JVM verkstadsrapport del 1 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP @, måndag, december 30, 2019, 15:25 (267 dagar sedan)

Hej, så här kring årsskiftet är det dags för en verkstadsrapport från JVM. Vi tar det i två delar och tar drivfordonen i den första.

Ånglok
N 576 har visat sig fungera fint och är driftklar.

Ka 692 är avställd utan uppdrag, men kan tas i drift med kort varsel.

E2 904 är driftlok. Kommer ev få ett vevlager omgjutet.

K4 973 har kommit in i stall hos vännerna i Gävle. Målet är att bygga ihop loket som ett komplett lok samt snygga upp det. Lokets demonterades ju kraftigt under sin tid hos ENJ, men alla delar finns.

R 976 står på Nynäs men har inga kända fel. Ev kan loket tas i drift efter sommaren för en speciell körning.

B 1316 finns i Kiruna och kommer dras söderut prel framåt våren. När loket är hemma ska några stagbultar bytas, och sedan kan loket tas i drift igen. Anledningen till bytet är att bakre drivaxeln gnagt av huvuden på dem på fyrboxens utsida. Detta har uppkommit genom att SJ på 50-talet svarvat loket och gett drivhjulen olika (!) diameter = Hjulen har ställt sig så ena hjulet går närmre fyrboxen än det andra och skapat detta slitage.

B 1429 är driftlok och finns i Nässjö, där arbetet med ATC-montage hos Tågkraft rullar vidare nu under vintern och våren.

C7 1774 i Ängelholm har visat sig vid kalltryckning ha en tät panna! Troligen har lokets panna inte öppnats sedan 50-talets början, men en bra avställning och en förvaring under tak i Hultsfred har tydligen gjort underverk. Lätt påeldning är nästa steg, men hur det går vet vi ej.

E10 1746, vi har haft problem med att få några stortuber täta i fyrboxänden. Med VEÅ:s hjälp hoppas vi nu att detta är åtgärdat och nästa steg är försiktig uppvärmning för att se om vi har ett tätt lok. Är det så blir det provkörning.

S1 1923 i Östersund behöver få jobb på överhettare gjorda, och loket kommer tas till Gävle under 2020 för detta.

Sb 1306 kommer att hämtas i Nora i vår, och då kommer E2 1182 att tas dit. BJ H3 84 i Falun ska också hämtas hem till Gävle, och det sker prel samtidigt.

Ellok
Du 432 ska ut och rulla lite under året. Da 820 och 888 liksom Ra 846 och Rc1 1007 är annars driftlok och en del av dem kommer synas under året.

Motorfordon
Y7 1113 har fått hytternas insida demonterade för plåtbyte i fronterna. Efter detta väntar ommålning så att den är fin till sommarens trafik.

Y1 1343 finns i Östersund över vintern. När den kommer åter till oss kommer den ha fått bättre FIAT-motorer monterade, som kommer från Y1 1289 hos MfGDJ. Vi närmar oss målet med en original Y1 i tekniskt gott skick. Den kommer även åter få sitt högtalarsystem installerat.

T43 239 kommer få hjulrevision under året. Vi är också väldigt sugna på att måla om den i orange 80-talsdesign. Vi får se vad tid, ork och ekonomi räcker till.

T21 77 i Ängelholm, här är det full fart med demontage av lokets motor för att utröna det tekniska skicket. Loket kommer vara i strålande skick när det blir klart!

Z43 450 är nu (nästan) klar efter en lååång tid av uppsnyggning.

Z67 651 i Gävle kommer målas om, och Z67 626 få golvet renoverat.

MDR 203 3743 renoveras av vännerna i Gävle.

Mvh Henrik Reuterdahl, JVM

JVM verkstadsrapport del 1

av MaL @, Sydnärke, tisdag, december 31, 2019, 12:03 (266 dagar sedan) @ HP

Sb 1306 kommer att hämtas i Nora i vår, och då kommer E2 1182 att tas dit. BJ H3 84 i Falun ska också hämtas hem till Gävle, och det sker prel samtidigt.

Det ser vi fram emot. :)
/MaL, cMa NBVJ

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av Granis @, tisdag, december 31, 2019, 13:27 (266 dagar sedan) @ MaL

Vad var NBVJs anledning till detta byte (Jvm´s förstår jag, de hade ju inget S2-lok)? Är aktuell E2-maskin i bättre skick än 1306, eller anses loktypen (E2 då) lämpligare för museibanans trafik?

/ L G

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av MaL @, Sydnärke, tisdag, december 31, 2019, 14:32 (266 dagar sedan) @ Granis

Säger man A så får man förstås säga B.. :)

Om vi börjar med Sb 1306 så är pannan på henne revisionsmogen. Skulle inte bli förvånad om JVM istället väljer att byta panna? Jobb som för oss kostar stora pengar och mantimmar. Vi räknade med att inte kunna ha henne i gång på minst 5 år. Efter 30 år på våra spår är det väl inget problem längre men Sb:n är en stållinjal, det hörs när hon kommer på bangården.
Sb:n är dessutom en ren SJ-maskin, NBVJ har privatbanemaskiner som huvudmål. E2 körde SJ på de övertagna privatbanorna så det är väl inte alltför långsökt att kalla en E2 mer realistiskt än Sb på NBVJ?...

