Ställverk, Björnlunda (Järnväg allmänt)

av Mattias J, Tuesday, December 10, 2019, 18:52 (1596 dagar sedan)

Björnlundaställverken på VSB är ju sedan länge anpassade för fjärrstyrning. Men har det gjorts några andra förändringar eller är de i originalutförande förutom anpassningen för att kunna fjärrstyras? Hur ser framtiden ut för dessa ställverk, blir de kvar tills man inför ERTMS? För man bytte ju ett antal Björnlunda för ca 10 år sedan, var dessa i så pass mycket sämre skick än de som är kvar?

Ställverk, Björnlunda

av daniel, Tuesday, December 10, 2019, 22:37 (1596 dagar sedan) @ Mattias J

Björnlundaställverken på VSB är ju sedan länge anpassade för fjärrstyrning. Men har det gjorts några andra förändringar eller är de i originalutförande förutom anpassningen för att kunna fjärrstyras?

Det som jag kommer att tänka på
- ATC installation
- Ombyggda växelkopplingar efter Lerum
- Ev. låga huvudljussignaler utbytta
- Ändrad signalbild för "vänta 40"
- De ställverk som är kvar har bytt fjärrstyrningsutrustning minst en gång.

Hur ser framtiden ut för dessa ställverk, blir de kvar tills man inför ERTMS?

De blir de säkert.

För man bytte ju ett antal Björnlunda för ca 10 år sedan, var dessa i så pass mycket sämre skick än de som är kvar?

Bland de Björnlunda som finns kvar på VSB respektive de som bytts ut sedan 2000, så kan man se följande mönster: Östra banregionen har bytt ut sina medan Västra banregionen lät deras vara kvar.

Det enda Björnlundaställverket på VSB som bryter det mönstret är Finnerödja som byttes 2006 fast det låg i Västra banregionen. Kanske var det ett sk. blåtrådsställverk eller så gjorde man andra ombyggnader där som motiverade bytet.

Ställverk, Björnlunda

av daniel, Wednesday, December 11, 2019, 14:39 (1595 dagar sedan) @ daniel

Det enda Björnlundaställverket på VSB som bryter det mönstret är Finnerödja som byttes 2006 fast det låg i Västra banregionen.

Komplettering: Vretstorp låg i Östra banregionen, så det är sammanlagt två undantag.

Ställverk, Björnlunda

av Oskar F, Wednesday, December 11, 2019, 17:41 (1595 dagar sedan) @ daniel

Det är ju flera förändringar planerade de närmaste åren, bl.a. ombyggnad av Floda och Lerums stationer, ny station Herrljunga Västra mm; se [link=https://trafikverket.ineko.se/Files/en-US/58287/Ineko.Product.RelatedFiles/2019_029_trafikverkets_genomforandeplan_for_aren_2019_2024.pdf]Trafikverkets genomförandeplan 2019-2024[/link] , s.88f. När ERTMS införs blir det nya ställverk och man ändrar strukturen så att den skarpa avgränsningen mellan station och linje försvinner (kan någon förklara mer?), och varje nytt ställverk kommer att styra flera stationer.

Ställverk, Björnlunda

av Överkörmästaren, Thursday, December 12, 2019, 01:44 (1595 dagar sedan) @ Oskar F

När ERTMS införs blir det nya ställverk och man ändrar strukturen så att den skarpa avgränsningen mellan station och linje försvinner (kan någon förklara mer?), och varje nytt ställverk kommer att styra flera stationer.

Det där är ju egentligen redan infört med utbredda 85:or och 95:or.

Ett traditionellt ställverk styr enbart sin driftplats. Kommunikationen mellan ställverken sker över linjeblockeringen. Men i ett utbrett ställverk styrs även linjesträckorna av ställverket, som lägger tågvägar på ”linjen” precis som om den vore en driftplats (fast med lite tillkrånglade villkor, så att det inte ska bli så enkelt att personalen blir förvirrad!).

ERTMS är sedan precis samma sak fast med signalering till tågen via radiotelegram i stället för ljussignaler.

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare

av Ulf Pålsson, Thursday, December 12, 2019, 11:16 (1595 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När ERTMS införs blir det nya ställverk och man ändrar strukturen så att den skarpa avgränsningen mellan station och linje försvinner (kan någon förklara mer?), och varje nytt ställverk kommer att styra flera stationer.


Det där är ju egentligen redan infört med utbredda 85:or och 95:or.

Ett traditionellt ställverk styr enbart sin driftplats. Kommunikationen mellan ställverken sker över linjeblockeringen. Men i ett utbrett ställverk styrs även linjesträckorna av ställverket, som lägger tågvägar på ”linjen” precis som om den vore en driftplats (fast med lite tillkrånglade villkor, så att det inte ska bli så enkelt att personalen blir förvirrad!).

ERTMS är sedan precis samma sak fast med signalering till tågen via radiotelegram i stället för ljussignaler.

