Bomsvev? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Saturday, December 14, 2019, 13:30 (1588 dagar sedan)

Funderar på i samband med ett modellbygge om det fanns någon princip i vilken ände på en personvagn bromsveven var placerad? Jag har förstått att även om vagnar senare fick genomgående bromsledning att denna behölls som "parkeringsbrom" men praktiserades någon princip nar det handlade om dess placering, jag syftar främst på vagnar med plattformar?

Ola Ahlström
Malmö

Bomsvev?

av Överkörmästaren, Saturday, December 14, 2019, 14:58 (1588 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Funderar på i samband med ett modellbygge om det fanns någon princip i vilken ände på en personvagn bromsveven var placerad? Jag har förstått att även om vagnar senare fick genomgående bromsledning att denna behölls som "parkeringsbrom" men praktiserades någon princip nar det handlade om dess placering, jag syftar främst på vagnar med plattformar?

Ola Ahlström
Malmö

Det fanns väl två olika principer: Antingen satt handbromsen i A-änden, eller så satt den i B-änden ;-)

Osystematiken härvidlag torde väl förklara tillkomsten av begreppen "hbrä" och "ihbrä" :-)

Bromsvev?

av Ola Ahlström, Saturday, December 14, 2019, 23:09 (1587 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det fanns väl två olika principer: Antingen satt handbromsen i A-änden, eller så satt den i B-änden ;-)

Osystematiken härvidlag torde väl förklara tillkomsten av begreppen "hbrä" och "ihbrä" :-)

Var först på väg att ifrågasätta kommentaren som ett raljant svar men fick efter en diskussion med en vän reda på att begreppen handbromsände förkom. Fick även en förklaring om hjulaxlarnas numrering men min fråga kvarstår dock, vad avgjorde när tillverkarna valde vilken vagnsände som fick bromsvev när vagnen byggdes? Var det tillvekarens unika konstruktion, alltså "slumpen" , som avgjorde eller fanns var det en särskild "princip"? Har förstått att när det var en vagn som hade kombinerad post/resgods och personavdelning att bromsveven var placerad i den förstnämnda änden men vad gällde annars?

Ola Ahlström
Malmö

Bromsvev?

av Thomas Tell, Sunday, December 15, 2019, 10:59 (1587 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har inte sett något skrivet om placeringen men det verkar som att vev placerades i resgodsänden, tredjeklassänden eller rökaränden men detta är inte säkert. Det hände att man lyfte korgen från underredet för att vända den så att bromsveven hamnade rätt.
Man kan tro att SJ ritningar är enkelt att följa. När vi ritade BCo9 till trävagnsboken visade det sig att korgen och underredet var ritade från olika håll så vi var tvungna att vända korgen för att få det hela rätt.
/tell

Bromsvev?

av Micke Carlsson, Sunday, December 15, 2019, 14:45 (1587 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Principen uppstår väl genom att bromsveven placeras i någon ände, och sedan relaterar andra komponenter i vagnen till sitt läge i förhållande till den änden.

Vi modellbygge kan det vara av intresse att från bilder eller ritningar se om korridorer är "till höger eller vänster" relativt handbromsen på en plattformsvagn. Gaveldörrar på öppna plattformar är inte alltid helt centrerade i gaveln, och gångjärnen i dörren relativt handbromsens placering kan ju vara en sådan detalj som retar en om man upptäcker det för sent. Men jag känner inte till någon princip. Min minnesbild är att bromsveven är till höger om man kommer inifrån vagnen, åtminstone oftast(!).

A och B ände på vagn

av BJ, Saturday, December 14, 2019, 23:22 (1587 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hur vet man vilken ända på en vagn som är A eller B?
BJ

A och B ände på vagn

av Ola Ahlström, Saturday, December 14, 2019, 23:47 (1587 dagar sedan) @ BJ

Hur vet man vilken ända på en vagn som är A eller B?
BJ

Vad jag har förstått idag så är B-änden "handbromsände" och oxså den ände där axel tre och fyra återfinns på en boggivagn.

Ola Ahlström
Malmö

A och B ände på vagn

av BJ, Sunday, December 15, 2019, 00:55 (1587 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hur vet man vilken ända på en vagn som är A eller B?
BJ


Vad jag har förstått idag så är B-änden "handbromsände" och oxså den ände där axel tre och fyra återfinns på en boggivagn.

Ola Ahlström
Malmö

Då är alltså A-ände på en 80tals vagn den ända som har axel 1. Är ju märkt på vagnarna med mycket liten siffra.
Är detta enda sättet att avgöra A och B ände på personvagnar?
Och vad gäller på denna punkt med godsvagnar?
BJ

A och B ände på vagn

av Martin Långström, Sunday, December 15, 2019, 05:23 (1587 dagar sedan) @ BJ

Hur vet man vilken ända på en vagn som är A eller B?
BJ


Vad jag har förstått idag så är B-änden "handbromsände" och oxså den ände där axel tre och fyra återfinns på en boggivagn.

Ola Ahlström
Malmö


Då är alltså A-ände på en 80tals vagn den ända som har axel 1. Är ju märkt på vagnarna med mycket liten siffra.
Är detta enda sättet att avgöra A och B ände på personvagnar?
Och vad gäller på denna punkt med godsvagnar?
BJ

Idag så på personvagnar är den ände med lägst sittplatsnummer A-ände.

På godsvagnar så sitter styrventilen för bromsen på vagnens högra sida.

A och B ände på vagn

av BJ, Sunday, December 15, 2019, 12:48 (1587 dagar sedan) @ Martin Långström

Tack Martin för detta utmärkta svar.
Alltid lär man sig något nytt.
BJ

A och B ände på vagn

av Ola Almquist, Tuesday, December 17, 2019, 00:13 (1585 dagar sedan) @ Martin Långström

Hur vet man vilken ända på en vagn som är A eller B?
BJ


Vad jag har förstått idag så är B-änden "handbromsände" och oxså den ände där axel tre och fyra återfinns på en boggivagn.

Ola Ahlström
Malmö


Då är alltså A-ände på en 80tals vagn den ända som har axel 1. Är ju märkt på vagnarna med mycket liten siffra.
Är detta enda sättet att avgöra A och B ände på personvagnar?
Och vad gäller på denna punkt med godsvagnar?
BJ


Idag så på personvagnar är den ände med lägst sittplatsnummer A-ände.

På godsvagnar så sitter styrventilen för bromsen på vagnens högra sida.

När började man ange A- och B-ände på personvagnar? När 80-talsvagnarna kom?

M.v.h.
Ola

A och B ände på vagn

av WS, Saturday, December 14, 2019, 23:51 (1587 dagar sedan) @ BJ

Hur vet man vilken ända på en vagn som är A eller B?
BJ


Troligen helt ovidkommande här och nu, men:
Amerikanska godsvagnar hade alltid en mekanisk broms inklusive bromsratt
i vagnens ena ände. Den änden med bromsratt betecknades alltid som B. /WS/