Svensk järnvägskarta 1947 (Järnväg allmänt)

av Humbla, Thursday, December 12, 2019, 15:21 (1594 dagar sedan)

Har hittat en svensk järnvägskata där övergången från privatbanor till SJ är på gång.

Jag funderar på om man ville åka från Västerås till Örebro. Var man tvungen att byta i Köping och Frövi då? TGOJ finns ju emellan SJ sträckorna.

[link=https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~316615~90085228:Karta-Till-Sveriges-Statsbanors-Ans?sort=Pub_List_No_InitialSort%2CPub_Date%2CPub_List_No%2CSeries_No&qvq=q:Sweden%20rail;sort:Pub_List_No_InitialSort%2CPub_Date%2CPub_List_No%2CSeries_No;lc:RUMSEY~8~1&mi=0&trs=2#]Järnvägskarta[/link]

Om man är intresserad av historiska kartor finns en enorm samling nedan:

[link=https://www.davidrumsey.com/]Kartsamling[/link]

Svensk järnvägskarta 1947

av Mattias Jansson, Thursday, December 12, 2019, 16:16 (1594 dagar sedan) @ Humbla

Har hittat en svensk järnvägskata där övergången från privatbanor till SJ är på gång.

Jag funderar på om man ville åka från Västerås till Örebro. Var man tvungen att byta i Köping och Frövi då? TGOJ finns ju emellan SJ sträckorna.

[link=https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~316615~90085228:Karta-Till-Sveriges-Statsbanors-Ans?sort=Pub_List_No_InitialSort%2CPub_Date%2CPub_List_No%2CSeries_No&qvq=q:Sweden%20rail;sort:Pub_List_No_InitialSort%2CPub_Date%2CPub_List_No%2CSeries_No;lc:RUMSEY~8~1&mi=0&trs=2#]Järnvägskarta[/link]

Om man är intresserad av historiska kartor finns en enorm samling nedan:

[link=https://www.davidrumsey.com/]Kartsamling[/link]

För just den aktuella sträckan behövdes det snart sagt aldrig; SWB österifrån blev helt färdig 1876, och redan 1882 finns tåg med genomgående vagnar Stockholm - Örebro. (Det är den tidigaste tdt jag har tillgång till, men det är fullt möjligt att man körde den sortens samtrafik i princip från dag 1.) Och genom alla år fanns det upplägget, även efter att SJ tagit över delen Örebro - Frövi 1900 och man alltså hade tre aktörer inblandade. Hela tiden från början av 1900-talet och genom 10-, 20-, 30- och 40-talen fanns det för det mesta tre dagliga förbindelser med genomgående vagnar.

Det var till och med så att TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades 1947 helt och hållet för genomgående trafiks skull, dvs flera år före resten av TGOJ, och flera år före det formella samarbetsavtalet, men detaljerna kring den historien finns det andra som kan betydligt bättre än jag på detta forum.

(Det fanns för övrigt genomgående vagnar Stockholm - Eskilstuna också, både med SJ/NrSlJ söder om, och med SWB/TGOJ norr om Mälaren, under snart sagt hela privatbaneepoken, och även genomgående vagnar Stockholm - Ludvika - Göteborg på SWB/BJ, liksom en mängd andra.)

Svensk järnvägskarta 1947

av Humbla, Thursday, December 12, 2019, 16:33 (1594 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Tack för svaret Mattias.

Elektrifieringen Köping - Valskog - Frövi finns ju med på kartan.

Svensk järnvägskarta 1947

av Lars-Göran Eriksson, Thursday, December 12, 2019, 16:38 (1594 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har tittat i Sv Kommunikationer gällande fr 9 juni 1947 och där finns följande direkta tåg, som går att använda för sträckan Västerås-Örebro.
Tåg 1036, sittv 2,3 kl Stockholm-Västerås-Frövi-Hallsberg-Göteborg
(sovvagn Västerås-Frövi-Hallsberg-Göteborg)
Tåg 70 och 5462-1030 2,3 kl sittvagn Stockholm-Köping-Frövi-Hallsberg-Göteborg
Tåg 5462-1030 2,3 kl sittvagn Stockholm-Köping-Frövi-Örebro-Svartå-Kil
Tåg 1032 2,3 kl sittv Stockholm-Köping-Frövi-Örebro-Hallsberg-Mjölby
Tåg 1004-1034, 1008-1038,1022 2,3 kl sittv Stockholm-Köping-Frövi-Örebro-Hallsberg

Sommaren 1949 fick tåg 70 namnet Mälardalen som kördes med motorvagnståg Xoa5

Svensk järnvägskarta 1947. Samarbetsavtalet SJ-TGOJ

av Leif B, Thursday, December 12, 2019, 23:03 (1594 dagar sedan) @ Mattias Jansson

---


Det var till och med så att TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades 1947 helt och hållet för genomgående trafiks skull, dvs flera år före resten av TGOJ, och flera år före det formella samarbetsavtalet, men detaljerna kring den historien finns det andra som kan betydligt bättre än jag på detta forum.

