Gs och .Gs (Fordon: vagnar)

av Johan S @, onsdag, januari 28, 2009, 15:41 (4464 dagar sedan)

Användes punkten i punktlitteran för att man skulle kunna ha kvar äldre materiel som ej skulle få UIC-littera under en övergångsperiod? Tex fanns det Gs (fd Gsh/G3) och .Gs (fd Ge) samtidigt i slutet på 60-talet?

Var punklitteran en internationell företeelese eller användes det bara i Sverige?

/Johan

Gs och .Gs

av Per Ljungberg, onsdag, januari 28, 2009, 15:55 (4464 dagar sedan) @ Johan S

Jag har för mig att i första UIC-littereringen så skulle den nya litteran alltid föregås av en punkt. Den försvann vid senare omlitteringar. Det har ju skett flera revideringar av systemet. Det sker ju fortlöpande ändringar.
PLj

Gs och .Gs

av Kjell Friberg @, torsdag, januari 29, 2009, 08:35 (4463 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Järnvägarna har länge fått använda vilket system de vill, även blandat, när det gäller littrering av godsvagnar medan däremot numreringen skall följa norm för vagnar i internationell trafik. Det internationella litterasystemet togs därför i första hand fram för att underlätta hanteringen av vagnar från andra förvaltningar än den egna. Om vagnslitteran helt följde de fastställda normerna skulle den föregås av en punkt från 1966. Normen har stramats upp mer och mer genom åren och från 1980 behövs inte längre punkten eftersom vagnsnumret anger vagnens typ och de gamla litterasystemen nästan helt fasats ut. Det förekommer dock fortfarande mer ller mindre "hemsnickrade" vagnslittera även på nya vagnar som anses ha egenskaper vilka inte täcks av de normerade beteckningarna. Internationella godsvagnalittera ända från 1960 års förslag finns på http://www.livetsresa.se/uiclitt.html

powered by my little forum