TJF efterlyser (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan O, Sunday, December 22, 2019, 00:46 (1587 dagar sedan)

Hej!

I Västervik pågår renoveringen av lokomotorn Katrinefors Bruk nr 2 (KVAB 1959) för fullt. Sedan renoveringen påbörjades hösten 2017 har bland annat större delen av drivlinan bytts ut, loket har blästrats/slipats och lackats om i originalfärgerna, hela hydraulsystemet bytts ut och nästan allt elkablage bytts. För närvarande håller vi på att färdigställa hytten och reglagen.

Efter att ha letat i våra förråd och plundrat det som gått att återanvända från vår reservdels-Z43 kan vi konstatera att vi saknar några delar för att kunna färdigställa loket.

Vi söker därför:

- En rödlykta med linsen i glas (Bosch LE/QEA 95/1). Vi har en plastlins som nödlösning, men den är så blekt av solen att ljusskenet blir rosa...

- 2 st plogar.

- En "låsskruv" till luckan till verktygsskåpet inne i hytten.

- KVAB tillverkarskylt i svart Backelit. (ska sitta högst upp på frontväggen inne i hytten)

Är det någon här på forumet som råkar ha något av ovanstående till övers får ni gärna kontakta mig via forumets mailfunktion.

Bifogar en bild på lokomotorn tagen förra helgen.
[image]

Tack på förhand!
/Johan

TJF efterlyser

av V1, Sunday, December 22, 2019, 12:38 (1586 dagar sedan) @ Johan O

Ett mycket snyggt jobb ni gjort.
Är det dessa färger Kalmar tog fram just för Z43 till SJ?
Jag är intresserad av färgkoderna för ett modellbygge.

Det kanske skulle fungera att måla linsens insida, kanske med rött nagellack. ;-)

Mvh Erik

TJF efterlyser

av mrwhans, Sunday, December 22, 2019, 12:50 (1586 dagar sedan) @ V1

Tamiya har transparent signalröd färg på 10ml förpackningar, artnr X-27. Finns i hobbyhandeln för ca 25 kr. Ett eller flera lager målas på insidan till önskad effekt.
Om linsen är matt på utsidan kan den poleras med polermedel för bilstrålkastare. Finns tex på Biltema.

TJF efterlyser

av Anders Östlund, Tuesday, December 24, 2019, 21:45 (1584 dagar sedan) @ mrwhans

Tamiya har transparent signalröd färg på 10ml förpackningar, artnr X-27. Finns i hobbyhandeln för ca 25 kr. Ett eller flera lager målas på insidan till önskad effekt.
Om linsen är matt på utsidan kan den poleras med polermedel för bilstrålkastare. Finns tex på Biltema.

Jag har stött på personer som renoverar bilar (Lastbilar) som gör på detta sätt med röda plastglas till sina lastbilar. Blir tydligen "tillräckligt bra" men man kan få lägga på ett nytt lager färg "efter några år" om jag minns konversationen rätt...

/Anders Ö