Skånskt plogtåg för 50 år sedan (Fordon: allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 25, 2019, 16:52 (1583 dagar sedan)

Fram till dess att Tb- och Tc-loken levererades kring 1969/70 utfördes snöröjning (i vart fall i Skåne) med den klassiska fordonssammansättningen tenderplog + lok + spårrensare, ibland enbart lok + spårrensare. Sedan T21-lok stationerats i Malmö 1962 var det ibland dessa lok men ofta ånglok som användes. Vintern 1969/70 bjöd på en hel del snö i Skåne och den 9 januari 1970 framfördes flera plogtåg (även snöslungan A 5 användes). Jag följde J 1393 (inte ofta J-lok i plogtåg utan oftast E/E2) på sträckan Trelleborg - Klagstorp. Plogen som J-loket sköt framför sig var tjv (tjänstevagn) nr 703, som enligt Yngve Holmgren (ÖSJ-bladet nr 1/1988) hade sitt ursprung som tender till SJ-loket litt H nr 176 med namnet Fale och var tillverkad 1875 av Sharp, Stewart i Manchester med nr 2466. Loket (med tender) såldes till MSJ 1918, där själva loket användes som reservdelsförråd (och alltså inte blev inregistrerat med något nummer i MSJ lokserie). Tendern behölls och byggdes om till snöplog senast 1930 och överogs med MSJ av SJ 1943. Tjv 703 numrerades senare om till 30-74-945 0 398-5 och fick littera Qcg. Spårrensaren som gick efter loket var tjv nr 557 (senare Qce nr 945 0160 enligt SJK 27). Såhär såg tågsättet ut när det tog sig fram över den skånska tundran mellan Simlinge - Södra Åby.
[image]

Den skånska snövintern är speciell. På ovanstående bild verkar det inte vara så mycket snö men det är oftast blåsigt i Skåne och snön blandar sig då med lös jord från fälten och bildar tunga drivor att ta sig igenom. En sådan driva följde strax efter bilden ovan på samma delsträcka vid en vägkorsning och på nedanstående bild syns plogtåget forcera drivan.
[image]

Ångloket J 1393 finns bevarat hos Skånska Järnvägar i Brösarp men är f.n. avställt.

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Thomas Tell, Wednesday, December 25, 2019, 17:18 (1583 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Den skånska snövintern är speciell. På ovanstående bild verkar det inte vara så mycket snö men det är oftast blåsigt i Skåne och snön blandar sig då med lös jord från fälten och bildar tunga drivor att ta sig igenom.

Killarna på fjärren i Malmö jämförde blandningen med betong.
/tell

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Alex, Wednesday, December 25, 2019, 18:09 (1583 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Otroligt fina och häftiga bilder!
De passar också mycket bra i S/V eftersom det handlar om ett svart ånglok och mycket vit snö. Tack för att du delade med dig av dessa unika bilder!

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Överkörmästaren, Wednesday, December 25, 2019, 18:27 (1583 dagar sedan) @ Alex

Otroligt fina och häftiga bilder!
De passar också mycket bra i S/V eftersom det handlar om ett svart ånglok och mycket vit snö. Tack för att du delade med dig av dessa unika bilder!

Vad har du för bevis för att det inte är t ex ett brunt lok och gul snö? Hade det varit färg hade man vetat! (Fast om allt verkligen VAR i gråskala så hade det förstås inte hjälpt!)

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Kari Korkala, Wednesday, December 25, 2019, 19:26 (1583 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Kurskamrater från lokförarkurset 50 i Mjölby berättade om betongsnön, i vissa fall slogs plogen sönder under plogningen!
Mvh Kari Korkala

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av johanmmolin, Friday, December 27, 2019, 20:45 (1581 dagar sedan) @ Kari Korkala

När jag såg denna underbara bild kom jag faktiskt att fundera över motsvarande snöröjning i Östergötland, som ju också är ett landskap som kan drabbas svårt av snödrev (eller med det berömda skånska ordet; att det "fyker").

Det borde ju ha funnits motsvarande behov av rejäla doningar för att kunna ploga bort snön även där.

