Jag har lagt ut en bild (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Sune Nylén, Wednesday, December 11, 2019, 17:17 (1569 dagar sedan)

på BJ Ds lok med gamla typen av strömavtagare med gröna trissolatorer. Den återfinns på Fb, järnvägar förr och nu.

Jag har lagt ut en bild

av Johan O, Wednesday, December 11, 2019, 21:51 (1568 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för info.

Jag har lagt ut en bild

av BJ, Wednesday, December 11, 2019, 23:57 (1568 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för bilden.
Den kom väl till pass! (Hittade bilden till slut långt ner på sidan.)
Observera att loket har vit/röda framändesskärmar.

Jag har lagt ut en bild

av Sune Nylén, Thursday, December 12, 2019, 08:25 (1568 dagar sedan) @ BJ

Ja, Det är ju ett oskick att vissa figurer tar sig friheten att fylla på med en massa strunt, som gör att viktiga och intressanta saker hamnar, så att säga, i skymundan.:-D :-P :-D

Jag har lagt ut en bild

av Kanal C, Friday, December 13, 2019, 14:41 (1567 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, Det är ju ett oskick att vissa figurer tar sig friheten att fylla på med en massa strunt, som gör att viktiga och intressanta saker hamnar, så att säga, i skymundan.:-D :-P :-D

Det där är nog högst troligen vinnaren i "Årets glashus".

Jag har lagt ut en bild

av BD, Friday, December 13, 2019, 18:30 (1567 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja, Det är ju ett oskick att vissa figurer tar sig friheten att fylla på med en massa strunt, som gör att viktiga och intressanta saker hamnar, så att säga, i skymundan.:-D :-P :-D

Bättre då att visa bilden, som jag f ö ännu inte behagat leta fram, i detta fora.

Jag har lagt ut en bild, facbookvarning!

av Morshyttan, Friday, December 13, 2019, 19:10 (1567 dagar sedan) @ BD

Ja, Det är ju ett oskick att vissa figurer tar sig friheten att fylla på med en massa strunt, som gör att viktiga och intressanta saker hamnar, så att säga, i skymundan.:-D :-P :-D


Bättre då att visa bilden, som jag f ö ännu inte behagat leta fram, i detta fora.

Må omgivningen vara mig nådig efter detta tilltag, men här är i alla fall länken som kan ses utan inloggning vad jag kan se.

Varning denna länk kan medföra risk för Facebookbetraktelse

Bäva månde framtidens vrede dock :-P ;-) :-D

Jag har lagt ut en bild, facebookvarning!

av Sune Nylén, Friday, December 13, 2019, 19:16 (1567 dagar sedan) @ Morshyttan

Fortsätt, fortsätt... Kvinnorna väntar!!!:-D :-D :-D

Jag har lagt ut en bild

av Sune Nylén, Friday, December 13, 2019, 19:14 (1567 dagar sedan) @ BD

Nja, Den som är i takt med tiden noterade givetvis att mitt svar anknöt till vår värderade kollega BJs inlägg, och hans passus att han varit tvungen att leta längre ner på sidan, då nya skriverier tillkommit, vilket jag skämtsamt kommenterade. Nu är det ju också så, som den läskunnige kan notera, att bilden finns inte på detta forumet, utan på Facebook, där det väckt ett berättigat intresserat uppseende.:-D :-D :-D

Här är bilden

av BJ, Friday, December 13, 2019, 19:19 (1567 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tar mig friheten att lägga ut bilden här. På FB är den svår att hitta.
Hoppas det är OK Sune.
Ser nu att det är möjligt att ladda upp bilder här! Strålande.
BJ
[image]

Här är bilden

av Sune Nylén, Friday, December 13, 2019, 19:24 (1567 dagar sedan) @ BJ

Helt OK för min del. Jag kom,som många andra, på dålig fot med Photo Bucket.:-( :-D :-D Ps Det tilltalar för övrigt min fåfänga något rent otroligt att man så snabbt läser mina värda inlägg:-D

Här är bilden Provar forumets uppladdning!

av BJ, Saturday, December 14, 2019, 00:47 (1566 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack Sune.
Hittade en bild på Digitalt museum över Dk 727 från 1954 och den har strömavtagare som beskrivs i tidigare inlägg av Sune, dessa som monterades på Xoa och en del ellok på senare delen av 40talet.

Nu har detta forum en egen uppladdningsfunktion av bilder! Den skall jag prova nu.
Den fungerar riktigt bra ser jag.
Så FB behövs inte nu Sune! PB kan dra dit peppar växer!
BJ
[image]

Forumuppladdningen skalar ner bilder till en bredd på 1000 pixel
Det är väll lite snålt tilltaget när vi i dag sitter med minimum HD skärmar.

Så här stor var bilden jag lade upp (nu på eget utrymme)
[image]

1947 års pantograf och annorlunda banröjare

av Sune Nylén, Saturday, December 14, 2019, 08:42 (1566 dagar sedan) @ BJ

Strömavtagare av 1947 år modell. Sattes upp på expressen och BJ Ds lok.Raka isolatorer ser smäckrare och snitsigare ut.Ev.modellbyggare bör observera att de är gröna.
Vid leveransen var loken försedda med vanliga snöplogar.1939 beställdes på prov från NOHAB två uppsättningar av banröjare. En av en modifierad H3s modell i stålgjutgods och en av hopsvetsade vinkeljärn. Den först nämnda sattes upp på 207, den andra på något av de andra loken.Efter en tid beställde man tio satser av det svetsade utförandet,också DJ loken fick samma.Den modellen anammades ju även av SJ till M loken. Däremot hade de tre DJ loken inte 1947 års modell av strömavtagare.

Här är bilden Provar forumets uppladdning!

av Jonny Saljefeldt, Saturday, December 14, 2019, 11:31 (1566 dagar sedan) @ BJ

Forumuppladdningen skalar ner bilder till en bredd på 1000 pixel
Det är väll lite snålt tilltaget när vi i dag sitter med minimum HD skärmar.

Det handlar väl om att lagringsutrymmet är begränsat antar jag. Den nedskalade bilden "väger" 129.9 KB medan den som ligger på ditt eget utrymme är på 337.97 KB.

Här är bilden

av Sune Nylén, Friday, December 13, 2019, 19:31 (1567 dagar sedan) @ BJ

Ja, jag borde väl kommenterat den också . Det var mina inlägg om strömavtagare med kolskenor, som föranledde mig att lägga ut en bild med den äldre typen av strömavtagare på BJ Ds lok med gröna trissolatorer. Dessa ställdes då i jämförelse med strömavtagare av 1947 års modell. Det hela finns på Facebook på gamla järnvägar heter det väl.

Järnvägar förr och nu

av Sune Nylén, Friday, December 13, 2019, 20:32 (1567 dagar sedan) @ Sune Nylén

heter forumet på Facebook , och ingenting annat, där jag lagt ut - och lägger ut- diverse om gamla BJ,