Med E2 1182 så får vi en maskin med nästan nya hjulringar. Om vi ska tuba om henne eller ej får kalltryckning och därefter försiktig påeldning av henne visa. Tuber är förbrukningsvaror (dock rätt dyra sådana). Det är ett lok som vi räknar med att kunna köra med lång tid framöver.
Vår plan är göra ett praktiskt hanterbart lok av E2 1182, en massa smådetaljer som gör att hon blir mer lätthanterlig. Att hon har elsystem är ett steg åt rätt håll. I nästa skede tror jag hon blir oljeeldad? Dock inte nu, vi vill göra det med modern brännarteknik. Där pågår utvecklingsarbetet fortfarande.

Till nästa år räknar jag med att vi har 2 driftlok, B 1267 och SWB 16. E2 1182 får komma sen. Men inom ganska kort tid så räknar vi med att ha 3, kanske 4 ånglok i drift. Det 4:e loket är TGOJ Y3s 125 som vi snart har rivit ut alla tuber ur.

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av Granis @, tisdag, december 31, 2019, 14:38 (266 dagar sedan) @ MaL

Bra svar på frågeställningen. Annars tycker man ju att tanklok, gärna små/ smärre sådana, är lämpligare för "normal museibanetrafik", typ tre passvagnar med resgodsfinka i 30 km/ h, än större tenderlok. Gärna då med löphjul i båda ändar när vändskivor saknas på "alla ställen". Förvisso är ju S2-loken inga små sådana -axeltrycket lär väl dessutom vara lika högt som på aktuella tenderlokstyper?- och just NBVJ har "lite lämpligt att ta av", som du är inne på själv. Och S2 1306 kan ju få sträcka ut sig på stambanorna (typ) när Jvm har reviderat den.

/ L G :-)

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av MaL @, Sydnärke, tisdag, december 31, 2019, 14:46 (266 dagar sedan) @ Granis

Hrmf, vi har faktiskt sth 40.. :)

Men helt rätt. Jag vet faktiskt JVM:s planer för Sb:n och det är inte att hasa om kring i 40. Men jag låter HP sätta ord på de planerna.

Och vårt förråd av ånglok räcker som du skriver ett par år till. Faktum är att vi har börjat plocka ihop SWB F3a 40. Än så länge handlar det bara om att bekräfta status.

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av Stefan Skoglund @, Stenstorp, tisdag, december 31, 2019, 17:01 (266 dagar sedan) @ Granis

Bra svar på frågeställningen. Annars tycker man ju att tanklok, gärna små/ smärre sådana, är lämpligare för "normal museibanetrafik", typ tre passvagnar med resgodsfinka i 30 km/ h, än större tenderlok. Gärna då med löphjul i båda ändar när vändskivor saknas på "alla ställen". Förvisso är ju S2-loken inga små sådana -axeltrycket lär väl dessutom vara lika högt som på aktuella tenderlokstyper?- och just NBVJ har "lite lämpligt att ta av", som du är inne på själv. Och S2 1306 kan ju få sträcka ut sig på stambanorna (typ) när Jvm har reviderat den.

/ L G :-)

Jag kan tänka att ett större tenderlok är trevligare iom att det finns större marginaler som eldare att ta av (ROJ 3 exv är lite intressant att elda - fulla glas och full fräs vid avgång i Anten om föraren vill stå på i utfarten. Är man inte med vid avgången då så har man inte något vatten kvar vid infartssignalen.)

Dessutom finns det mer plats för personal i hytten.

--
Student i järnvägsdrift, datorvetenskap, signaltekniker, och ambulerande ånglokseldare om man inte hittar mig ombord på en viss ångbåt under sommartid eller i en danslokal.

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av V1 @, Västerås, torsdag, januari 02, 2020, 04:57 (265 dagar sedan) @ MaL

Finns det några som helst planer på att iordningställa NBJ 16?
Loket "Bjurfors" är väl lämplig för NBVJ trafik, hur stora är reparationsbehoven på detta lok?

Mvh Erik.

JVM verkstadsrapport -E2/ S2

av MaL @, Sydnärke, torsdag, januari 02, 2020, 10:04 (264 dagar sedan) @ V1

Alltså, vi har 12 ånglok så vi har en del att pilla med... :)

Både NBJ 16 och Bjurfors kommer kräva rätt stora insatser så dom båda är än så länge nerprioriterade. NBJ 16 behöver nya takstag och nya tuber. Bjurfors behöver troligen en ny fyrbox (och nya tuber).
I sinom tid kommer vi dra igång renovering av dessa två också men det kommer dröja flera år som det ser ut nu.

JVM verkstadsrapport del 1

av K Lemming @, tisdag, december 31, 2019, 18:49 (266 dagar sedan) @ HP

Y1 1343 finns i Östersund över vintern. När den kommer åter till oss kommer den ha fått bättre FIAT-motorer monterade, som kommer från Y1 1289 hos MfGDJ. Vi närmar oss målet med en original Y1 i tekniskt gott skick. Den kommer även åter få sitt högtalarsystem installerat.


Är det 1343 som är i Inlandsbanan färgsättning? Innebär "målet med orginal Y1" att den kommer målas i orginalfärgsättning?

RSS-feed av trådar
powered by my little forum