtagare av äldre typ inställes med ca 4,2 kilos upptryck.Strömavtagare av 1947 års modell med 5,7kg vid 5600 mm höjd över rälsens överkant. Mellan 5000 - 6000 bör marginalen vara + 0,3 - -0,3. I nedfällt läge ligger strömavtagaren an med 1 kg tryck.
Ökningen har företagits för att kunna framföra fordon med endast en strömavtagare uppe.
Cirkulär 167 7/5 48.
Strömavtagare av 1947 års modell var uppsatt på GDG expressen och BJ Ds lok 201 - 209. Den kändes lätt igen på att den hade raka rörisolatorer med rillor, till skillnad från den äldre modellen med trissolatorer

Inställning av strömavtagare vid BJ. Al eller C?

av Leif B, Tuesday, December 10, 2019, 18:54 (1593 dagar sedan) @ Sune Nylén

Strömavtagare av äldre typ inställes med ca 4,2 kilos upptryck.Strömavtagare av 1947 års modell med 5,7kg vid 5600 mm höjd över rälsens överkant. Mellan 5000 - 6000 bör marginalen vara + 0,3 - -0,3. I nedfällt läge ligger strömavtagaren an med 1 kg tryck.
Ökningen har företagits för att kunna framföra fordon med endast en strömavtagare uppe.
Cirkulär 167 7/5 48.
Strömavtagare av 1947 års modell var uppsatt på GDG expressen och BJ Ds lok 201 - 209. Den kändes lätt igen på att den hade raka rörisolatorer med rillor, till skillnad från den äldre modellen med trissolatorer

Var det inte samtidigt med bytet från aluminium till kol i toppskenan som man började köra med en bygel uppe? (Och tydligen samtidigt höjde upptrycket.)

Höjde man inte upptrycket även för de äldre strömavtagarna när de fått kolskena?

Inställning av strömavtagare vid BJ. Al eller C?

av BD, Tuesday, December 10, 2019, 19:13 (1593 dagar sedan) @ Leif B

Var det inte samtidigt med bytet från aluminium till kol i toppskenan som man började köra med en bygel uppe? (Och tydligen samtidigt höjde upptrycket.)

Höjde man inte upptrycket även för de äldre strömavtagarna när de fått kolskena?

BJ hade kolslitskena redan från eldriftens början.

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Sune Nylén, Wednesday, December 11, 2019, 11:08 (1592 dagar sedan) @ BJ

Det var en mycket fin modell. Isolatorerna ser bruna ut. Rätt färg är grön.

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Stefan Skoglund, Wednesday, December 11, 2019, 11:49 (1592 dagar sedan) @ BJ

En teknisk fråga:
hur mycket tål porslin av högspänning ?
Det ser ut som att isolatorn är gjord som ett tvådelat rör med genomgång för avtagarens rör (som hålls fast av muttern.)

Inställning av strömavtagare vid BJ

av BD, Wednesday, December 11, 2019, 13:12 (1592 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

En teknisk fråga:
hur mycket tål porslin av högspänning ?
Det ser ut som att isolatorn är gjord som ett tvådelat rör med genomgång för avtagarens rör (som hålls fast av muttern.)

Har det förekommit isolatorer av glas? Tidigare har jag sett gröna takisolatorer på lok som möjligen var av glas. Det skulle ju även kunna röra sig om grön glasyr.

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Morshyttan, Wednesday, December 11, 2019, 15:07 (1592 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

En teknisk fråga:
hur mycket tål porslin av högspänning ?
Det ser ut som att isolatorn är gjord som ett tvådelat rör med genomgång för avtagarens rör (som hålls fast av muttern.)

Nu är mitt område inte specifikt högspänning för järnvägen men allmänt kan sägas att i Sverige användes och även används ler-porslinsgods på spänningar upp till 100 kV :-) .

Man brukar säga att det är spänningen som blir över varje isolatordel som avgör och normalt max 20 kV.
Då isolatorerna seriekopplas med separerande metallförband kommer man upp i dessa höga spänningar.

Det som avgör avgör materialvalet är däremot inte spänningen utan linjeledarens tyngd-belastning där glaset har en fördel och i senare tider epoxibaserade materiel.

