Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder (Fordon: allmänt)

av Ulfe, Tuesday, December 17, 2019, 08:17 (1586 dagar sedan)

Ett par bilder från Nynäsbanan.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-e10de08ae1df74ef5cb9a9a63d84e1885df5f2b947f69.jpg/version-7b3c9332ff8ae5c9095f62c2c3849bac/[/img]
Okänt var på Nynäsbanan, det står 19 på kontaktledningsstolpen och loknummer är 886.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-85ec8cf08a838b830a4eb665c0f749bd5df5f1c1cf80b.jpg/version-bfd98fb6ebaf64e18c0b1a28cdc92606/[/img]
Okänt var, min bror tror att det kan vara Västerhaninge?

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Stig Lagergren, Tuesday, December 17, 2019, 08:40 (1586 dagar sedan) @ Ulfe

Bild 2 är Nynäshamn.

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Ulfe, Tuesday, December 17, 2019, 08:46 (1586 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack för svar! Då är nog bild 1 i närheten av Nynäshamn också om stolpnumrerinen börjar i Nynäshamn?

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Anders.k., Tuesday, December 17, 2019, 12:03 (1586 dagar sedan) @ Ulfe

Tack för svar! Då är nog bild 1 i närheten av Nynäshamn också om stolpnumrerinen börjar i Nynäshamn?

Samma tåg också som fotats samma dag.

Nycol vagnar , även som Uc-vagn.
Dom använde ju järnvägen väldigt kort tid , så det kan inte finnas många bilder på en Uc märk sådan.

Stort tack för bildskatten.

M.V.H Anders.k.

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Micke Carlsson, Wednesday, December 18, 2019, 13:52 (1584 dagar sedan) @ Ulfe

Definitivt Nynäshamn, din bror står vid vägövergången vid vändplanen intill Nynäshamns station. Alla spår på bilden är nu borta, Stockholms hamnar som äger Gotlandshamnen gillar inte järnväg och har aktivt förstört järnvägstrafikmöjligheterna till Nynäshamn för att få bättre plats för bilar.

Bangårdsdelen heter "Banföreningen" eftersom Nynäs Petroleums industrispår ansluter här, i bortänden av bilden. Z65:an är inhyrd av och bemannad av Nynäs Petroleum. Personallokaler för växlingspersonalen fanns fortfarande i lokstallet vid Lövlund, bortanför hamnområdet.

Da-lok i godståget var inte så vanligt vid denna tid, det var oftast Hg-lok på 80-talet men allt som stod ledigt i Hagalund kunde dyka upp. Nynäsbanan har t ex sett Ra-lok i godståg vid några få tillfällen vid just denna tid (sent 80-tal).

Godstrafiken upphörde 1994, dels på grund av en spårbesiktning av Nynäs Petroleums spår som gav i förhållande till nyttan ganska dyra åtgärder, och en 100% prishöjning av SJ G i Norrköping som hade hand om affären i denna trafik. Godset skulle bort, tyckte SJ.

En mindre spårentreprenör som ville åt 43 kg-rälerna i Nynäs Petroleums anläggning tutade i Nynäs P att det var billigare att riva allt och bygga nytt än att laga två växlar som inte klarade besiktningen, så spåren revs ganska snabbt.

1994 fanns bara en "stående" transport, en ensam vagn till Holmsund en gång i veckan. Men flera kunder i Norge låg på väldigt hårt om att få tågtransport så underlaget fanns ändå. Nynäs P hade en väldigt järnvägsvänlig inställning men SJ:s ovilja gjorde det till slut omöjligt. Ambitionen då var att kunna återkomma med tankcontainers när väl hamnen i Norvik byggs, och det gör den ju nu så det ska bli spännande att se om något händer med det. Tyvärr går det ju inte så bra för Nynäs P just nu, men det tar sig väl.

Bilden nedan är på ungefär samma plats, men med färdigväxlat tåg i väntan på avgång till Stockholm.