---

Samarbetsavtalet innehöll ju någon typ av kilometerutbyte, bl.a. körde [link=https://digitaltmuseum.se/021018121730/persontag-vid-norrkoping-c-tfv-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-motorvagn]TGOJ den tidens "UVEN" till Norrköping ([/link]minns inte om den startade i Uppsala, Sala, Västerås eller Eskilstuna då), delvis på TGOJ- och delvis SJ-bana. Stockholm - Eskilstuna kördes under många år med ett SJ-tåg och ett TGOJ-tåg, trots att hela sträckan tillhörde SJ.

Ett annat exempel är ju SNJ (Nynäsbanan) som i alla år körde Älvsjö - [link=https://digitaltmuseum.se/021018065001/dieselpneumatiskt-lok-stockholm-nynas-jarnvag-snj-t6-i-folkmun-pafageln]Stockholm C[/link] på SJ. Dock var det tidvis lokbyte i Älvsjö när SJ inte ville att SNJ skulle ryka ned kontaktledningen med sina ånglok.

[link=https://digitaltmuseum.se/021018122604/stockholm-nynas-jarnvag-snj-xb05-30]SNJ motorvagn nära (Mjölk)Centralen[/link].

Svensk järnvägskarta 1947. Samarbetsavtalet SJ-TGOJ

av Christer Fredriksson, Thursday, December 12, 2019, 23:28 (1594 dagar sedan) @ Leif B

Principen var ju lika många fordons- och personal-kilometer på resp. bana!

Tänk så många kilometer som skulle kompenseras för SJ trafiken på sträckan Frövi - Köping!

Svensk järnvägskarta 1947. Samarbetsavtalet SJ-TGOJ

av Kjell Friberg, Friday, December 13, 2019, 06:28 (1594 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det som senare blev UVEN började med en snabbrälsbuss Eskilstuna - Norrköping och åter. Jag åkte med den under sportlovet 1954 och på grund av något tekniskt fel utgick den från Valskog när jag åkte söderut, på nordgång hade det varit byte till en lokalrälsbuss i Eskilstuna. Senare utsträcktes UVENs föregångare till Väaterås och Sala, sista året med dieselrälsbussar gick den ända till Gävle om jag inte minns fel.

Svensk järnvägskarta 1947. Samarbetsavtalet SJ-TGOJ

av Mattias Jansson, Friday, December 13, 2019, 00:19 (1594 dagar sedan) @ Leif B

---


Det var till och med så att TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades 1947 helt och hållet för genomgående trafiks skull, dvs flera år före resten av TGOJ, och flera år före det formella samarbetsavtalet, men detaljerna kring den historien finns det andra som kan betydligt bättre än jag på detta forum.

---

Samarbetsavtalet innehöll ju någon typ av kilometerutbyte, bl.a. körde [link=https://digitaltmuseum.se/021018121730/persontag-vid-norrkoping-c-tfv-grangesberg-oxelosunds-jarnvagar-tgoj-motorvagn]TGOJ den tidens "UVEN" till Norrköping ([/link]minns inte om den startade i Uppsala, Sala, Västerås eller Eskilstuna då), delvis på TGOJ- och delvis SJ-bana. Stockholm - Eskilstuna kördes under många år med ett SJ-tåg och ett TGOJ-tåg, trots att hela sträckan tillhörde SJ.

Ett annat exempel är ju SNJ (Nynäsbanan) som i alla år körde Älvsjö - [link=https://digitaltmuseum.se/021018065001/dieselpneumatiskt-lok-stockholm-nynas-jarnvag-snj-t6-i-folkmun-pafageln]Stockholm C[/link] på SJ. Dock var det tidvis lokbyte i Älvsjö när SJ inte ville att SNJ skulle ryka ned kontaktledningen med sina ånglok.

[link=https://digitaltmuseum.se/021018122604/stockholm-nynas-jarnvag-snj-xb05-30]SNJ motorvagn nära (Mjölk)Centralen[/link].

Fast för att undvika missförstånd (rubriken anger fortfarande 1947) så var väl det senare? Samarbetsavtalet kom väl 1952 eller 1953 och från 1954 var linjerna på södra delen färdigelektrifierade. Jag har tdt från 1950, 1951 och 1955 och i den senare av dem finns ett sådant tåg som det du beskriver, men inte i de två tidigare, så jag tänker mig att de startade med elektrifieringen? Och det har tidigare sagts här att de var loktåg den allra första tiden (TGOJs elmotorvagnståg kom under senare delen av 50-talet)?

Svensk järnvägskarta 1947

av Johnny, Friday, December 13, 2019, 00:46 (1594 dagar sedan) @ Humbla

Färjetrafiken från Trelleborg gick den gången till Gdynia.

Svensk järnvägskarta 1947

av Per Ljungberg, Friday, December 13, 2019, 12:02 (1594 dagar sedan) @ Humbla

Intressant att se vilka större knutpunkter som fanns 1947. Några reflektioner:
Nässjö har fortfarande lika många utgående linjer som 1947.
Kristianstad hade också många utgående linjer 1947.
Ulricehamn var en knutpunkt med fyra utgående linjer. Idag finns ingen järnväg kvar.