Statliga banor enl 1800-talsbeslut (Bana)

av Anders_W, Wednesday, December 18, 2019, 21:38 (1587 dagar sedan)

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

Statliga banor enl 1800-talsbeslut

av Lennart Petersen, Wednesday, December 18, 2019, 21:50 (1587 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

Det blir många banor. Hallsberg-Örebro byggdes av staten . Bohusbanan byggdes på 1900-talet men torde ha beslutats på 1800-talet?
Så har vi Skövde-Karlsborg, Kilafors-Söderhamn,Ljusdal-Hudiksvall, Torpshammar-Ånge-Storlien,Mellansel-Örnsköldsvik, Vännäs-Umeå,

Statliga banor enl 1800-talsbeslut

av Hans Broman, Wednesday, December 18, 2019, 23:17 (1587 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

Om du har tillgång till SJK-boken "Järnvägsdata med trafikplatser" kan du där leta fram alla banor som byggdes av staten på 1800-talet. Det finns bland annat massor av banhistorik i den boken (SJK 83).

Statliga banor enl 1800-talsbeslut

av Ulf Pålsson, Thursday, December 19, 2019, 00:53 (1587 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

SJK nr 68 Järnvägsdata 1999 har ett särskilt kapitel Ursprungliga statsbanor. Där anges att staten öppnade följande banor på 1800-talet, utöver dem som kallades stambanor:

Skövde–Karlsborg.
Hallsberg–Örebro.
Saltskog–Södertälje.
Karlberg–Värtan.
Kil–Fryksta.
Västanfors–Krylbo
Kilafors–Stugsund.
Ljusdal–Hudiksvall.
Sundsvall–Storlien (Norrländska tvärbanan).
Långsele–Sollefteå.
Mellansel–Örnsköldsvik.
Vännäs–Umeå.
Gällivare–Kiruna (Malmbanan).
Gällivare–Koskullskulle.

Under första decenniet av 1900-talet öppnade staten följande banor (åtminstone några av dem torde ha planerats under 1800-talet):

Göteborg–Strömstad.
Frövi-Västanfors.
Boden–Morjärv.
Kiruna–Riksgränsen.

Din uppräkning av stambanorna stämmer inte riktigt med hur indelningen av dem var på 1800-talet och långt in på 1900-talet. Så här var det:

Södra stambanan: Falköping–Nässjö–Malmö.
Östra stambanan: Katrineholm–Mjölby–Nässjö.
Norra stambanan: Stockholm–Uppsala–Krylbo–Storvik–Ånge.
/up

Statliga banor enl 1800-talsbeslut. historiskt.nu

av Leif B, Thursday, December 19, 2019, 00:59 (1587 dagar sedan) @ Anders_W

Har någon koll på vilka de banor var som svenska staten på 1800-talet bestämde sig för att bygga?

Stambanorna är förstås självskrivna, men visst fanns det fler? Exempelvis var väl Krylbo-Frövi-Hallsberg en statlig bana redan från början?


För den som inte vill läsa Wikipediaartikeln, räknas där följande stambanor upp:

  • Västra: Stockholm–Katrineholm–Hallsberg–Skövde–Göteborg
  • Södra: nu Katrineholm–Norrköping–Linköping–Nässjö–Sävsjö-Alvesta–Hässleholm–Malmö, tidigare Hallsberg-Falköping–Jönköping–Nässjö-...
  • Norra: Gävle–Ockelbo–Bollnäs–Ljusdal–Ånge
  • Nordvästra: Laxå–Karlstad–Kil–Charlottenberg
  • Genom övre Norrland: Bräcke–Långsele–Vännäs–Boden

Titta på denna intressanta hemsida, så hittar du mycket intressant:
http://historiskt.nu/normalsp/staten/sj_main.html