SJ ABo11a 2304 (Fordon: vagnar)

av lars t, Monday, December 16, 2019, 17:14 (1590 dagar sedan)

Jag funderar på att bygga en H0-modell av denna vagn, ursprungligen BC05, i sin senaste skepnad efter ombyggnaden 1928 med inbyggda plattformar och täckta övergångar. Den är då fortfarande träklädd. Jag har samlat lite data kring den, men jag kan inte se, om den har raka lodräta eller galberade långsidor, då jag inte har hittat någon gavelritning på denna vagn. Kan någon hjälpa mig?

Jag bygger ofta i, vad modellflygare kallar, "stand-off" skala och i styre´n. Det är en lagom ambition för "en äldre gentleman"!

Lars

SJ ABo11a 2304

av Jan Frelin, Monday, December 16, 2019, 19:07 (1590 dagar sedan) @ lars t

Jag funderar på att bygga en H0-modell av denna vagn, ursprungligen BC05, i sin senaste skepnad efter ombyggnaden 1928 med inbyggda plattformar och täckta övergångar. Den är då fortfarande träklädd. Jag har samlat lite data kring den, men jag kan inte se, om den har raka lodräta eller galberade långsidor, då jag inte har hittat någon gavelritning på denna vagn. Kan någon hjälpa mig?

Jag bygger ofta i, vad modellflygare kallar, "stand-off" skala och i styre´n. Det är en lagom ambition för "en äldre gentleman"!

Lars

Om det är en av vagnarna som byggdes omom från teakklädda BCo5 är jag tämligen säker på att den har insvängda sidor.

SJ ABo11a 2304

av Oskar F, Monday, December 16, 2019, 19:19 (1590 dagar sedan) @ lars t

Jag funderar på att bygga en H0-modell av denna vagn, ursprungligen BC05, i sin senaste skepnad efter ombyggnaden 1928 med inbyggda plattformar och täckta övergångar. Den är då fortfarande träklädd. Jag har samlat lite data kring den, men jag kan inte se, om den har raka lodräta eller galberade långsidor, då jag inte har hittat någon gavelritning på denna vagn. Kan någon hjälpa mig?

Ordet galberad har jag inte hört förut. Vet du att det var en gängse benämning för i nederdelen insvängda korgsidor(?) när vagnarna tillverkades, eller senare?

Har du tittat i boken "SJ personvagnar med träkorg modell 1909-1936" (Tell, Helmstein och Runberger, 2018)? På sidan 101 finns en bild på vagnen du nämner. Jag tycker det ser ut som den har insvängda korgsidor liksom alla(?) andra vagnar i den vagnsgenerationen, och det finns gavelritningar på andra liknande vagnstyper.

SJ ABo11a 2304

av Thomas Tell, Tuesday, December 17, 2019, 11:07 (1589 dagar sedan) @ lars t

[image]

Ritningen visa att korgsidan böjer av 50 mm under fönsterhöjd.
/tell