Växling (Järnväg allmänt)

av LaseJ, Friday, December 27, 2019, 22:36 (1580 dagar sedan)

[img]images/uploaded/201912272134405e0678f0d75d4.jpg[/img]
Jxp Sven Philipsson och K-G Johansson på Mölndals Övre 1971

Dubbelknuff o slängskjuts var vardagsmat..

Växling

av Christer Nyqvist, Friday, December 27, 2019, 22:59 (1580 dagar sedan) @ LaseJ

Slängskjuts gjordes i växlingen i min ungdom på Sävl. Växlaren som åkte på loket hängde av med stång. I vxi nämns slängskjutskrok. Användes den någonsin? Inte i Göteborg i alla fall.
Vad är dubbelknuff? Hur utfördes den?

Växling

av LaseJ, Friday, December 27, 2019, 23:02 (1580 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

När man knuffade dvs loket i aktern och hängde av mellan vagngrupperna så att den ena gickp åett spår och den andra pådet andra spåret..livsfarligt...men man tjänade tid...

Växling

av Christer Nyqvist, Friday, December 27, 2019, 23:04 (1580 dagar sedan) @ LaseJ

Två skjutsar i samma rörelse?

Växling, "dutch drop"

av Leif B, Sunday, December 29, 2019, 12:19 (1578 dagar sedan) @ LaseJ

När man knuffade dvs loket i aktern och hängde av mellan vagngrupperna så att den ena gick på ett spår och den andra på det andra spåret..livsfarligt...men man tjänade tid...

Jag har läst i en amerikansk tidskrift om något som kallades "dutch drop". Det var som en "vanlig" slängskjuts, med den "lilla" skillnaden att den görs i en medväxel i stället för en motväxel. D v s efter att loket passera växeln och denna lagts om, ska loket accelerera [b]mot[/b] den rullande vagnen/vagngruppen och hinna förbi hinderpålen innan vagnen når dit ....

Det känns som att det finns ännu större möjligheter att göra sig illa med den varianten. Inte minst för att det hela måste gå ännu fortare med större stress.

Växling

av LaseJ, Friday, December 27, 2019, 23:05 (1580 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Ang slängskjuts, antingen stång eller så balansernade på bufferten och hänga av med foten. Tungt o vansinnigt

Växling

av Harald, Saturday, December 28, 2019, 13:27 (1579 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

När jag växlade på Nohab på 70-talet använde vi slängskjutskrok. Man fick egentligen inte skjutsa alls på Nohabs område, men det var dåligt med rundgångsmöjligheter. Ofta var spåren där man kunde gå runt upptagna av uppställda vagnar. När jag började i växlingen använde de en vajer för att dra in vagnar på intilliggande spår, men jag gillade inte det. En vajer som brister är ju livsfarlig för kringstående. Så vi plockade ihop lite delar som fungerade som en slängskjutskrok. Värre var det när man skulle ha ut en vagn framför sig från intilliggande spår. Då tryckte vi med en stock mellan lokets buffertplanka och någon lämplig plats på vagnen. I USA var ju detta standard så där hade vagnarna "pole pockets" för ändamålet, men på svenska vagnar finns inte sådana.

Växling. Amerikansk "poling" & europeisk slängskjutskrok

av Leif B, Sunday, December 29, 2019, 12:13 (1578 dagar sedan) @ Harald

När jag växlade på Nohab på 70-talet använde vi slängskjutskrok. Man fick egentligen inte skjutsa alls på Nohabs område, men det var dåligt med rundgångsmöjligheter. Ofta var spåren där man kunde gå runt upptagna av uppställda vagnar. När jag började i växlingen använde de en vajer för att dra in vagnar på intilliggande spår, men jag gillade inte det. En vajer som brister är ju livsfarlig för kringstående. Så vi plockade ihop lite delar som fungerade som en slängskjutskrok. Värre var det när man skulle ha ut en vagn framför sig från intilliggande spår. Då tryckte vi med en stock mellan lokets buffertplanka och någon lämplig plats på vagnen. I USA var ju detta standard så där hade vagnarna "pole pockets" för ändamålet, men på svenska vagnar finns inte sådana.

Det lär ha hänt många olyckor med "poling" även i USA. Även om det fanns "pole pockets" så hände att själva "pålen" var rutten och försvagad och splittrades när loket tryckte. Inte mycket trevligare att hålla i en påle som splittrats, än att stå nära en vajer som brister....

Här är några bilder och en filmsnutt om "poling".


En bit ner i denna tråd visade du en bild på en slängskjutskrok och hur den ska användas.