[img]images/uploaded/201912181251235dfa20cba768e.jpg[/img]

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Ulfe, Wednesday, December 18, 2019, 16:13 (1584 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack för bild och en bra redogörelse.
Undertecknad var vid Norvik i början på 80-talet och gjorde geotekniska fältundersökningar, mest bergkartering, för ett energikombinat som kallades NEX, projektet genomfördes aldrig.
Det kom väl till nytta när den nya hamnen började byggas. Det står en del om järnvägar och hamn m.m. i den här länken till Stockholms hamnar, historia.
https://www.stockholmshamnar.se/historia/platser/nynashamn/

Bifogar en bild från 1966, som väl måste vara tagen i närheten av ovanstående bilder?[img]images/uploaded/201912181511205dfa4198df5d1.jpg[/img]

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Ulfe, Thursday, December 19, 2019, 08:57 (1584 dagar sedan) @ Ulfe

Jag svarar mej själv då jag inte såg Mickes karta när jag skrev inlägget.
[img]images/uploaded/201912181511205dfa4198df5d1.jpg[/img]
Den här bilden måste vara tagen här, se Micke Carlssons karta, det ser ut som ett spårlöst? lokstall på kartan.
[img]https://www.jvmv2.se/forum/images/uploaded/201912181308385dfa24d6f0625.jpg[/img]

Länk till fler bilder från Nynäshamn 1966.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/2016/09/22/11367320-nynashamn-den-9-9-1966/

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Micke Carlsson, Thursday, December 19, 2019, 12:10 (1584 dagar sedan) @ Ulfe

Stämmer, det är lokstallet vid Lövlund, som platsen kallas. Lokstallet är idag kontor.

Jag kommer väl ihåg NEX. Anläggningen byggdes visst sedan i Polen istället. Det fanns en för järnvägen intressant idé om järnvägsfrakt av hetvatten till Stockholm bland annat.

Före NEX så var det på tal att bygga ett kärnkraftverk på samma ställe. Anläggningen hamnade istället i Studsvik. På samma plats låg Johnsons växtforskningsinstitut som har haft viss betydelse, eftersom det var där man lärde sig om kyltransport av färskvaror. Här lärde man sig frysa potatisbitar och ärtor så att de fortfarande gick att äta när de tinats, och här kom man fram till att bananer fraktas bäst i en temperatur av +14,7*C.

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, kartbildsförsök

av Micke Carlsson, Wednesday, December 18, 2019, 14:21 (1584 dagar sedan) @ Ulfe

Det syns kanske inte jättebra, men den som vill kan kopiera och klistra själva. Kartbladen är från norr till söder med början vid oljebangården, uppställningsbangården från tankvagnar och de två spåren från raffinaderiområdet ansluter från höger. Din bror står vid plankorsningen på fjärde kartbladet, med byggnaden "FISKARBODEN" bakom sig, när bilden på Z65-an tas.

[img]images/uploaded/201912181308225dfa24c645873.jpg[/img]

[img]images/uploaded/201912181308385dfa24d6f0625.jpg[/img]

[img]images/uploaded/201912181309005dfa24ec2f486.jpg[/img]

[img]images/uploaded/201912181309195dfa24ff195e9.jpg[/img]

[img]images/uploaded/201912181309345dfa250e949ff.jpg[/img]

[img]images/uploaded/201912181309515dfa251fef9ff.jpg[/img]


Flygfoton från Eniro för orientering. Norr till söder.

[link]https://kartor.eniro.se/m/nUrdA[/link]

[link]https://kartor.eniro.se/m/58QOj[/link]

[link]https://kartor.eniro.se/m/RMPoV[/link]

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Strömgränsreferensen, Wednesday, December 18, 2019, 14:37 (1584 dagar sedan) @ Ulfe

Ett par bilder från Nynäsbanan.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-e10de08ae1df74ef5cb9a9a63d84e1885df5f2b947f69.jpg/version-7b3c9332ff8ae5c9095f62c2c3849bac/[/img]
Okänt var på Nynäsbanan, det står 19 på kontaktledningsstolpen och loknummer är 886.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-85ec8cf08a838b830a4eb665c0f749bd5df5f1c1cf80b.jpg/version-bfd98fb6ebaf64e18c0b1a28cdc92606/[/img]
Okänt var, min bror tror att det kan vara Västerhaninge?

Godståget står väl på en av de allra sist nedlagda järnvägarna med persontrafik. Nynäshamn - Nynäshamns hamn.
Någon kanske kan fylla i datum när?
Tänk så praktiskt, ett par pendlar drogs de sista 4 - 500 meter till Gotlandsbåten.
Blev ersatta av sk flygbussar på en fullsmockad Nynäsväg!

Tankvagnståg på Nynäsbanan 1986, 2 bilder

av Micke Carlsson, Wednesday, December 18, 2019, 14:55 (1584 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen

Bild på sista trafikfordon som var där. Jag tror det var 2008. Pendeln slutade gå dit 2007-07-22. Tankvagnen fd SNJ 500125 var sista vagn att lämna "Banföreningen" innan bangården revs.

[image]

[image]