Godsmagasin Kinnared rivet (Byggnad)

av Bjarnulf @, Malmbäck, Thursday, January 29, 2009, 17:41 (5565 dagar sedan)

Såg vid passage i tisdags att godsmagasinet i Kinnared hade rivits nyligen
/B

Godsmagasin Kinnared rivet

av Victor S, Thursday, January 29, 2009, 18:09 (5565 dagar sedan) @ Bjarnulf

Förr i tiden har jag hört att det rådde skrotningshysteri, då Förstlingen också försvann. Numera är det rivningshysteri. Vad blir nästa, nedläggningshysteri?

Hysteriskt

av Stefan Nilsson, Thursday, January 29, 2009, 19:26 (5564 dagar sedan) @ Victor S

Vad blir nästa, nedläggningshysteri?

Tja, fast var inte det på 50-60-70-talen? Tvärtom känns det väl nu som man satsar mer på järnväg runt om i landet. Men det finns iofs flera banor som snarast ligger för fäfot där det bara är en tidsfråga innan de rivs upp (t.ex gamla Skåne-Småland).

Rivningshysterin i dessa dagar känns problematisk tycker jag. Riksantikvarieämbetet sades i nån hänvisad artikel ha valt ut sina objekt att bevara ur riksperspektiv; däremot verkar det saknas motsvarande på läns- eller kommunnivå. Vad jag hört från nära håll saknar Länsstyrelsen tillräcklig kunskap och länsmsueet saknar intresse...

Veterligen finns inte ens en dokumentation av järnvägsbyggnader, eller ens stationshus, i mitt län (mer än enstaka) - vilket ju annars vore ett naturligt första steg till grundläggande kunskap. Skriften [i][b]Från Alvesta till Össjöbol[/b][/i] från Smålands Museum känns som nåt alla län borde ha skaffat sig redan - som obligatoriskt fundament! Och nu är frågan hur långt man hinner innan massor är borta.

Stationer, godsmagasin och andra relaterade byggnader blir det odokumenterade kulturarvet som utplånas.

Angående forna Skåne Smålands Järnväg

av Lasse M, Thursday, January 29, 2009, 21:29 (5564 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Vad blir nästa, nedläggningshysteri?


Tja, fast var inte det på 50-60-70-talen? Tvärtom känns det väl nu som man satsar mer på järnväg runt om i landet. Men det finns iofs flera banor som snarast ligger för fäfot där det bara är en tidsfråga innan de rivs upp (t.ex gamla Skåne-Småland).


Hittade denna artikel:
[link=http://www.finnveden.nu/?option=com_content&task=view&id=22925&Itemid=2]http://www.finnveden.nu/?option=com_content&task=view&id=22925&Itemid=2[/link]