Växling. Amerikansk "poling" & europeisk slängskjutskrok

av Överkörmästaren, Sunday, December 29, 2019, 12:29 (1578 dagar sedan) @ Leif B

Det lär ha hänt många olyckor med "poling" även i USA. Även om det fanns "pole pockets" så hände att själva "pålen" var rutten och försvagad och splittrades när loket tryckte. Inte mycket trevligare att hålla i en påle som splittrats, än att stå nära en vajer som brister....

Det måste även kunna inträffa att stocken lägger sig dumt så att man spårar ur. Manövern utförs ju av naturliga skäl alltid i närheten av en växel med moträler och grejer där den kan kila fast sig...

Växling. Amerikansk "poling" & europeisk slängskjutskrok

av Olof W, Sunday, December 29, 2019, 12:36 (1578 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det lär ha hänt många olyckor med "poling" även i USA. Även om det fanns "pole pockets" så hände att själva "pålen" var rutten och försvagad och splittrades när loket tryckte. Inte mycket trevligare att hålla i en påle som splittrats, än att stå nära en vajer som brister....


Det måste även kunna inträffa att stocken lägger sig dumt så att man spårar ur. Manövern utförs ju av naturliga skäl alltid i närheten av en växel med moträler och grejer där den kan kila fast sig...

Vissa lok hade pålar fastsatta i loket men för de andra så hände det också många olyckor när pålen, som ibland bara hölls fast av trycket mellan lok och vagn, trillade av och fortsatte sin egen väg med samma fart som lok och vagn. Då var det inte bra om det stod en växlare i vägen.

/Olof

Växling. Amerikansk "poling" & europeisk slängskjutskrok

av Harald, Sunday, December 29, 2019, 15:02 (1578 dagar sedan) @ Olof W

När vi använde metoden på Nohab såg vi till att ha en bra stock eller bjälke. Växlaren satte stocken mot lokets buffertplanka och höll den uppe medan man körde sakta framåt tills stocken satt fast mellan loket och vagnen. Då ställde växlaren sig på behörigt avstånd varpå man tryckte. Sedan kom det knepigaste, alltså att stanna loket medan det fortfarande var hinderfritt.

Växling

av Kjell Aghult, Saturday, December 28, 2019, 15:01 (1579 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Slängskjuts gjordes i växlingen i min ungdom på Sävl. Växlaren som åkte på loket hängde av med stång. I vxi nämns slängskjutskrok. Användes den någonsin? Inte i Göteborg i alla fall.
Vad är dubbelknuff? Hur utfördes den?

Slängskjuts tilläts alltså (även arbetarskyddsmässigt) om den utfördes av "inövad personal". Vem som så var fick i Närke aktuell arbetsledare bedöma. "Dubbelknuff" hette här "dubbelskjuts". "Lagom" skjutsar krävde viss vana av föraren. t ex i Hallsberg vid den s k störtbombningen i Harpan. Formellt "skjutsning i stationsrangergruppen" (Sedan mycket länge slopad).

"Skjuts" hette på danska "stöd" (=´stöt´), efter tysk förebild. Norrmännen kallade saken "sparking". DSB Gods förbjöd skjutsning¨ca 1975, för att förebygga godsskador. Man hade också relativt litet s k grovgods: "Inget malm och inget timmer, som i Sverige". Hos oss också rätt vanligt med s k slutna vagnsgrupper (Som flyttades med lok).

Min ene växlingsinstruktör gick varma årstiden i gymnastikskor, "för att nätt kunna lyfta av".
Hans bror var tågledare i TGOJ Skogstorp, men själv ville han aldrig byta till skrivbord.

Växling

av Zäta, Sunday, December 29, 2019, 14:33 (1578 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Någon slängskjutskrok har jag aldrig sett eller använt trots att vi slängskjutsade då och då både i Rockhammar och Frövi. Vi använde också nåt som vi kallade Degerforsaren, man hänger av vagnar i en lutning med luft kvar i huvudledningen, lossar bromsar, en gubbe åker med på bufferten, när vagnar rullat dit man vill öppnas huvudledningskiken och bromsen går till på vagnar.

Växling

av V1, Wednesday, January 01, 2020, 16:39 (1575 dagar sedan) @ Zäta

Trevlig läsning.
Degerforsarn har jag aldrig hört talas om.
Måste ha varit något de brukade utföra på bruket?

Vet du mer om förfarandet?

Mvh Erik

Växling

av V1, Saturday, December 28, 2019, 12:48 (1579 dagar sedan) @ LaseJ

Jag hörde om något liknande för längesedan, men har glömt detaljerna.
Någon typ knuffskjuts på små bangårdar, där kopplet hängdes av i farten före en växel
för att sedan tuffa förbi vagnarna och koppla dom i lokets andra ände efter nästa växel.

