Katrineholm 1964 (Järnväg allmänt)

av Mikael Blom, Saturday, December 14, 2019, 18:21 (1566 dagar sedan)

Min far var på civilförsvarsövning i Katrineholm 1964 och tog ett par bilder i farten vid stationen. Efter att ha studerat kommunickan 10/1964 vill jag ha det till att det är Xt46 Skåningen som passerar K. Vad säger forumets expertis?

[image]

[image]

Katrineholm 1964

av Thomas Tell, Saturday, December 14, 2019, 19:27 (1566 dagar sedan) @ Mikael Blom

Jag tycker också det är X 46. Då är det B3012 mot Stockholm 12.13 som står vid plattformen spår 3. Enligt kommunickan juli 1964.
Jag tycker vagnarna går felvända. Korridorsidan brukade väl vara åt söder/öster vilket inte stämmer här.
/tell

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av Bobo L, Saturday, December 14, 2019, 23:02 (1566 dagar sedan) @ Mikael Blom

[image]

Längst bak i det högra tåget går två cisternvagnar. Jag antar att det är bränsle till loket?

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av Christer Fredriksson, Saturday, December 14, 2019, 23:08 (1566 dagar sedan) @ Bobo L

Mjölkvagnar!

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av BJ, Saturday, December 14, 2019, 23:30 (1566 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Mjölkvagnar!

Mycket troligt med tanke på färgsättning.
BJ

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av granat, Sunday, December 15, 2019, 11:19 (1566 dagar sedan) @ BJ

Uppväxt i K kan jag vidimera att det är mjölkvagnar.MC låg väster om station och var anslutet med industrispår norr on SKF mellan spåren mot Nr och H .Som jag minns det växlades vagnarna ut ca 14 fvb Cst i persontåg från K/MG

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av Alex, Sunday, December 15, 2019, 11:47 (1566 dagar sedan) @ granat

MC-vagnar från Katrineholm var ett mycket vanligt inslag i Persontågen från katrineholm på 60-taletett. De gick sedan från Cst direkt ner till mejeriet vid Årsta och där stod det ofta större antal vagnar uppställda.

Jag har själv ett starkt minne från slutet av 60-talets Huddinge med ett Rc-lok som drog ett av dessa blandade persontåg som anlände Stockholm vid lunchtid. Det nya moderna loket stod i stark kontrast till den brokiga skaran vagnar efter loket.

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av Gunnar D, Sunday, December 15, 2019, 16:33 (1566 dagar sedan) @ Alex

MC-vagnar från Katrineholm var ett mycket vanligt inslag i Persontågen från katrineholm på 60-taletett. De gick sedan från Cst direkt ner till mejeriet vid Årsta och där stod det ofta större antal vagnar uppställda.

Jag har själv ett starkt minne från slutet av 60-talets Huddinge med ett Rc-lok som drog ett av dessa blandade persontåg som anlände Stockholm vid lunchtid. Det nya moderna loket stod i stark kontrast till den brokiga skaran vagnar efter loket.

Mycket intressant och roligt att se denna bild med mjölkvagnar! Detta blandade tåg brukade ibland just ca 1964 få stopp i infartssignalen till Huddinge varvid mjölkvagnarna stannade precis utanför vår tomt vid Solgård. Ett starkt minne!

Gunnar

Katrineholm 1964: Bränslevagnar?

av Alex, Sunday, December 15, 2019, 21:19 (1565 dagar sedan) @ Gunnar D

Det var precis där jag såg tåget! Brukade sitta där och spana med en kompis över vad som dök upp. Fördelen var att klockorna klämtade vid övergången och gav lite varsel vad som komma skulle. Tror också att just detta tåg fick stopp vid infarten till Huddinge.