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Sune Nylén, Sunday, December 29, 2019, 15:06 (1579 dagar sedan) @ johanmmolin

Heter det inte fnyker. Tänkte osökt på Martin Ljung - se där en fd. järnvägare i Notviken - och hans kända figur Bertram Fnykström:-D

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Harald, Sunday, December 29, 2019, 15:12 (1579 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det finns väl inget som heter "heter" när det gäller dialekter. :-)
Men skämt åsido så tar Rietz dialektlexikon upp båda formerna och även "fjuka".

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av johanmmolin, Sunday, December 29, 2019, 16:18 (1579 dagar sedan) @ Harald

Intressant! Jag har bott i Skåne 1977 - 1981 och sedan från 1983 och framåt, i Helsingborg och Malmö. Och här jag aldrig hört någon annan form än "fyker". Men Skåne har ju ett antal relativt olika dialekter, så jag betvivlar inte att båda formerna finns.

Oavsett vad fenomenet kallas så sker samma saker i Östergötland på slättbygden; därav min undran om snöröjning på östgötabanorna.

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, December 29, 2019, 16:46 (1579 dagar sedan) @ johanmmolin

Intressant! Jag har bott i Skåne 1977 - 1981 och sedan från 1983 och framåt, i Helsingborg och Malmö. Och här jag aldrig hört någon annan form än "fyker". Men Skåne har ju ett antal relativt olika dialekter, så jag betvivlar inte att båda formerna finns.

Oavsett vad fenomenet kallas så sker samma saker i Östergötland på slättbygden; därav min undran om snöröjning på östgötabanorna.

Född i Skåne 1946 och alltid bott här. Har aldrig hört något annat än fyker.

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Harald, Sunday, December 29, 2019, 17:35 (1579 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Intressant! Jag har bott i Skåne 1977 - 1981 och sedan från 1983 och framåt, i Helsingborg och Malmö. Och här jag aldrig hört någon annan form än "fyker". Men Skåne har ju ett antal relativt olika dialekter, så jag betvivlar inte att båda formerna finns.

Oavsett vad fenomenet kallas så sker samma saker i Östergötland på slättbygden; därav min undran om snöröjning på östgötabanorna.


Född i Skåne 1946 och alltid bott här. Har aldrig hört något annat än fyker.

Det finns ju fler dialekter än skånska ;-) . För "fnyker" anger Rietz Östergötland, Småland och Blekinge och även Bohuslän men där med uttalet "fnyger". För "fyker" anges Skåne, Halland, Småland och Öland.

snön fyker

av mormorsgruvan, Friday, January 24, 2020, 10:36 (1553 dagar sedan) @ johanmmolin

Fyker förekommer mycket riktigt i det skånska språket. Namnet kommer från Danskans fyger.

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Svante Andersson, Friday, December 27, 2019, 17:17 (1581 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Vad har du för bevis för att det inte är t ex ett brunt lok och gul snö? Hade det varit färg hade man vetat! (Fast om allt verkligen VAR i gråskala så hade det förstås inte hjälpt!)

En av de mest onödiga kommentarer jag sett på detta forum. Kanske ett utslag av K&B-humor med tanke på de angivna färgerna.

SA

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av V1, Wednesday, January 01, 2020, 16:50 (1576 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ånglok var svarta och gul snö brukar man bara se fläckvis.
Även om bilden är svartvit kan man låta fantasin avgöra resten.

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 25, 2019, 21:30 (1583 dagar sedan) @ Alex

Otroligt fina och häftiga bilder!
De passar också mycket bra i S/V eftersom det handlar om ett svart ånglok och mycket vit snö. Tack för att du delade med dig av dessa unika bilder!

Jag delar gärna med mig av mina bilder från 1960-talet och framåt och det har ju blivit möjligt för mig nu, tack vare den nya bilduppläggningen. Ett stort tack till er som ordnat med att det nu går att lägga ut bilder på ett enkelt sätt!

Skånskt plogtåg för 50 år sedan

av Alex, Wednesday, December 25, 2019, 22:42 (1583 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja, Järnvägshistoriskt forum har över en natt blivit den absolut bästa mötesplatsen på nätet för oss som uppskattar den här typen av bilder och dokumentationer.