Nja, det håller jag inte helt med om. Jag vill gärna omformulera lite i ditt näst sista och sista stycke, så här:

-- Ett traditionellt ställverk styr enbart sin driftplats. Kommunikationen mellan ställverken sker över linjeblockeringen. Men i ett utbrett ställverk styrs även linjesträckorna av ställverket, som [i]tekniskt sett[/i] lägger tågvägar [i]även på blocksträckorna på linjen. Om det finns mer än endast en blocksträcka på en sträcka mellan två driftplatser, har ställverket dessutom tekniska villkor som ser till att det upprätthåller principen för linjeblockering med riktningslåsning av hela sträckan; detta för att anläggningen ska stämma med de principer som trafikreglerna (TTJ) för system H bygger på.[/i]

-- ERTMS [i](system E2) är annorlunda. Där läggs tågvägar även för blocksträckor på linjen på samma sätt som på en driftplats, och det finns ingen riktningslåsning av hela sträckan mellan två driftplatser.[/i] Signalering sker till tågen via radiotelegram [i]som visar sig för föraren som hyttsignalering[/i], i stället för med ljussignaler.
/up

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare

av Kjell Aghult, Thursday, December 12, 2019, 14:07 (1594 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

-- och det finns ingen riktningslåsning av hela sträckan mellan två driftplatser.....

I ERTMS danska variant lär detta ha vållat en incident på provsträckan: Två tåg fick "fientliga" körsignaler till samma stationsavsnitt. De stoppades vid mellanblocksignal,
förstås med frontskyddssträckorna respekterade.

Någon dansk läsare kan kanske skildra incidenten i detalj.

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare

av Anders_W, Thursday, December 12, 2019, 21:38 (1594 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Precis så. Man hade inte lagt in någon spärr mot detta i vare sig ställverk eller manöversystem.

Ställverkslogiken förbjöd det inte eftersom det ju inte innebar någon fara - bara merarbete och förseningar.

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare.ERTMS & blockriktning?

av Leif B, Thursday, December 12, 2019, 22:25 (1594 dagar sedan) @ Anders_W

Precis så. Man hade inte lagt in någon spärr mot detta i vare sig ställverk eller manöversystem.

Ställverkslogiken förbjöd det inte eftersom det ju inte innebar någon fara - bara merarbete och förseningar.

Det hände för några år sedan i Österrike på en sträcka utan ERTMS, men då efter omstart av datorställverket/en. När datorn/datorerna startade upp, fick två tåg "kör" från varsin station och stannade först vid samma blockpost och stirrade dumt på varann. Som sagt: ingen fara, men merarbete och en betydande försening .....

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare.ERTMS & blockriktning?

av Överkörmästaren, Friday, December 13, 2019, 11:15 (1594 dagar sedan) @ Leif B

Precis så. Man hade inte lagt in någon spärr mot detta i vare sig ställverk eller manöversystem.

Ställverkslogiken förbjöd det inte eftersom det ju inte innebar någon fara - bara merarbete och förseningar.


Det hände för några år sedan i Österrike på en sträcka utan ERTMS, men då efter omstart av datorställverket/en. När datorn/datorerna startade upp, fick två tåg "kör" från varsin station och stannade först vid samma blockpost och stirrade dumt på varann. Som sagt: ingen fara, men merarbete och en betydande försening .....

Men detta kan ju inträffa inne på en driftplats också, var som helst där spårlayouten inbjuder till det (dvs där det finns tillräckligt många signaler mellan två växlar). För att undvika det kan man t ex kräva att vissa manövrar bekräftas med särskild kod e d. Den tid då detta behövde påverka de säkerhetsmässiga förreglingsvillkoren får anses vara förbi.

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare.ERTMS & blockriktning?

av daniel, Friday, December 13, 2019, 12:30 (1594 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Precis så. Man hade inte lagt in någon spärr mot detta i vare sig ställverk eller manöversystem.

Ställverkslogiken förbjöd det inte eftersom det ju inte innebar någon fara - bara merarbete och förseningar.


Det hände för några år sedan i Österrike på en sträcka utan ERTMS, men då efter omstart av datorställverket/en. När datorn/datorerna startade upp, fick två tåg "kör" från varsin station och stannade först vid samma blockpost och stirrade dumt på varann. Som sagt: ingen fara, men merarbete och en betydande försening .....


Men detta kan ju inträffa inne på en driftplats också, var som helst där spårlayouten inbjuder till det (dvs där det finns tillräckligt många signaler mellan två växlar).

Skillnaden är att på en driftplats behöver man inte backa lika långt. Det finns dessutom på enstaka ställen förreglingsvillkor för att förhindra att man ställer tåg mot varandra vid särskilt besvärliga ställen (lång backning) på driftplatser också.

För att undvika det kan man t ex kräva att vissa manövrar bekräftas med särskild kod e d. Den tid då detta behövde påverka de säkerhetsmässiga förreglingsvillkoren får anses vara förbi.

Förreglingsvillkor är inte nödvändigtvis endast motiverade av säkerhetskrav, praktiska diftsförutsättningar kan också spela in.

Ställverk, Björnlunda -- efterträdare.ERTMS & blockriktning?

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 15, 2019, 20:01 (1591 dagar sedan) @ Leif B

Det hände för några år sedan i Österrike på en sträcka utan ERTMS, men då efter omstart av datorställverket/en. När datorn/datorerna startade upp, fick två tåg "kör" från varsin station och stannade först vid samma blockpost och stirrade dumt på varann. Som sagt: ingen fara, men merarbete och en betydande försening .....

Jag upplevde detta vid Strängnäs innan dubbelspårsutbyggnaden. Vårt tåg blev stående före plattformen och måste sedan backa till föregående station för att släppa fram mötande tåg. Något som enligt en del mer frekventa resenärer förekom då och då just vid Strängnäs, där det ju inte fanns något mer spår än det genomgående huvudspåret.