Känner någon till mer om denna växlingsmanöver?

Mvh Erik

Växling

av Överkörmästaren, Saturday, December 28, 2019, 20:13 (1579 dagar sedan) @ V1

Jag hörde om något liknande för längesedan, men har glömt detaljerna.
Någon typ knuffskjuts på små bangårdar, där kopplet hängdes av i farten före en växel
för att sedan tuffa förbi vagnarna och koppla dom i lokets andra ände efter nästa växel.

Känner någon till mer om denna växlingsmanöver?

Mvh Erik

Är det inte helt enkelt "slängskjuts" du tänker på? Det går ut på att loket drar igång en vagngrupp, föraren minskar sedan farten något så att kopplet kan läggas av och drar sedan på kraftigt så att loket kör ifrån de nu fritt rullande vagnarna och kör förbi en motväxel som sedan läggs om så att vagnarna rullar in på ett annat spår.

Växling med slängskjuts

av Cargoman, Wednesday, September 16, 2020, 20:19 (1316 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Visst är det så, Överkörmästarn!
Precis detta tillvägagångssätt användes i Trångsviken, åtminstone fram till sommaren 1984 då jag bytte stationeringsort.
Tåget var 9655 Storlien-Östersund som jag körde 28 gånger från sommaren 1981 till sommaren 1984, och 11 gånger av dessa var det växling i Trångsviken.
Det var vagnar till sågen där, och denna låg på en höjd på udden öster om stationshuset. Spåret dit låg i en högerkurva med ganska brant backe uppför.
Vagnarna dit hade man närmast lok vid ankomst Trångsviken, och för att slippa rundgångar med loket användes slängskjuts för att få vagnarna upp till sågen.
Vid de 11 växlingarna hade jag Da-mult två gånger, Dm tre gånger och Ma sex gånger.
Växlingen gick till sålunda: Loket med de aktuella vagnarna drog fram till östra växeln, och backades sedan tillbaka till spåret närmast stationshuset, till en bit väster om detta.
Tkl – som utförde växlingsarbetet - skruvade ut kopplet mellan lok och vagn så mycket det gick.
Sedan klättrade han upp på buffertbalken på loket. På Da-loken kunde han hålla sig i gångbryggan och på Dm och Ma fick han hålla sig i ledstången som går runt fronten under fönstren.
I backspegeln såg jag handen sträckas ut, ”Klart”, och jag drog på i lagom fart för att vagnarna skulle kunna rulla förbi växeln och en liten bit upp i backen. Sedan gjorde jag en liten lätt inbromsning så att kopplet slackade och växlaren lyfte av kopplet med foten eller med handen, jag såg ju inte detta från min plats. Han visade ”klart” igen, och jag ökade farten ordentligt fram till växeln där jag fick hålla igen lite för att växlaren säkert skulle kunna hoppa av. Jag stannade sedan hinderfritt bortom växeln.
Växlaren lade om växeln och vagnarna rullade upp mot sågen. Han följde efter vagnarna och lade en bromssko bakom den sista vagnen just när den stannade i backen och var på väg att rulla bakåt igen.
Växlaren gick ner och lade om växeln igen och jag backade in bakom denna, för att sedan köra framåt igen upp till vagnarna och skjuta dem upp till sågen. Det gällde att ha bromstrycksvakten urkopplad under skjutsmanövern eftersom man var tvungen att köra innan bromsen lossat helt. Det hade inte varit roligt att köra ur brytaren och sedan bli påkörd av vagnarna!
Jag gillade aldrig detta förfarande, utan tyckte det verkade livsfarligt för växlaren. Men Tkl där var en lång och stor man med händer stora som dasslock, så han fixade det.
Som ganska färsk lokförare år 1981 var det inte heller läge att ifrågasätta slängskjutsen med den barske tågklareraren, utan bara att ”gilla läget” och göra så gott man kunde. Men det gick bra alla elva gångerna, och det är väl preskriberat vid detta laget. Vilka tider!

Växling med slängskjuts

av Micke Carlsson, Thursday, September 17, 2020, 12:42 (1315 dagar sedan) @ Cargoman

Det behöver nog inte ens preskriberas, metoden fanns beskriven i vxi SJF 010.3, den är inte ens "förbjuden" idag heller, det är järnvägsföretaget som ska beskriva vad man får och inte får samt ha rutiner för det man faktiskt får i sin växlingsinstruktion. Inte för att jag tror att någon har beskrivit slängskjuts idag, men ändå.

