Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?
Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?
För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:
- Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
- Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
- Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
- Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
- Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden
SJK nr 68 Järnvägsdata 1999 har ett särskilt kapitel Ursprungliga statsbanor. Där anges att staten öppnade följande banor på 1800-talet, utöver dem som kallades stambanor:
Skövde–Karlsborg.
Hallsberg–Örebro.
Saltskog–Södertälje.
Karlberg–Värtan.
Kil–Fryksta.
Västanfors–Krylbo
Kilafors–Stugsund.
Ljusdal–Hudiksvall.
Sundsvall–Storlien (Norrländska tvärbanan).
Långsele–Sollefteå.
Mellansel–Örnsköldsvik.
Vännäs–Umeå.
Gällivare–Kiruna (Malmbanan).
Gällivare–Koskullskulle.
Under första decenniet av 1900-talet öppnade staten följande banor (åtminstone några av dem torde ha planerats under 1800-talet):
Göteborg–Strömstad.
Frövi-Västanfors.
Boden–Morjärv.
Kiruna–Riksgränsen.
Din uppräkning av stambanorna stämmer inte riktigt med hur indelningen av dem var på 1800-talet och långt in på 1900-talet. Så här var det:
Södra stambanan: Falköping–Nässjö–Malmö.
Östra stambanan: Katrineholm–Mjölby–Nässjö.
Norra stambanan: Stockholm–Uppsala–Krylbo–Storvik–Ånge.
/up