Att grönt används inom järnvägen ska tydligen vara att grönt angavs att den isolerar mot en för riksnätet avvikande frekvens eller spänningsslag, det verkar ha släppts på efter ett tag.

Normalt för riksnätet är brunt alt glas.

En liten om än inte fullständigt uttömmande kommentar :-) ;-) :-D

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Stefan Skoglund, Thursday, December 12, 2019, 13:37 (1591 dagar sedan) @ Morshyttan


Man brukar säga att det är spänningen som blir över varje isolatordel som avgör och normalt max 20 kV.
Då isolatorerna seriekopplas med separerande metallförband kommer man upp i dessa höga spänningar.

Det som avgör avgör materialvalet är däremot inte spänningen utan linjeledarens tyngd-belastning där glaset har en fördel och i senare tider epoxibaserade materiel.

Att grönt används inom järnvägen ska tydligen vara att grönt angavs att den isolerar mot en för riksnätet avvikande frekvens eller spänningsslag, det verkar ha släppts på efter ett tag.

Normalt för riksnätet är brunt alt glas.

En liten om än inte fullständigt uttömmande kommentar :-) ;-) :-D

Jo den rödbruna färgen är vad som används idag på trafikverkets 16 kv sida (dvs driftspänning.)

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Morshyttan, Thursday, December 12, 2019, 16:37 (1591 dagar sedan) @ Stefan Skoglund


Jo den rödbruna färgen är vad som används idag på trafikverkets 16 kv sida (dvs driftspänning.)

Jag såg i en skrivelse från Statens Elektriska Inspektion (Kommerskollegium, senare Elsäkerhetsverket) 1956 att då man konstaterat att den gröna glasyren innehöll höga halter av toxiska metaller skulle dessa inte längre tillverkas.

Då ingen inhemsk tillverkare på kort varsel såg någon möjlighet att ändra metoden ströks kravet på grön färg.

Giftigheten uppstod dock enbart vid tillverkningen och inte vid montage/demontage men import omfattades inte så det kan ha förekommit efteråt.

Det finns idag inga föreskrifter vad jag kan se om att grön glasyr ska behandlas separat utan bara allmänna instruktioner för porslinsmateriel vid bearbetning etc. ska följas.

Bara en liten fotnot om någon museiförening stöter på sådan materiel....... :-) ;-) :-D .

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Sune Nylén, Thursday, December 12, 2019, 16:53 (1591 dagar sedan) @ Morshyttan

Vanliga isolatorer på kt.stolpar var ju bruna. Men då lok inte var någon fast installation utan i högsta grad rörlig, så kunde man väl välja den färg man tyckte såg fräsigast ut. De äldre äggformade isolatorerna för radioantenner minns jag ofta
var gröna utan att någon kola vippen av det. Giftiga eller ej. Det var ju inget en normal människa gick och slickade på. Och gjorde någon det så fick han ju en kick mot den rätta väg/värld -en.

Inställning av strömavtagare vid BJ

av Morshyttan, Thursday, December 12, 2019, 18:27 (1591 dagar sedan) @ Sune Nylén

Giftiga eller ej. Det var ju inget en normal människa gick och slickade på. Och gjorde någon det så fick han ju en kick mot den rätta väg/värld -en.

Min uppfattning är liksom din också att 15 kV, 16 2/3 Hz är en avsevärt obehagligare upplevelse än de tungmetaller som ev. skulle kunna frigöras :-P .

Och det gällde tillverkningens glasyr vid dess påläggning innan bränning vad jag förstår ;-) .
Börjar man förtära porslin kanske andra problem föreligger som kanske måste behandlas mer kognitivt än kirurgisk/medicinsk ;-) .

Men vem vet, tycke och smak!? :-) ;-) :-D ............

Grönt isolatorporslin

av Sune Nylén, Thursday, December 12, 2019, 23:38 (1591 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Jag kollade lite på grön glasyr. Det verkade som man då använde kopparoxid. Det strålar i varje fall inte radioaktivt, även om jag använde det för att få blå färg när jag gjorde bengaliska eldar en gång i tiden. Det var ju också en form av strålning.:-P