Växling med slängskjuts. Fotarbete eller krok?

av Leif B, Thursday, September 17, 2020, 16:46 (1315 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det behöver nog inte ens preskriberas, metoden fanns beskriven i vxi SJF 010.3, den är inte ens "förbjuden" idag heller, det är järnvägsföretaget som ska beskriva vad man får och inte får samt ha rutiner för det man faktiskt får i sin växlingsinstruktion. Inte för att jag tror att någon har beskrivit slängskjuts idag, men ändå.

Jag visserligen i vxi men jag betvivlar på att den metod som Cargoman beskriver - att stå på buffertbalken med ena foten och lyfta av kopplet med andra foten - beskrivs i vxi??

Däremot beskrivs säkert slängskjuts med slängskjutskrok, men det är en helt annan sak ur ett säkerhetsperspektiv.

Växling med slängskjuts. Fotarbete eller krok?

av Micke Carlsson, Thursday, September 17, 2020, 17:28 (1315 dagar sedan) @ Leif B

Slängskjutskrok eller med koppelavläggare, står det.

Växling

av Micke Carlsson, Sunday, December 29, 2019, 15:58 (1578 dagar sedan) @ V1

Jag har sett det på någon filmsnutt om Falsterbobanans sista år för några år sedan, kan tyvärr inte hitta den igen.

Tåg ankommer på spår 1. Närmast lok går en finka som skyddsvagn antar jag, och den ska flyttas till andra änden av tågsättet innan återfärd.

Lok och finka hängs av från tågsättet och går över till spår 3 där finkan skjutsas iväg.

Loket kör sedan om den skjutsade finkan på spår 2 och hinner fram för att fånga upp den i andra änden av bangården.

Växling

av Lennart Fransson, Sunday, December 29, 2019, 16:47 (1578 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag har sett det på någon filmsnutt om Falsterbobanans sista år för några år sedan, kan tyvärr inte hitta den igen.

Tåg ankommer på spår 1. Närmast lok går en finka som skyddsvagn antar jag, och den ska flyttas till andra änden av tågsättet innan återfärd.

Lok och finka hängs av från tågsättet och går över till spår 3 där finkan skjutsas iväg.

Loket kör sedan om den skjutsade finkan på spår 2 och hinner fram för att fånga upp den i andra änden av bangården.

Just den metoden i just Falsterbo har jag också sett eller läst om någonstans.

Växling

av mormorsgruvan, Friday, September 11, 2020, 14:03 (1321 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Angående Falsterboväxlingen. Jag tror den var publicerad i SKJ-tidningen.

Växling

av Harald, Sunday, December 29, 2019, 17:22 (1578 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Det är ju en vanlig skjuts följt av en vanlig rundgång. Det förutsätter att man har tre spår med växlar i bägge ändar. Det hade man inte i Karlskrona, så där gjorde man så här när man skulle ha med sig tågvärmefinkan till andra änden.

[img]https://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/Untitled-1.jpg[/img]

Växling i Karlskrona

av Gunnar Olson, Sunday, December 29, 2019, 18:58 (1578 dagar sedan) @ Harald

En annan specialitet på 70-talet var inkopplingen av vagnen med färsk fisk´sist i eftermiddagsnälltåget norrut. Vagnen lastades vid en lastkaj, vill minnas att det var en sådan kvar i västra delen av bangården. En Z65 skjutsade den mot en stoppbock med sådan fart att den sedan rörde sig åt motsatt håll, varefter växel lades om och fiskvagnen sköts med handkraft mot det övriga tågsättet, som redan stod inne vid det plattformsspår man ser på bilden ovan.

Växling i Göteborg

av Christer Nyqvist, Sunday, December 29, 2019, 19:48 (1578 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Någon gång i början på åttiotalet hade jag en av växelmaskinerna på Göteborg C och vi skulle hämta en cykelfinka på spår 16. Där var kontaktledningen avkortad. Ingen tittade uppåt och Ub-loket hamnade på spänninglöst område. Det var innan radion kom och det var fyra man i växellaget. Finkan handrullades med kraft i loket några gånger tills det kom under tråd igen. Undras hur cyklarna mådde efteråt.

Växling

av Micke Carlsson, Thursday, September 17, 2020, 12:39 (1315 dagar sedan) @ Harald

Grejen är att jag tror de fångade skjutsen med loket också efter att ha kört runt den medan den går.

Växling

av V1, Monday, December 30, 2019, 16:56 (1577 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ja, något liknande var det jag hade läst om.
Jag tror att det brukade vara förekommande på NBJ vid Ervalla station, där vagnarna skulle växlas ut på SJ:s spår.
Jag ska försöka hitta artikeln igen.

MVH Erik