Katrineholm 1964

av HJP, Monday, December 16, 2019, 00:40 (1565 dagar sedan) @ Mikael Blom

[image]

****
Loket ser ut att vara Ra 987 eller 988.

Katrineholm 1964

av Alex, Monday, December 16, 2019, 20:16 (1564 dagar sedan) @ Mikael Blom

Först vill jag säga att det är en härlig bild som du lagt ut med många spännade detaljer och då tänker jag inte bara på mjölkvagnarna. Jag har tyvärr ingen kommunicka från 1964 men letade fram en från 1963 och 1966. Håller med om att Skåningen är ett givet alternativ. Det som ändå stör mig är att precis som idag borde det varit lika svårt som det är idag för att tåg från Norrköping att komma in på uppspåret på VSB redan innan stationshuset. Jag bifogar en spårplan från Katrineholm 1973 som jag tror stödjer mina tankar.

http://www.vsjs.org/Stationer/Katrineholm/Katrineholm%201973.jpg

Katrineholm 1964

av Lennart Fransson, Monday, December 16, 2019, 20:30 (1564 dagar sedan) @ Alex

Först vill jag säga att det är en härlig bild som du lagt ut med många spännade detaljer och då tänker jag inte bara på mjölkvagnarna. Jag har tyvärr ingen kommunicka från 1964 men letade fram en från 1963 och 1966. Håller med om att Skåningen är ett givet alternativ. Det som ändå stör mig är att precis som idag borde det varit lika svårt som det är idag för att tåg från Norrköping att komma in på uppspåret på VSB redan innan stationshuset. Jag bifogar en spårplan från Katrineholm 1973 som jag tror stödjer mina tankar.

http://www.vsjs.org/Stationer/Katrineholm/Katrineholm%201973.jpg

Nu kan jag inte länka från min telefon, men mitt minne säger mig att det fanns två vägar mot Strångsjö, och att den västra nådde samtliga plattfomsspår. Sök på ekeving.se , där finns ritning.
här

Katrineholm 1964

av Alex, Monday, December 16, 2019, 20:53 (1564 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Tack, du öppnade mina ögon och när jag skickat inlägget så började jag också fundera på att det kanske ändå fanns en vacker kurva från Åby som anslöt til VSB väster om stationen. Det ritning jag skickade med var helt enkelt för liten.

Det är ju en tacksam bild med klocka och allt och om vi gör tilbaka till "mjölktåget" B 3012 så skulle det avgått 11.49 enligt tdt 1963. Vi kanske ändå kan ana en viss försening på Skåningen. Det blandade persontåget bjöd på en lugn färd till Stockholm med stopp på alla mellanliggande stationer och hållplatser mellan Katrineholm och Södertälje S. Därefter var det bara Huddinge som begåvades med ett uppehåll. Tåget ankom Cst 14.15 viket var 45 minuter efter Skåningen vilket inte känns som en stor skillnad med tanke på förutsättningarna.

Gamla och nya Norrköping i Katrineholm.

av S-O Johansson, Monday, December 16, 2019, 23:35 (1564 dagar sedan) @ Alex

Jo visst fanns det. Den kallades "Nya Norrköping" och bör ha blivit byggd samtidigt som dubbelspåret Katrineholm-Åby. Det blev väl klart samma år som bilden togs. Den gamla infarten som borde varit samma som byggdes på 1860-talet kallades följdriktigt "Gamla Norrköping". Mitt minne är att resandetåg till och från Norrköping ändå i första hand använde spår 2 och 3. Spår 1 var inte så vanligt val. Men jag kan ju ha fel det är ju c:a 25 år sedan Katrineholms bangård byggdes om igen i samband X2000-trafiken.

Katrineholm 1964

av Tobias, Wednesday, December 18, 2019, 23:39 (1562 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Först vill jag säga att det är en härlig bild som du lagt ut med många spännade detaljer och då tänker jag inte bara på mjölkvagnarna. Jag har tyvärr ingen kommunicka från 1964 men letade fram en från 1963 och 1966. Håller med om att Skåningen är ett givet alternativ. Det som ändå stör mig är att precis som idag borde det varit lika svårt som det är idag för att tåg från Norrköping att komma in på uppspåret på VSB redan innan stationshuset. Jag bifogar en spårplan från Katrineholm 1973 som jag tror stödjer mina tankar.

http://www.vsjs.org/Stationer/Katrineholm/Katrineholm%201973.jpg


Nu kan jag inte länka från min telefon, men mitt minne säger mig att det fanns två vägar mot Strångsjö, och att den västra nådde samtliga plattfomsspår. Sök på ekeving.se , där finns ritning.
här

Vilket även syns på denna kartan från kartbild.com.